nieuws

Ministerie VWS distantieert zich van keuze Hak en Iglo voor Nutri-Score: ‘Ze kunnen straks onwettig bezig zijn’

Wetgeving & Toezicht

Ministerie VWS distantieert zich van keuze Hak en Iglo voor Nutri-Score: ‘Ze kunnen straks onwettig bezig zijn’

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kan het niet waarderen dat Hak, Iglo en Ahold nu al kozen voor de Nutri-Score als voedselkeuzelogo. Staatssecretaris Paul Blokhuis bepaalt namelijk pas aan het eind van het jaar samen met betrokken sectoren wat het nationale keuzelogo wordt. “Nutri-Score kan straks een niet toegelaten claim worden.”

Als blijkt dat wij geen vertrouwen hebben in de Nutri-Score dan wordt dit een niet-toegelaten claim.

De voorwaarden voor een nationaal voedselkeuzelogo zijn duidelijk: deze moet begrijpelijk zijn voor de consument en zal niet verplicht worden. Bedrijven als Hak, Iglo en Ahold vinden dat de Nutri-Score de beste keuze als voedselkeuzelogo en kondigden aan in het najaar dit logo te zullen voeren.

Het is geen slimme zet van de bedrijven om op de zaken vooruit te lopen, laat topambtenaar Inge Stoelhorst van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) weten tijdens het door VMT georganiseerde Food Law Event op 20 juni in Vianen.

Keyhole en stoplichtensysteem

Drie logo’s zijn namelijk in de race om het nationale voedselkeuzelogo te worden: het Scandinavische Keyhole, het Britse stoplichtensysteem en de Franse Nutri-Score. Eind 2019 zal staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS de beslissing bekend maken.

Schijf van Vijf

Een onderzoek naar welke van de drie logo’s consumenten het meest aanspreekt, is net gestart. Verder kijkt VWS in hoeverre Keyhole, Nutri-Score en het stoplichtensysteem matchen met de Schijf van Vijf. “Ze mogen de Schijf niet in de weg staan”, zegt Stoelhorst om daarna gelijk toe te voegen dat eigen geen van de drie hier echt mee in lijn is.

Stoelhorst is duidelijk over bedrijven die al voorsorteren op de Franse Nutri-Score. “De overheid doet afstand van de acties van Hak, Iglo en Ahold. Als blijkt dat wij geen vertrouwen hebben in de Nutri-Score dan wordt dit een niet-toegelaten claim.”

Europees logo

Mocht de keuze niet op Nutri-Score vallen, maar bijvoorbeeld op de Scandinavische Keyhole? Dan is een bedrijf als Hak onwettelijk bezig, benadrukt de topambtenaar.

De mededeling van Stoelhorst zorgt voor rumoer in plenaire zaal van het Miele Experience Centre in Vianen. “In wat voor land leven we toch”, zegt een bezoekster. Ze vindt dit een vreemde ontwikkeling want de Europese Commissie stuurt juist op één voedselkeuzelogo voor heel Europa. Maar in de praktijk heerst verdeeldheid op het Europese continent.

Iglo

Duitsland gaf al eerder aan geen voorkeur te hebben voor Nutri-Score. Een Duitse rechter in Hamburg verbood Iglo in april, onderdeel van het Britse Nomad Foods, gebruik te maken van Nutri-Score in Duitsland. De diepvriesgigant introduceerde in Duitsland in januari 140 producten met het logo. Iglo gaat tegen het besluit van de rechter in beroep.

Iglo zal ook in Nederland de Nutri-Score gaan invoeren na de zomer evenals Albert Heijn en Hak. De laatste wijkt ondanks de waarschuwing van VWS het logo (nog) niet te voeren niet af van zijn plannen.

Hak

“Hak heeft alle vertrouwen dat Nederland zal kiezen voor het Nutri-score voedselkeuzelogo”, zegt een woordvoerder. “Mocht de uiteindelijke keuze anders uitpakken dan zal Hak zich vanzelfsprekend conformeren aan de dan, al dan niet, geldende wettelijke richtlijnen.”

