artikel

Minder verpakkingsmateriaal niet altijd duurzamer

Technologie & Techniek

Minder verpakkingsmateriaal niet altijd duurzamer

Er zijn maar weinig onderwerpen waarover in de Nederlandse samenleving zo weinig verschil van mening bestaat als over duurzaam verpakken: we vinden allemaal dat het moet. Wat rest zijn de devils in the detail.

Verpakken is het tijdelijk integreren van een externe functie en een product om het gebruik van het product mogelijk te ma ken. In Nederland doen we dat minstens duizend keer per seconde. Met zijn allen produceren we daarmee een flinke hoeveelheid materiaal. De uitdaging is nu om de positieve aspecten van verpakken te maximaliseren en de negatieve effecten te minimaliseren. Qua duurzaamheid gaat het dan om de sociale elementen, het milieu en de financiële aspecten: people, planet & profit.

Plastic tasjes

Het begrip duurzaamheid is niet makkelijk vast te prikken. Zo werden kunststoffen – plastics – oorspronkelijk sterk met duurzaamheid geassocieerd, omdat zij niet teloorgaan. Plastic hemdtastjes werden bij de introductie in 1972 toegejuicht als duurzamer dan papier, want ze hielden het vol in de regen. Verder waren ze dunner en konden ze relatief vaak hergebruikt worden. Inmiddels domineren de berichten over de plastic soep het nieuws en worden de tasjes in de ban gedaan. Nederland heeft sinds januari de dunne, minder dan 10 micrometer dikke gratis plastic winkeltasjes verboden. Dat wil zeggen, voor de conventionele retail, zoals die tot voor kort door bedrijven als V&D werd bedreven. De sterk groeiende webwinkelbranche in levensmiddelen levert tegelijkertijd alles veelal keurig in gratis plastic tassen en zakken bij u thuis af. Duurzamer?

Niet minder

Een ander aspect is het gegeven dat het gewicht van de verpakking in het kader van een verpakkingsdiscussie nooit geheel nul zal zijn. Er komen steeds meer aanwijzingen dat werkelijk integraal duurzaam verpakken de komende jaren wel eens tot het gebruik van méér verpakkingsmateriaal kan leiden. Zo ontstond op de Europese Conferentie over doppen en sluitingen – caps en closures – vorig jaar een duidelijke consensus dat de PET-flessen te dun worden en hun caps te klein. Consumenten krijgen de fles niet meer open. En als het al lukt, knijpen ze de fles zo snel samen dat er een flinke hoeveelheid van de inhoud wordt gemorst. Een grote margarinefabrikant presenteerde kort geleden een studie waaruit bleek dat consumenten nog lich tere kuipjes niet meer vertrouwden en dus afwezen, althans voorlopig.

People

Duurzaam verpakken als doel is iets waar niemand op tegen kan zijn. Maar consistent inhoud geven aan een duurzame ontwikkeling met behulp van verpakken blijft de uitdaging. Dat brengt uiteindelijk toch weer de people-factor in beeld, maar dan niet zozeer de consument als wel de professional die met verpakken bezig is. Nodig zijn mensen die goed zijn opgeleid, voorzien zijn van de juiste informatie en die in staat zijn in de complexe wereld van het verpakken de juiste stappen voorwaarts te maken voor hun eigen organisatie en daarmee voor het geheel.

Duurzaam verpakken bij NVC

Het NVC Nederlands Verpakkingscentrum heeft duurzaam verpakken verankerd in alle activiteiten. Specifiek interessant zijn de online workshop Duurzaam Innoveren in Verpakken en de informatiedienst Members-only Environmental Regulations Guide Merge. Verder is op 7 september weer de jaarlijkse NVC-inspiratiemeeting Effec tiviteit milieubeleid verpakkingen en verpakkingsafval.

Reageer op dit artikel