nieuws

Top 10 food trends voor 2020

Marketing & Consument

Consumenten willen het verhaal achter hun eten weten. Dit beïnvloedt steeds vaker wat ze kopen. Storytelling is daarom de nummer 1 trend in de jaarlijkse top 10 foodtrends van Innova Market Insights.

Top 10 food trends voor 2020

Consumenten willen meer leren over hoe producten worden geproduceerd. Ze willen de voordelen van het voedingsmiddel weten. Dit zorgt voor vertrouwen in het merk.

Storytelling

Innova Market Insights ziet dat voedingsmiddelenbedrijven daardoor steeds meer focussen op de herkomst van ingrediënten. Volgens Lu Ann Williams van Innova Market Insights is storytelling cruciaal voor succes. “Startups doen dat heel goed. Het is tijd dat grote bedrijven dat ook omarmen.” Volgens data van het onderzoeksbureau hoort 56% van de consumenten wereldwijd over producten van hun vrienden. Volgens Williams is het belangrijk voor alle producenten ook van bijvoorbeeld soep in blik om een authentiek, eerlijk en transparant verhaal te vertellen. “Vertel waarom je conserveringsmiddelen gebruikt.”

Plantbased

Niemand kan nog om de trend van plantaardig heen. Dit jaar staat het op plek 2. Het aantal introducties met plantaardige ingrediënten groeit rap ook in foodservice en retail. Williams zag dat de Anuga plantaardig de boventoon voerde. Ze ziet dat in mainstream producten nog veel mogelijkheden zijn. Clean label in plantbased is de verdieping van deze trend.

 

Duurzaam blijft

Duurzaamheid stond tien jaar geleden al in de lijst met trends. Nu verwacht 85% van Amerikaanse en Britse consumenten dat van elk merk. Williams ziet dat jonge consumenten zich zorgen maken om plastic verpakkingen. Oudere consumenten zijn vooral bezig met voedselverspilling.

Volgens Innova is upcycling de nieuwe recycling. Bedrijven maken werk van zero-waste. Dit wordt een grote trend zegt het trendbureau.

De juiste hap

Spreken over mentale gezondheid is geen taboe meer. Voedingsbedrijven ontwikkelen daarom producten voor meer welzijn. Williams vond op de Anuga BeeZen Drinks bijzonder. Het was een drankje voor een beter welzijn. Op de stand waren bijen te zien. Met de aankoop van een drankje werd ook de bijenpopulatie ondersteund.

Bedrijven ontwikkelen ook voedingsmiddelen voor een bepaalde leefstijl: van druk tot relaxed. Drukke jongeren die druk zijn vooral geïnteresseerd in eiwitrijke drankjes on the go. Mealkits zijn bestemd voor drukke gezinnen.

Textuur


Avontuurlijke consumenten zijn op zoek naar rijkere ervaringen met eten. Op Instagram zijn luchtige pannenkoeken een hit. Voor de jongere consument is textuur een belangrijk onderdeel van het eten. Steeds meer ervaren ze textuur als een gevoel van verwennen. Williams zegt dat bedrijven daarmee kunnen experimenteren door bijvoorbeeld een pannenkoekenmix voor luchtige pannenkoeken te maken.

 

Macronutriënten

De consumentenperceptie van macronutriënten verandert in de tijd. Vet was goed, slecht en weer goed. Suiker is nu in het verdomhoekje. Vezels maken een grote comeback. Herformuleren gebeurt op alle vlakken. Zo heb je icecream met weinig calorieën of alleen met plantaardige ingrediënten. Williams liet ook Nissin noodles zien. Normaal een snelle niet per definitie voedzame maaltijd, maar deze variant bevat vitamines en mineralen. Bovendien is het verrijkt met vezels en eiwitten.

Hybride producten

De combinatie van verschillende producten is ook een trend die Innova waarneemt in verschillende categorieën. Zo wordt Coca-cola gecombineerd met fruitsap, energiedrink, koffie en zelfs alcohol. Combinaties zijn er ook voor vlees en plantaardige eiwitten en zuivel en amandelmelk. Voor avonturiers is en bijvoorbeeld de combinatie van zout en zoet.

A Star is Born

Bedrijven experimenteren met ingrediënten, die de ‘ster van het voedingsmiddel’ worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor probiotica waarvan de bekendheid al vrij groot is. Nieuwere ingrediënten zijn bijvoorbeeld Cannabis/CBD en Ashwagandha die vooral inspelen op mentaal welzijn. Williams ziet veel groei in prebiotica. “De interesse in het darmmicrobioom is groot.”

Eten voor het uiterlijk

Beautyfoods is al een tijdje een trend maar de invloed van social media zorgt voor extra aandacht. Het meest bekend is eiwit wat gepromoot wordt als goed voor de spieren/lichaamsbouw. Collageen haakt daarbij aan. Crossovers zijn er hier ook: een bubbletheemasker voor het gezicht en een haarmasker in een mayonaisefles.

Brand Unlimited

Deze trend haakt aan bij gepersonaliseerde voeding, bij de wens van de consument om zelf voedingsmiddelen te ontwerpen. Bij Tony’s chocolonely kunnen consumenten zelf een chocoladereep samenstellen. Het gaat om een verbinding maken met de consument. Inspelen op nostalgie hoort hier ook bij.

Trends stoppen niet

Williams benadrukt dat trends niet stoppen aan het eind van het jaar. “Plantbased, personalisering of hybride producten waren vorig jaar ook al trends. Clean label en free from zijn ook nog steeds trends maar gaan meer de diepte in.

Reageer op dit artikel