nieuws

McDonald’s lanceert innovatieplatform voor recycling

Duurzaamheid & MVO

Fastfoodketen McDonald’s lanceert het ‘Better M’ platform. Op het platform worden initiatieven gedeeld om in de Europese markt het plasticgebruik te verminderen en de recylebaarheid van verpakkingen te verbeteren.

McDonald’s lanceert innovatieplatform voor recycling

Een van de initiatieven is bijvoorbeeld om de McFlurry voortaan in een verpakking zonder plastic deksel aan te bieden. Ook zullen er alternatieven worden getest voor de plastic lepel en de papieren rietjes. De ideeen staan op het innovatieplatform van de fastfoodketen.

 

Verpakkingsketen

McDonald’s zegt zich met het innovatieplatform ‘Better M’ te richten op het uitvoeren van veranderingen in de verpakkingsketen die een duurzame impact en een positief effect op de ervaring van de consument hebben.

McDonald’s wil de initiatieven testen in bestaande restaurants in Europa. De consument kan hier daardoor direct mee kennismaken en kan zo gerichte feedback geven. Die wordt verzameld en kan vervolgens worden ingezet om te kijken of er verbeteringen nodig zijn. Het kan ook zijn dat de ideeën kunnen worden opgeschaald en geïmplementeerd kunnen worden.

Innovatieplatform Nederland

Ook Nederland is onderdeel van het ‘Better M’ platform. Afgelopen zomer werden bijvoorbeeld alle ballonnen vervangen door maskertjes van gerecycled papier.

Ook een aantal restaurants in Nederland doen verschillende testen met het uitgeven van minder en duurzamere materialen. Zo proberen de medewerkers minder dekseltjes en papieren rietjes uit te geven. Naar verwachting worden in 2020 en 2021 meerdere veranderingen landelijk uitgerold.

Voorverpakte producten

Ook werkt McDonald’s aan de verduurzaming van voorverpakte producten.

Volgens McDonald’s…
• Zal meer dan twaalfhonderd ton plastic per jaar zal bespaard worden door een make-over van de McFlurry: bij de nieuwe verpakking is een plastic deksel overbodig geworden.
• Zal ongeveer elfhonderd ton plastic per jaar zal bespaard worden door het introduceren van een deksel van vezelmateriaal voor koude dranken in Frankrijk, en later in andere landen.
• Zullen plastic-vrije lepels voor de McFlurry zullen in verschillende pilots getest worden. McDonald’s gaat verschillende houten en papieren lepels aanbieden, om zo het materiaal te vinden dat het beste aansluit op de voorkeur van de consument, dat zowel duurzaam als functioneel is.

Zoals bijvoorbeeld de sap- en smoothieflesjes die zijn gemaakt van 100% gerecycled PET.

De fastfoodketen wilt ook leveranciers stimuleren zo min mogelijk omverpakkingen te gebruiken en de fastfoodketen zet in op afvalscheiding, recycling en het verminderen van zwerfafval.

Verpakkingsmateriaal

Wereldwijd is 78 procent van het verpakkingsmateriaal van McDonald’s gemaakt van papier of karton. Voor de Europese markt geldt zelfs dat slechts twaalf procent van het verpakkingsmateriaal gemaakt is van plastic. De stappen die McDonald’s aankondigt met de lancering van het platform  zullen het gebruik van plastic door McDonald’s naar verwachting verder verminderen.

Reageer op dit artikel