artikel

Eigen baas

Algemeen

Dertien jaar geleden zat Dimitri Roels in zak en as, want er moest brood op de plank komen. Hij zag zijn plannen om een eigen bakkerswinkel voor zuurdesembrood in Delft te openen stuklopen op de gemeentelijke bureaucratie. De vergunningen kwamen niet snel genoeg rond en dus besloot de eigenaresse van het pand het aan andere gegadigden te verkopen.

Een domper. Maar hij gaf niet op. Hij bakte twintig broden en ging langs bij evenzoveel restaurants om de koks te laten proeven. Bij thuiskomst stonden er zestien berichten op zijn voicemail. Zijn eerste opdrachtgevers waren binnen en bij een bevriende bakker kon Roels zijn broden bakken. Hij had nul budget, maar zijn geluk was dat hij per gebakken brood kon betalen. Het Vlaamsch Broodhuys was geboren.

Onstuimige groei
Samen met zijn vrouw leidt Roels nu dertien bakkerswinkels en levert hij aan sterrenrestaurants. Dagelijks bakt de bakkerij in Vlaardingen zo’n 32.000 broden en broodjes. Vooral via mond tot mond reclame is zijn bedrijf groot geworden. Bezoekers van restaurants belden hem op. Waar kun je dat heerlijke zuurdesembrood kopen?

Hij kon deze signalen niet negeren en opende zeven jaar geleden in Amsterdam zijn eerste bakkerswinkel. Altijd al leefde Roels met het idee om voor zichzelf te beginnen. Na zijn bakkersopleiding volgde hij een koksopleiding. Zeven jaar lang vertoefde hij in Parijs en Brussel en werkte met de beste koks.

Hij proefde in het buitenland brood. Zo lekker, dat had Roels in Nederland nog nooit geproefd. En ambachtelijk en met veel liefde gebakken. “Zuurdesembrood zat twintig jaar geleden in de wat linkse hoek van de natuurwinkels. Ze bakten brood op de ‘Nederlandse’ manier: vierkante sneetjes brood in massa gemaakt, waarbij kwaliteit en smaak van onderschikt belang waren.”

Commerciële jongens
Roels durft te stellen dat hij één van de eersten was die zuurdesembrood in Nederland introduceerde. Nu schieten dergelijke bakkers als paddenstoelen uit de grond. Soms tot ergernis van liefhebber Roels. “De commerciële jongens zien het als trend. Maar ze kunnen het niet en missen de passie.” Het productieproces van het zuurdesembrood van het Vlaamsch Broodhuys gebeurt grotendeels handmatig. “Kneden en afwegen gaat met de machine en de rest met de hand.”

Passie voor het vak
Zonder de hulp van zijn vrouw had de ondernemer het nooit gered. Zij heeft het zakelijke instinct dat Roels ontbeert. “Ik wil niet zeggen dat ik niet met klanten om kan gaan, maar ik ben niet commercieel.” Hij heeft de leiding over de bakkerij, terwijl vrouw Diante het kantoor runt. Twee dagen per week werken ze samen en bezoeken ze klanten. “We vullen elkaar goed aan.” Het echtpaar Roels heeft drie jonge kinderen die twee dagen naar de dagopvang gaan. De rest van de tijd werken Roels en zijn vrouw afwisselend vanuit huis.

Zonder vastomlijnd plan hebben Dimitri en Dante Roels een onderneming opgezet met meer dan honderd werknemers. De passie voor het vak is het belangrijkste om te slagen, vindt hij. Roels wil zeker verder groeien. Maar niet ten koste van alles. “Als er een leuk pandje op de proppen komt en we passen erin, dan zullen we het zeker doen. Maar het hoeft niet.”

Reageer op dit artikel