nieuws

Influencers moeten transparanter zijn over reclames

Marketing & Consument

Stichting Reclame Code lanceert een nieuwe campagne: #Ad Herken de reclame op internet. Met deze campagne vraagt SRC aandacht voor het belang van transparantie rondom reclame op sociale media.

Influencers moeten transparanter zijn over reclames

De campagne is voornamelijk gefocust op influencers, adverteerders en de mediaconsument. Stichting Reclame Code (SRC) spoort influencers aan open te zijn over het feit of ze wel of niet betaald zijn voor het benoemen of laten zien van een merk in een video of bericht.

 

Voordeel

SRC wil vooral dat influencers en adverteerders transparant zijn over de relatie tussen beide partijen. Voornamelijk wanneer het gaat om het tonen of bespreken van een merk waarbij een bepaald voordeel is geboden. Voordeel kan zowel geboden worden in een geldbedrag als in een gratis product. Het tonen van een merk kan zowel via YouTube, Instagram, Facebook of Twitter; zolang de consument maar eenvoudig kan begrijpen dat het om reclame gaat.

Aangepaste code

In mei van dit jaar bracht de Stichting Reclame Code een geüpdatete versie uit van de Reclamecode Social Media, welke in 2014 werd opgesteld. Hier werd eerder dit jaar de Reclamecode Influencer Marketing aan toe gevoegd, mede door de populariteit van influencers.

Er gaan jaarlijks miljoenen euro’s om in de influencermarkt. In de aangepaste code staan praktische voorbeelden zoals “Deze video is gemaakt in samenwerking met …” om er voor te zorgen dat zowel influencers als merken weten hoe zij transparante en betrouwbare reclame kunnen maken.

Vertrouwen daalt

Directeur van Stichting Reclame Code, Otto van der Harst, vertelt: “Wereldwijd groeit het gebruik van influencers als marketinginstrument en ook in Nederland zien wij deze trend de laatste jaren doorzetten. Tegelijkertijd laat onderzoek zien dat het vertrouwen in het internet daalt. Wij vinden het ontzettend belangrijk om met meer transparantie het vertrouwen in de sector te versterken.”
Van der Harst vertelt ook dat het voor zowel de influencer, het merk en de consument goed is om open te zijn over wanneer influencers reclame maken op sociale media.

Regels naleven

“Adverteerders moeten altijd zorgvuldig omgaan met het vertrouwen van de consument en transparant zijn in alles wat ze doen. In haar huidige vorm bestaat Influencer Marketing pas een paar jaar en bij dit soort nieuwe ontwikkelingen zie je dat het altijd even duurt voordat de regels goed worden nageleefd. Aan ons als sector de taak om ervoor te zorgen dat iedereen de regels daadwerkelijk gaat naleven” zegt Heleen Crielaard, Hoofd Marketing retail bij Rabobank en voorzitter van de BvA Taskforce Influencer Marketing.

Nieuwe norm

Rianne Meijer is YouTuber en influencer. Zij vertelt het erg belangrijk te vinden om eerlijk tegenover haar volgers te zijn over samenwerkingen en gesponsorde content. “Daar krijg ik altijd goede reacties op en die eerlijkheid zorgt uiteindelijk voor een betere band.” Meijer denk dat veel influencers zoekende zijn naar een goede balans. “Hopelijk kunnen we met de hele branche een beter geluid laten horen en langzaamaan een nieuwe norm neerzetten.”

Reactie FNLI

De FNLI deelde het bericht van de SRC. Gerard van der Zanden, communicatiemanager bij FNLI, gaf een reactie aan VMT: “Gezien de gewijzigde regelgeving en het snel veranderde digitale landschap ondersteunen we deze actie van harte en wij maken inmiddels reclame voor #Ad via onze nieuwsbrief. De FNLI en een aantal van haar leden heeft in de voorbereiding van deze campagne meegewerkt via de BvA.”

Reageer op dit artikel