nieuws

Deense zelfgemaakte gelei leidt tot botulisme

Voedselveiligheid & Kwaliteit Voedselveiligheid

In juni kregen negen mensen in Denemarken een voedselvergiftiging door toxine van Clostridium botulinum. Niemand overleed.
De oorzaak was een hartige geleirand, ook wel aspic genaamd, die zij aten tijdens een feestelijk etentje bij een van hen thuis.

Deense zelfgemaakte gelei leidt tot botulisme

Volgens het Deense Statens Serum Institut (SSI) dat deel uitmaakt van het Deense ministerie van Volksgezondheid, was de geleirand zelfgemaakt. Onderzoek wees uit dat in een monster van een restant van deze gelei, botulinetoxine type A kon …