artikel

Vijftigplusser wil echte reclame zonder poespas

Algemeen

De advertentie voor Hertog IJs sluit het beste aan bij de belevingswereld van ouderen en is daarom beloond met de eerste 50+ Expertise Award. Voor de toekenning van de Award waren de in het rapport ‘50+: speciale communicatie een must?’ samengebrachte bevindingen van marktonderzoek leidend.

Het 50+ Expertisecentrum, een initiatief van het tijdschrift ZIN, de NCRV en de NCRV-gids, wil met de uitreiking van de 50+ Expertise Award de zichtbaarheid van de snel groeiende doelgroep vergroten. Op dit moment zijn circa vijf miljoen Nederlanders vijftig jaar of ouder. Dit aantal neemt naar verwachting toe tot zeven miljoen mensen in 2025. Vijftigplussers maken tegen die tijd 43% van de bevolking uit. Bovendien verdubbelt de koopkracht van deze groep de komende vijftien jaar.

Jurycriteria
Aan de uitreiking van de 50+ Expertise Award ging het marktonderzoek ‘50+: speciale communicatie een must?’, uitgevoerd door bureau Veldkamp (TNS NIPO), vooraf. De onderzoeksresultaten zijn gebruikt als jurycriteria.
Vijftigplussers waarderen echtheid: ze willen echte mensen met echte problemen en eerlijke oplossingen. Daarnaast willen ze zich herkennen in het verhaal. Verder vindt deze groep het van belang dat de reclame begrijpelijk en informatief is. Vijftigplussers houden ook van humor. Van de 2.200 ondervraagde Nederlanders in de leeftijd van vijftig tot zeventig ziet 69% het liefst een gewone Nederlander in reclame. Acht procent prefereert een Bekende Nederlander (BN’er), het liefst Martine Bijl, gevolgd door Prinses Maxima en Linda de Mol. Dertien procent geeft de voorkeur aan een expert.

Reclame voor voeding
In het onderzoeksrapport staan ook branchespecifieke bevindingen. Zo wil 66% van de ondervraagden graag reclame over voeding. Alleen vakantiereclame scoort hoger. Verder blijkt dat foodreclame relevante, nieuwe informatie levert. Bovendien zorgen de uitingen voor meer empathie en zijn ze meer entertainend dan gemiddeld.

Echtheid
De echtheid die vijftigplussers zo belangrijk vinden, komt duidelijk terug in de Hertog IJs-advertentie. De reclame wijst op de ‘eerlijke’ smaak van het aardbeienijs. Volgens het juryrapport draait het hier om echte, authentieke, heldere, speelse en grappige reclame zonder poespas. Floor Weeber, brandmanager Ice Cream bij Unilever: “We willen in onze uitingen de authenticiteit van onze Hertog-producten benadrukken. Dat komt ook tot uiting in het gebruik van eerlijke, verse ingrediënten en de introductie van twee oud-Hollandse varianten Stroopwafel en Advocaat. Dat alles brengen we met een vleugje Hertog-humor dat steeds terugkomt in onze reclames.” Zij benadrukt dat de primaire doelgroep van Hertog IJs uit gezinnen met kinderen bestaat, maar voegt daaraan toe: “We zijn vanzelfsprekend zeer blij dat ons merk ook de aandacht van een belangrijke doelgroep als de vijftigplussers trekt.”

Reageer op dit artikel