nieuws

CEO Olam luidt noodklok over klimaatcrisis: actie voedingsmiddelenindustrie nodig

Duurzaamheid & MVO

De voedingsmiddelenbedrijven ‘moeten hun nek uitsteken’ om de noodsituatie in het klimaat aan te pakken. Dat zei Sunny Verghese, CEO bij Olam, tijdens het RT17 evenement van RSPO in Bangkok. Hij roept op tot transparantie over koolstof-, water-, land-, en afvalvoetafdrukken.

CEO Olam luidt noodklok over klimaatcrisis: actie voedingsmiddelenindustrie nodig

Volgens de CEO van Olam, Sunny Verghese, zitten we niet langer een klimaatcrisis maar een noodsituatie. “De wereld staat letterlijk in brand!” zei Verghese. Ook noemde hij het wereldwijde voedsel- en landbouwsysteem defect toen hij de privésector aansprak.

 

Zoetwaterreserves geraken op

Het gebruik van land, koolstofdioxide-uitstoot en voedselverspilling zijn alle drie grote spelers in de milieucrisis. Verghese voegt daar water aan toe. “Het voedsel- en landbouwsysteem is ook defect omdat we zo’n zeventig procent van de zoetwaterreserves op hebben gemaakt.”

Het produceren en verbouwen van eten kost veel water. Voor een gebakken aardappel heb je ongeveer 23 liter water nodig en voor een stevig ontbijt al gauw duizend liter. Daarnaast wordt water ook zo gedronken of verwerkt in dranken. Verghese verwacht dat we over een paar jaar oorlog voeren over water.

Overheid doet genoeg aan klimaatcrisis

De CEO benadrukte dat de agri-food sector haar verantwoordelijkheid moet nemen voor haar bijdrage aan deze noodsituatie voor het klimaat. Ook vindt hij dat de voedingssector moet stoppen met de schuld in de schoenen van de overheid te schuiven. “Het gaat alleen maar om het afzeiken van de overheid, door te zeggen dat zij niet genoeg doen,” zo quote Foodnavigator tijdens zijn presentatie.

Als het gaat om de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (VN) hebben alleen overheden gehandeld en niet het bedrijfsleven.

Transparantie

Hoe kunnen bedrijven bijdragen aan het aanpakken van de milieukwestie? Verghese stelde in zijn toespraak voor dat voedingsmiddelenbedrijven transparantie gaan omarmen. Hij vindt dat de sector transparant moet zijn over hoeveel water ze gebruiken en over hoeveel koolstofdioxide ze uitstoten. Het zelfde dienen ze te doen als het gaat om voedselverspilling en het gebruik van land.

“Voedingsmiddelenbedrijven aarzelen om de eerste te zijn in het omarmen van transparantie,” zei Sunny Verghese tijdens het evenement. Dit komt volgens Verghese vooral door de angst om als ‘slecht’ te worden gezien in vergelijkingen met andere bedrijven.

Reageer op dit artikel