artikel

Technoloog vindt weg na crisis

Technologie & Techniek

Technoloog vindt weg na crisis

De economische crisis van acht jaar geleden trof ook technologen bij voedingsmiddelenbedrijven. Er werd niet veel meer geïnnoveerd en gebouwd, dus was er minder plek voor creatieve technologen.

Tegenwoordig hebben zij het voor het uitzoeken. Vraag is of ze nog steeds kiezen voor een vaste baan bij een foodbedrijf.

John Broekman heeft het zelf meegemaakt: weggesaneerd tijdens de crisis. “Er was alleen behoefte aan iemand die de lijn draaiende kon houden. Er werd niet meer uitgebreid.” Broekman kwam terecht bij het innovatiebedrijf TOP bv, waar hij projecten uitvoert bij voedingsmiddelenbedrijven waar een creatieve technoloog blij mee zou zijn. “Nu de economie weer is aangetrokken, blijkt het voor voedingsmiddelenbedrijven lastig om weer technologen te vinden. Die hebben een andere plek gevonden. Iedereen is nu op zoek naar deze werknemers.” Volgens Broekman hebben veel technologen een plekje gevonden bij apparatenbouwers of ingenieursbureaus. “Of bij TOP natuurlijk!”

Vraag naar technologen

Klopt het dat technologen een andere plek hebben gevonden na de crisis en niet meer beschikbaar zijn voor voedingsmiddelenbedrijven? Volgens werving- en selectiebureau Nutri-akt niet. Ad de Rooij, directeur van Nutri-akt, beaamt dat universitair geschoolde technologen tijdens de crisis het kind van de rekening waren. “Geen innovatie betekende geen nieuwe fabrieken. Er is absoluut afgeslankt. Het werk was er gewoon niet. In de crisis kozen sommige technologen voor een positie als zzp’er. Het betekent wel meer onzekerheid, maar ook meer geld. Nu groeit de vraag weer. De vraag is hoger dan het aanbod. Bij bijvoorbeeld FrieslandCampina kunnen alleen al tientallen procestechnologen aan de slag in loondienst, maar niet iedereen wil dat meer.”

Volgens De Rooij was er in de crisistijd ook geen plek bij machinebouwers. “Er werd gewoon niet geïnvesteerd door voedingsmiddelenbedrijven.” In tegenstelling tot kwaliteitsmensen ziet De Rooij niet dat andere bureaus voor technologen explosief zijn gegroeid. “Kwaliteitsbureaus zoals KTBA zijn explosief gegroeid door de steeds hogere kwaliteitseisen. Deze ontwikkeling hebben we niet waargenomen bij technologen.” De enige verandering die De Rooij ziet is dat meer mensen voor de crisis in loondienst waren en dat er nu een grotere flexibele schil is. “Maar voor goede mensen is er momenteel veel keus.” Volgens De Rooij hebben opleidingen de laatste jaren slim ingespeeld op het baanperspectief. “Nu er weer meer wordt geïnnoveerd, is er ook veel werk.”

Meer kennis van product

Martijn Hoeben, technoloog bij advies- en ingenieursbureau Tebodin, bemerkt een voorzichtige trend dat foodbedrijven aan Tebodin steeds vaker vragen om kennis over het product in het proces. “Daarom hebben we ook mensen in huis die deze kennis hebben, echte voedingsmiddelentechnologen. Zo kunnen we nog dichter bij de klant staan en ze zijn er ook echt blij mee.” Bij Tebodin heeft de laatste jaren een verschuiving plaatsgevonden richting food. “Ik ben er zelf ingerold. Mijn achtergrond is chemisch technoloog.” Hij merkt bij foodbedrijven dat ze minimaal een sparringpartner zoeken. “Ze kennen ons van de investeringsplannen, maar ze verwachten van ons ook steeds meer kennis van het hygiënisch ontwerpen van installaties, het bouwen van een reinigingsinstallatie en ze verwachten dat we kunnen meedenken over hun product.”

Nooit wegsaneren

“Voor ons zijn technologen onmisbaar om onze strategie succesvol uit te voeren. Als we de beste willen zijn, hebben we technologen nodig. Wegsaneren van technologen zou dan ook heel onverstandig zijn”, vertelt technoloog Marc van Dijk van Cosun. Cosun is een concern en een coöperatie van Nederlandse suikerbietentelers. “Een coöperatie is gericht op de lange termijn en ook de bedrijven zijn daarvan doordrongen. Mede hierdoor is er niet hard bezuinigd op onze R&D-uitgaven.” Het bedrijf heeft naast de winning van suiker en pulp, valorisatie van de hele plantaardige grondstof met behulp van bioraffinageprocessen centraal gesteld. Cosun Biobased Products is een nieuwe businessgroep binnen Cosun die zich richt op nieuwe biobased componenten en nieuwe toepassingen daarvan. Vanuit het R&D-centrum van Cosun (CFTC) worden deze ontwikkelingen ook op technologisch gebied ondersteund.

Cosun R&D fungeert ook als intern adviesbureau voor alle bedrijven van Cosun. Dit zijn Suiker Unie, Aviko, Duynie, Sensus en SVZ. Van Dijk geeft aan dat Cosun ook de beste wil zijn in energie-effciëntie en grondstofrendement. “Daarvoor zijn creatieve technologen onmisbaar. Altijd hbo+. Ze moeten diep in de materie kunnen duiken en zelfstandig kunnen werken. We zouden een extern bureau kunnen inschakelen, maar wij weten meer van het proces en de mogelijkheden en onmogelijkheden. Door de complexiteit van de processen en omdat dit het hart raakt van je business kun je deze kennis niet zomaar inhuren.” Van Dijk vertelt dat op alle locaties wel procestechnologen in dienst zijn die on misbaar zijn voor de operatie. “We werken met en voor hen bijvoorbeeld bij het modelleren van het proces en bij de engineering van energiebesparingsprojecten.” Cosun zet flink in op energiebesparing. Het doel is 20 procent van 2010 tot 2020. Maar het bedrijf onderzoekt ook ambitieus hoe het specifiek energieverbruik in de toekomst met 50 procent te verminderen valt en in hoeverre overgeschakeld zou kunnen worden naar duurzame energie. “Welke technologieën zijn nodig en beschikbaar om dit doel door middel van energie-effciëntie te bereiken; in hoeverre kunnen we restproducten omzetten in duurzame energie? Dit vergt veel technische kennis en proceskennis van onze technologen.”

Reageer op dit artikel