nieuws

Zo. En nu een nieuwe Bavaria-fles: vormgeving van schouder was uitdaging in ontwikkelingsproces

Marketing & Consument

Bavaria introduceert een nieuw ontwerp wegens het driehonderdjarige bestaan van de brouwerij. De eigen mouterij en bron staan hierbij centraal. De bruine fles blijft bestaan in het ontwerp dat glasverpakkingenproducent O-I levert.

Zo. En nu een nieuwe Bavaria-fles: vormgeving van schouder was uitdaging in ontwikkelingsproces

“Als bierbrouwer met drie eeuwen ervaring nemen we het brouwen van bier sinds jaar en dag serieus. Vandaar dat we géén afscheid nemen van de bruine fles, want dat is beter voor de smaak en kwaliteit van het bier”, vertelt Florent Renders, marketing manager Bavaria bij Royal Swinkels Family Brewers.

Ontwikkeling

“De afgelopen twee jaar heeft O-I samengewerkt met zowel het bedrijf als met het designbureau om een nieuwe, innovatieve, eigen model dertig centiliter bierfles te ontwikkelen”, zegt Patrick Waegemakers van O-I. “Het was een intensief proces waaraan het hele O-I team, waaronder het team van de glasfabriek in Leerdam, zijn kennis en ervaring heeft bijgedragen, met een fantastisch eindresultaat.”

O-I laat weten dat de genoemde intensiviteit van het proces kwam door het gewenste, zeer kleine flessengewicht en de specifieke vormgeving van de schouder. “Dat heeft voor zowel het design als de ontwikkeling wel wat voeten in de aarde gehad.”, zegt een woordvoerder van O-I.

Meermalige fles

“Deze glazen fles een meermalige fles. Onder normale omstandigheden gaat een glazen fles zeven à acht keer per jaar rond – van de fabriek naar de afvullijn, naar de consument en weer naar de fabriek”, aldus de woordvoerder van O-I.

“Deze flessen moeten normaal gezien een periode van om en bij de tien jaar meekunnen – dat is omgerekend om en nabij de tachtig omgangen.”

“De meeste uitval gebeurt overigens door de consument (bijvoorbeeld glasbreuk door te laten vallen), maar de techniek is erop geënt om deze flessen eigenlijk eindeloos te kunnen gebruiken.”

Reageer op dit artikel