Belgische frisdrankproducenten overtroeven Europese doelstellingen

Het Koninklijk Verbond van de Industrie van Waters en Frisdranken (VIWF) onderschrijft het nieuwe engagement rond gezondheid en voeding die UNESDA, de koepelfederatie van Europese frisdrankfabrikanten, heeft aangekondigd.
Delen:

De leden van VIWF zullen in lijn met dit UNESDA-engagement in de periode 2021-2025 een bijkomende vermindering van de suikerinhoud van 7 % realiseren, bovenop de 20% reductie die bereikt is in de periode 2012-2020.

De sector van de frisdrankproducenten wenst het nog makkelijker te maken voor consumenten om verantwoorde keuzes te maken. Beleidsmakers en consumenten willen dat hun voeding zo gezond en duurzaam als mogelijk is, en daar maakt de vermindering van toegevoegde suikers deel van uit. De frisdrankfabrikanten ondernemen reeds vele decennia belangrijke inspanningen op dit gebied.

-42% suiker in periode 2000-2025

De Belgische fabrikanten hebben zich ook in het verleden volledig ingeschreven in de engagementen die op Europees niveau geformuleerd werden. Binnen het kader van het Convenant Evenwichtige Voeding dat door Fevia en toenmalig minister van Volksgezondheid De Block in 2016 gesloten werd, hebben de frisdrankproducenten tussen 2012 en 2020 een suikerreductie van 20% gerealiseerd.

Sinds 2018 geen gesuikerde frisdranken meer in scholen

frisdrank-pakket-3Eind 2016 heeft de sector zich geëngageerd om geen gesuikerde frisdranken meer aan te bieden in de verkoopautomaten in scholen. In het basisonderwijs hebben de bedrijven al langer geen frisdrankautomaten meer staan, en sinds 2018 zijn enkel water, fruitsap en suikervrije frisdranken aanwezig in de automaten in middelbare scholen. Dit was sneller dan afgesproken in het Convenant met toenmalig Vlaams minister van onderwijs Crevits.

“Geen enkele andere voedingssector doet het beter”

Bart Peeters, voorzitter van VIWF: “De consumenten en beleidsmakers hechten veel belang aan keuzevrijheid en gezondheid. Als sector komen we hieraan tegemoet met kleinere verpakkingen, het lanceren van nieuwe innovatieve dranken met minder of helemaal zonder suiker en ook een vermindering van de hoeveelheid toegevoegde suikers in de dranken. De frisdrankensector is er meer dan gelijk welke andere voedingssector in geslaagd de voorbije twee decennia de producten te herformuleren met een gemiddelde reductie in calorieën van maar liefst 35% sinds 2000.”