artikel

Van gebakken lucht via linke soep naar plopervaring

Algemeen

Juist in economisch krappe tijden vraagt het lef om door te gaan met innoveren. Val niet terug in kostenoptimalisatie maar ga tegen de stroom in en investeer en innoveer juist nu. Dat was een van de boodschappen van het VMT Fooddesign Congres ‘Innoveren met lef’. Een inspirerende dag waarop enkele lefgozers en –meiden vertelden over hoe ze de kudde verlieten, een eigen koers kozen en daar de vruchten van plukten.

Fooddesigner Mariëlle Bordewijk onthulde de acht geheimen van goed fooddesign. Ze benadrukte dat een centraal concept daarbij onontbeerlijk is. “Als ontwerper heb je eerst richting nodig.” Ook bracht ze een aantal rariteiten mee van over de hele wereld. De geheimen kwamen terug in deze voorbeelden en gedurende de workshops en lezingen. Lees ze hier.

Wees eigen
Echt, brutaal, eigenzinnig, ondeugend en ontwapenend. Sinds Bolletje ervoor koos om deze pijlers centraal te stellen in de communicatie onderscheidt het merk zich op een eigen manier. De strategie veranderde van “Wat kunnen we allemaal door de oven heen jassen” naar “Wat past bij Bolletje”, legt Eric Welles, marketingmanager bij Bolletje uit. “Wij hebben eigenlijk als missie om mensen blij te maken.” Het maakte het merk een stuk zichtbaarder. De opvallende verpakking van elk product werd een soort advertentie. Bolletje komt ermee weg, omdat het bij het merk past. “Als het merk Bolletje heet, dan kun je niet serieus zijn”, lacht Welles.

Ook Grolsch werd het zwarte schaap in de kudde van bruine bierflesjes met zijn groene fles. Het biermerk had het lef een industriestandaard te doorbreken. Het groene flesje viel op en was het begin van een aantal innovaties die Grolsch duidelijker op de kaart zetten in een biermarkt die onder druk staat. Een eigen manier van chocolade maken was te zien in het rariteitenkabinet. Waarom zouden alle stukjes even groot moeten zijn? Niet iedereen heeft altijd evenveel trek. Vandaar chocolade die breekbaar is in grote en klein brokjes.

Vertel Verhalen
De Kleinstesoepfabriek gebruikt alleen ingrediënten waarvan bekend is waar ze vandaan komen. Met liefde worden deze ingrediënten verwerkt tot soepen en pesto. De productie is zo min mogelijk standaard, dus de volgende keer kan het anders smaken. Michel Janssen uit Groningen, eigenaar van de Kleinstesoepfabriek, vertelt tijdens de workshop Linke soep enthousiast over alle ingrediënten die de deelnemers tot soep mogen omtoveren. Legends vertelt wel heel letterlijk een verhaal. Het theezakje zit verpakt in een klein boekje. Het verhaal van de ontdekking van de thee staat centraal.

Wees eerlijk
De consument wil niet meer beduveld worden. Japanners zijn bijvoorbeeld dol op transparante verpakkingen. In het rariteitenkabinet van Bordewijk stonden sapjes van het merk Ella’s Kitchen. De vader van Ella beloofde zijn dochter dat hij volledig biologische en natuurlijke producten voor jonge kinderen zou maken. Die belofte valt te lezen op de verpakking.

Vraag aandacht
Roep heel hard “Ik wil Bolletje!” Dan trek je aandacht. Met diverse ludieke acties wist het merk zich te manifesteren in de landelijke pers. Op Prinsjesdag bijvoorbeeld suggereerde het merk nog dat minister Wouter Bos van Financiën gebakken lucht verkocht. Bos reageerde sportief. Hij liet weten dat als er één dag is waarop geen gebakken lucht wordt verkocht, het wel Prinsjesdag is. Volgens Welles wederom een voorbeeld dat Bolletje wegkomt met dit soort dingen omdat het Bolletje is, die dicht bij zichzelf blijft.

Prikkel de zintuigen
Bij voeding staat al snel de smaak centraal, maar vergeet de andere zintuigen niet. Bastiaan Saris, innovation manager bij Grolsch, vertelt hoe bij de introductie van de nieuwe beugelfles speciale aandacht uitging naar de ‘plopervaring’. De kenmerkende plop die de beugel bij het openen maakt werd daarom geanalyseerd en in het nieuwe model verbeterd. Ook de vorm van de verpakking kan veel zeggen over de inhoud. Bordewijk liet bijvoorbeeld yoghurtjes in verpakkingen in de vorm van vruchten en kiwisap in een pakje van kiwihuid zien.

Raak de mens
Zijn beugels ideaal om mee te proosten, er gaat toch niets boven een eigen getapt biertje. Grolsch ontwikkelde het thuistapsysteem Cheersch om aan de behoefte van deze tapervaring te kunnen voldoen. Met de beugel en Cheersch haakt de bierbrouwer in op wat mensen beweegt. “De tapervaring is bijna net zo belangrijk als de plopervaring”, grapt dagvoorzitter Martijn Punt, consultant bij Value in Food. Saris vindt dat het tapsysteem dat in de deur van de koelkast past nog niet volledig is geslaagd. “77 procent van de mensen heeft nog nooit van het systeem gehoord.” Maar hij onderkent dat de ervaring van een eigen getapt biertje zo belangrijk is dat de bekendheid zal blijven groeien.

Creëer wereldwaarde
Voedselontwerper Katja Gruijters verbaasde zich over al het eten dat niet in supermarkten terechtkomt. Voor VMT organiseerde ze vorig jaar een Cradle to Cradle diner met afvalvoedsel dat bijvoorbeeld door de vorm niet geschikt was voor de industrie. De reacties waren zo positief dat ze besloot om een Cradle to Cradle restaurant te beginnen. “Met mijn restaurant wil ik een soort opvangcentrum worden voor afgekeurde appelen”, lacht de ontwerpster. Maar met haar initiatief toont ze wel lef.

Kies voor eenvoud
Hema waagt een stapje buiten de eigen warenhuizen maar blijft ‘gewoon’ Hema. De horecagelegenheden zijn duidelijk herkenbaar als Hema en alle producten die worden verkocht dragen de Hemawaarden: een gemakkelijker en leuker bestaan moet bereikbaar zijn voor alle bevolkingsgroepen. Greencore won de tender van KLM voor belegde broodjes op Europese vluchten. Binnen vier weken bedacht de fabrikant van convenience voeding een concept gebaseerd op de Italiaanse Trattoria. Centraal binnen dat concept stonden ambacht, Italië, eerlijk, kwaliteit, rust, eenvoud en style. KLM wilde gebruikmaken van A-merken, maar waardeerde het Trattoria-concept zo hoog dat deze overbodig werden. Het leverde een contract van twee jaar op met eventuele verlenging van een jaar. Ook de verpakking kon de KLM waarderen.

Reageer op dit artikel