nieuws

Startlife gaat partnerschap aan met Givaudan

Ingrediënt & Product

Startlife, onderdeel van Wageningen University and Research (WUR) sluit een samenwerkingsovereenkomst af met Givaudan. VMT sprak met operationeel directeur van Startlife, Marloes Groenewegen. “We gaan onze start-ups verbinden met Givaudan.”

Startlife gaat partnerschap aan met Givaudan

Startlife zal de Zwitserse ingrediëntenmultinational in contact brengen met veelbelovende Nederlandse foodstart-ups. Hiermee wil het ingrediëntenbedrijf zijn ‘innovatieve ecosystem’ verder uitbreiden.

WUR campus

“We kunnen op deze manier in contact komen met opkomende start-ups op de WUR-campus, een echte hotspot voor voedingsmiddelentechnologie in Nederland”, zegt Fabio Campanile, hoofd wetenschap en technologie van Givaudan.

De Zwitsers hopen gebruik te maken van de ideeën en technologieën van de beginnende bedrijven. Op hun beurt kunnen de ondernemers gebruik maken van de technische kennis, schaal en faciliteiten van Givaudan.

Technische know how

Groenewegen: “Givaudan is altijd bereid vroege fase start-ups te helpen hun positie te valideren en technische know how te delen. We gaan onze start-ups, inmiddels meer dan driehonderd, verbinden met Givaudan zodat ze daar baat bij hebben.”

Start-ups in een vroege fase hebben altijd kennis nodig van een bepaalde markt, technologie of distributiemodel. De Zwitserse ingrediëntenmultinational kan hen daarbij helpen om tot bepaalde inzichten te komen, aldus Groenewegen.

“En wellicht komen er concrete samenwerkingen van start-ups met Givaudan.”

Innovatiestrategie

Mogelijk dat er in de toekomst nog meer foodmultinationals, Unilever deed dit al eerder, zich zullen verbinden met Startlife, dat startups ondersteunt met het opzetten van hun bedrijf met kennis en soms financiering. “Heel veel corporaties zien start-ups als onderdeel van hun innovatiestrategie en willen heel graag met hen samenwerken.”

Start-ups met een hele duidelijke technologische basis op het gebied van ingrediënten en recepturen zijn interessant voor de Zwitsers.

Natuurlijk ingrediënt

De samenwerking met Givaudan ontstond niet van de ene op de andere dag. Al eerder bracht Startlife bedrijven in contact met de ingrediëntenmultinational. “Ze hebben hier veel informatie uitgehaald die hun helpt om hun businesscase verder door te berekenen. Wat mag bijvoorbeeld een natuurlijk ingrediënt kosten ten opzichte van een syntetisch ingrediënt. Givaudan kan de start-up, zonder een naam te noemen, inzicht geven in pricing. Wat zou de meerprijs mogen zijn van het natuurlijke ingrediënt.”

Het partnerschap is in eerste instantie getekend voor een jaar.

Reageer op dit artikel