Analyse: biologische boterham wordt uiteindelijk goed belegd

Analyse: biologische boterham wordt uiteindelijk goed belegd

ANALYSE - Als het in Nederland gaat over een duurzame voedselketen en duurzame landbouw, dan gaat het in de discussie vaak over 'goed voor de natuur' aan de ene kant en 'goed voor de portemonnee' aan de andere kant. Maar is deze tegenstelling wel zo hard? Met biologisch boeren is het namelijk goed verdienen, maar vereist wel een initieel duwtje in de rug van voedingsindustrie en overheid.

Betoog: zo draagt Nutri-Score bij aan een gezonder voedselaanbod

Betoog: zo draagt Nutri-Score bij aan een gezonder voedselaanbod

De discussie over nut en noodzaak van het invoeren van voedselkeuzelogo Nutri-Score is volop gaande. VMT heeft de verschillende standpunten uitgebreid belicht. Het volgende artikel is een betoog van Valérie Lalisang, expert Nutri-Score bij Schuttelaar & Partners. Volgens haar is Nutri-Score een enorme drijfveer voor productverbetering.

Blog: dit is mijn indruk van het verpakkingsvrije concept van Albert Heijn

Blog: dit is mijn indruk van het verpakkingsvrije concept van Albert Heijn

KENNISPARTNER - Begin april kondigde Albert Heijn de lancering van een nieuwe concept aan: AH Verpakkingsvrij. Tessel Kans van Schuttelaar & Partners fietste naar AH XL in Rotterdam om te zien en te ervaren hoe dit werkt.

Vleesvervangers in het schap van de supermarkt. (foto: Hans Prinsen)

Column Suzanne van der Pijll: 'Eiwittransitie is de default omdraaien'

COLUMN - In de Week zonder Vlees werden we dit jaar opgeroepen om ook geen zuivel te nuttigen. Dat was voor mij aanleiding voor een beroepsmatig rondje door de supermarkt. Ergens wist ik het natuurlijk wel, maar het viel toch op: het enorme aanbod aan vleesvervangers.

De visserij ligt onder een vergrootglas. (Foto: ANP)

Onderzoek: kansen voor een sterk verdienmodel met 'lokale' Noordzeevis uit Scheveningen

Nederlanders willen wel veel betalen voor geïmporteerde vis, maar de 'eigen' lokaal gevangen vis uit de Noordzee, gaat vooral voor lagere prijzen de grens over. Onderzoekers van Wageningen Economic Research denken dat er veel kansen liggen voor een sterk verdienmodel met lager geprijsde vis uit de Noordzee uit Scheveningen.

Suzanne van der Pijll, Schuttelaar & Partners

Column: 3 grote trends in voedsel

KENNISPARTNER - Aan het begin van het nieuwe jaar ziet Suzanne van der Pijll van Schuttelaar & Partners veel berichten langskomen met de verwachtingen voor het komend jaar. "Gezond leven is vaak het speerpunt. Dat is mooi, maar ik wil duurzaamheid niet vergeten. Op dat onderwerp zie ik gelukkig ook drie trends", schrijft ze in deze column.

Natuurazijn op het etiket: erkenning voor een natuurlijke smaakmaker

Natuurazijn op het etiket: erkenning voor een natuurlijke smaakmaker

KENNISPARTNER - Tot voor kort werden azijn én natuurazijn door de Nederlandse wet -anders dan in andere landen- over één kam geschoren. Er zijn echter belangrijke verschillen. Sinds 1 juli kent de Nederlandse Warenwet een gereserveerde aanduiding voor natuurazijn. Dat maakt het voedingsmerken mogelijk om duidelijkheid te verschaffen richting de consument over de natuurlijke samenstelling van azijn en van producten waar azijn in is verwerkt.

Column Marcel Schuttelaar: Opschieten met gezonder voedsel

Column Marcel Schuttelaar: Opschieten met gezonder voedsel

COLUMN - Het is voor lobbyend Nederland handig dat er ruim tijd is de koers van het nieuwe kabinet te beïnvloeden. Zo zijn er ook suggesties gedaan ons voedsel gezonder te maken. Het is afgelopen periode duidelijk geworden dat het preventiebeleid rond voeding weinig succesvol is.

Suzanne van der Pijll, Schuttelaar & Partners

Column: Duurzaam boodschappen doen, hoe kan dat het best?

COLUMN - Uit menig consumentenonderzoek blijkt dat mensen duurzaam voedsel belangrijk vinden en daar bij het aankopen van voedsel ook best rekening mee willen houden (SAMR, 2019). Dat consumenten dat niet alleen zeggen, maar ook doen, blijkt bijvoorbeeld uit het aandeel verkochte producten met een keurmerk.

Column: Gaat biologisch weer terug in plastic?

Column: Gaat biologisch weer terug in plastic?

KENNISPARTNER - COLUMN - Veel consumentenklachten bij supermarkten gaan over de grote hoeveelheid plastic verpakkingen om groente en fruit. Zeker als het gaat om biologische producten vragen consumenten zich af waarom juist deze in zoveel plastic verpakt zijn.