‘Het houdt niet op bij de NVWA’

Recalls, meldplichten, verzekeraar inschakelen. Er komt nogal wat op een bedrijf af als er een voedselkwaliteit incident is. “Alle informatie die je van te voren al hebt helpt je, als het vuur je aan de schenen staat, om heldere afwegingen te maken”, zegt Silvia Gawronski.

Silvia Gawronski is als associate partner Voedsel en Waren bij Van Traa Advocaten al meerdere jaren actief in het levensmiddelenrecht. Specifiek over incidentmanagement heeft zij veel ervaring en deelt zij tijdens de Food Safety Update a.s. donderdag 5 oktober haar kennis en geeft ze tips. Ook gaat ze in op de 4 uurs regel die speelt bij recalls en waarvan de NVWA heeft aangekondigd te willen vastleggen in beleid.

Een voedsel kwaliteit incident, wat nu?

Recalls, meldplichten, verzekeraar inschakelen. Er komt nogal wat op een bedrijf af als er een voedselkwaliteit incident is. Hoe pak je dat nu het beste aan? “Ik zie bij mijn klanten dat het begint met een incident. Er gebeurt iets. Moet ik dit direct melden, moet ik dit product gaan traceren? Of moet ik meteen recallen? Dat zijn vragen die dan naar voren komen. En wat is het risico als je dat niet meteen doet. Op die vragen wil ik antwoord gaan geven tijdens mijn presentatie tijdens de online Food Safety Update.”

Een recall kun je niet voorkomen, je kunt hem wel managen

Aan welke punten moet je denken als je een voedselkwaliteitsissue hebt? En welke toezichthouders schakel je in en moet je meteen het incident melden? “Een recall kun je niet voorkomen, je kunt hem wel managen. Een goede voorbereiding helpt daarbij. Er geldt een meldplicht bij non-compliance issues waar je achter komt en in het geval van gezondheidsveiligheidssituaties.  Maar het houdt niet op bij de NVWA. Je hebt verschillende toezichthouders. Zoals IL&T (bij milieukwesties), SKAL (bij biologische producten), maar in sommige gevallen moet je ook de Arbo inschakelen, bijvoorbeeld als er bloed in een product is terecht gekomen naar aanleiding van een ongeval. In de praktijk zie ik regelmatig dat de verzekeraar, van het bedrijf zelf of van een leverancier die bij het incident is betrokken, wordt vergeten in te schakelen. Bovendien kan het niet tijdig melden van een issue of een mogelijke claim leiden tot verlies van rechten.”

Food Safety Update

Wat precies de wet- en regelgeving is en wat er als bedrijf van je wordt verwacht bij een voedselkwaliteit incident, daarin neemt Gawronski aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden de deelnemers mee op 5 oktober. “De Europese wetgeving die aan de Nederlandse regelgeving ten grondslag licht, zegt: direct melden. In de praktijk is een informele regel ontstaan die nu wordt vastgelegd waardoor je binnen 4 uur je product moet weten te traceren. Wat dit inhoudt, daar ga ik verder op in. Immers, alle informatie die je van te voren al hebt helpt je, als het vuur je aan de schenen staat, om heldere afwegingen te maken.”

Dit vind je misschien ook interessant