artikel

Stelling: ‘Voedingsmiddelenbedrijven hebben geen last van de kredietcrisis’

Algemeen

De kredietcrisis is overal. Maar betekent dit ook financiële rampspoed voor voedingsmiddelenbedrijven? Of is het zoals de Belgische financiële krant De Tijd uitlegt juist nu het moment om te beleggen in de voedingsmiddelenindustrie?

Stelling: ‘Voedingsmiddelenbedrijven hebben geen last van de kredietcrisis’

Marcel Temminghoff, Sr. Consultant GfK PanelServices Benelux
Voedingsmiddelenbedrijven zullen ongetwijfeld ook iets merken van de kredietcrisis. Wij verwachten echter een effect dat minder heftig is dan in veel andere sectoren. Consumenten zullen enerzijds blijven eten maar anderzijds tijdens een crisis gaan ‘downtraden’: zij gaan ander gedrag vertonen door bestedingen te verschuiven van buitenshuis naar thuis, van A-merken naar huismerken of B-merken, van biefstuk naar gehakt en van Service supermarkten naar discounters. Ook zullen consumenten meer verschillende supermarkten gaan bezoeken op zoek naar aanbiedingen en koopjes. In het algemeen gaat dit ten koste van de omzet in de duurdere producten. Dit betekent ook dat de ene producent er meer last van zal hebben dan de ander. A-merk fabrikanten komen onder druk te staan terwijl Private Label fabrikanten juist kunnen profiteren.
Gerbert van Genderen Stort, woordvoerder Unilever
Consumenten blijven de producten van Unilever kopen. In het huidige financiële klimaat stoppen mensen heus niet met eten, ze blijven zich wassen en laten ook het huishouden niet versloffen. Wel stellen ze de aankoop van een nieuw huis of auto uit. Daarnaast zien we wel dat mensen minder vaak een vorkje gaan prikken buiten de deur, wat ons goed uitkomt: dan eten ze thuis lekker boerenkool met een Unox-worst. Zelfs in deze moeilijke tijden blijven consumenten trouw aan onze kwaliteitsmerken. Kortom, Unilever heeft maar in zeer beperkte zin last van de financiële crisis. Natuurlijk houden we de financiële ontwikkelingen nauwkeurig in de gaten en maken waar nodig risicoanalyses voor de lopende projecten en of alle crediteurs hun rekeningen nog wel kunnen betalen. Voorzichtigheid is geboden, maar tegelijkertijd hebben wij recent nog maar eens benadrukt dat wij onze eerder gestelde financiële doelstellingen voor de lange termijn zullen behalen, en wel ruimschoots.
Philip den Ouden, directeur Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI)
Natuurlijk blijven mensen altijd eten en drinken en tanden poetsen. In die zin is onze industrie wat minder recessiegevoelig dan andere. Maar het is onzin om te beweren dat de crisis geheel aan de levensmiddelenindustrie voorbij zou gaan. Consumenten gaan toch bezuinigen, ook in de supermarkt. Prijs speelt weer de hoofdrol vanaf 1 januari. Retailers weten dat en voeren de druk op leveranciers op. Producenten die exporteren hebben de afgelopen weken gemerkt dat zij hun kredietrisico’s niet of maar ten dele kunnen afdekken. Ook voor voedingsmiddelenbedrijven geldt dat het aantrekken van geld, net als voor andere ondernemingen, een stuk lastiger is geworden. Dat beïnvloedt de hoogte van investeringen in innovatie en nieuwe productiemiddelen.

Reageer op dit artikel