nieuws

FoodDrinkEurope publiceert beleidsprioriteiten: ‘Betere regelgeving EU en minder versnippering noodzakelijk’

Algemeen

FoodDrinkEurope komt met beleidsprioriteiten voor de Europese Unie (EU). De brancheorganisatie van de Europese voedingsmiddelenindustrie vraagt (toekomstige) Europarlementariërs om te helpen met, onder andere, duurzaamheid en educatie in de voedingswereld. Tussen 23 en 26 mei 2019 vinden verkiezingen plaats voor het Europees Parlement.

FoodDrinkEurope publiceert beleidsprioriteiten: ‘Betere regelgeving EU en minder versnippering noodzakelijk’

Om te zorgen dat de voedingsmiddelenindustrie in de EU kan blijven groeien, vraagt FoodDrinkEurope hulp aan Europese beleidsmakers om:

  • het belang van voedsel in het EU-beleid te erkennen;
  • te zorgen voor een betere regelgeving en minder versnippering van de interne markt;
  • een eerlijke en sterke agrovoedingsketen te garanderen;
  • het mogelijk maken van een betere dialoog tussen industrie, burgers en wetgevers;
  • te investeren in voedseleducatie;
  • goed te kijken naar wereldwijde voedselhandel in het huidige klimaat;
  • een ambitieus beleid voor voedselonderzoek en innovatie te implementeren.

FoodDrinkEurope presenteert haar prioriteiten in een brochure. Hierin zijn de ze opgedeeld in vier secties. FoodDrinkEurope wil gaan voor een  sterkere interne markt,  tegemoetkomen aan consumentenbehoeften, en duurzaam groeien.

Doelgerichte en sterke interne markt

Het versterken van de interne markt voor voedselproducten is nodig om het concurrentievermogen, kwaliteit en duurzaamheid te behouden. Hiermee kunnen Europese voedingsmiddelenbedrijven een leidinggevende handelspositie houden. De voedselindustrie is de leidende sector in Europa met een omzet van €1.109 miljard en biedt ruim 4,5 miljoen mensen werk. FoodDrinkEurope roept lidstaten op om het akkoord over oneerlijke handelspraktijken in de voedselvoorzieningsketen zo snel mogelijk uit te voeren.

Tegemoetkomen van consumentenbehoeften

Innovatie en digitalisatie helpen de voedingsmiddelenindustrie direct om met hun doelgroep in contact te komen. FoodDrinkEurope geeft aan dat consumenten en fabrikanten baat hebben bij een beleidsomgeving die informatiestromen bevordert. Dit zal leiden tot beter geïnformeerde keuzes.

Duurzame groei

De laatste sectie is in lijn met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. FoodDrinkEurope is vastbesloten om duurzame praktijken te ondersteunen om natuurlijke hulpbronnen te beschermen en te promoten. De voedingsmiddelenindustrie kan niet alleen een circulaire economie faciliteren en daarom vraagt het beleidsmakers om zijn inspanningen te ondersteunen.

Reageer op dit artikel