Albert Heijn

Albert Heijn is zich bewust van de risico’s en begint daarom na de zomer eerst met het voeren van Nutri-Score online voor haar huismerkenassortiment. “We willen zo te weten komen hoe het logo bij de mensen landt, hoe ze hierop reageren. Dit is eigenlijk een gratis advies voor het ministerie”, aldus een zegsvrouw van de supermarktketen.

Albert Heijn ziet het voeren van het Franse logo als een groot onderzoeksexperiment. “We zullen onze bevindingen dan ook delen met het ministerie en de keten.” Of AH gaat werken met vragenlijsten op haar website weet ze nog niet. “Daar zijn we nog naar aan het kijken.”

Op het consumentenonderzoek dat VWS momenteel zelf laat instellen, wil de supermarktketen niet wachten. “We nemen liever zelf het voortouw.”

Huismerken online

Ik vond de aankondiging van VWS dat voedingsbedrijven mogelijk onwettig bezig zijn door nu al te kiezen voor Nutri-Score best heftig.

Albert Heijn neemt een ingecalculeerd risico door eerst voor haar online huismerkenassortiment te beginnen met Nutri-Score. Als Nederland onverhoopt hier niet voor kiest dan hoeven er niet allerlei verpakkingen te worden vervangen. Dat scheelt veel geld.

De woordvoerster laat er geen misverstand over bestaan dat AH voorstander is van het Franse logo. Als de Nutri-Score eind 2019 als winnaar uit de bus komen, dan zal het logo ook op de fysieke verpakkingen van de retailer gaan prijken.

Keuze voedselkeuzelogo

De NVWA zal niet gaan handhaven want misleiding heeft geen prioriteit.

Meerdere voedingsmiddelenbedrijven oriënteren zich op voedselkeuzelogo’s. “We kijken intern naar de Nutri-Score maar hebben er nog geen beslissing over genomen”, zegt een QA-adviseur van een voedingsmiddelenbedrijf die verder anoniem wil blijven. “Maar we hebben wel een lichte voorkeur voor GDA front-of-the-packlabeling”, geeft ze aan.

“Ik vond de aankondiging van VWS dat voedingsbedrijven mogelijk onwettig bezig zijn door nu al te kiezen voor Nutri-Score best heftig. Wij wachten daarom nog wel even met onze keuze. We zijn ook benieuwd wat Europa gaat doen.”

Wederzijdse erkenning

Als de Nutri-Score inderdaad niet het nationale voedselkeuzelogo wordt, kan de Europese wederzijdse erkenning negatief uitpakken voor voedingsbedrijven die in Nederland produceren.

In België geproduceerde voedingsmiddelen met de Nutri-Score zijn dan vanwege de in Europa afgesproken wederzijdse erkenning welkom in de Nederlandse schappen. In april bombardeerde de Belgische overheid de Nutri-Score namelijk tot nationale voedselkeuzelogo. In Nederland geproduceerde voedingsmiddelen met de Nutri-Score mogen niet worden verkocht als de Nederlandse overheid niet voor het Franse systeem kiest.

Advocaat Victor van Ahee van Loyens en Loeff toont een sheet van een zak diepvriesfriet van Ahold Delhaize die een gezonde A krijgt (groen) van Nutri-Score. Bij productie in België kan deze patat gewoon in Nederland worden verkocht, maar een in Nederland producerende frietfabrikant, kan dan geen gebruik maken van de Nutri-Score op de Nederlandse markt, aldus de advocaat. “Want dan heb je te maken met een niet-toegelaten claim.”

Hij verwacht niet dat bedrijven als Hak veel problemen ondervinden als Nederland niet voor Nutri-Score kiest. “De NVWA zal niet gaan handhaven want misleiding heeft geen prioriteit.”

Reageer op dit artikel