nieuws

Risenta bestormt Nederlandse markt met pasta op basis van sojabonen

Ingrediënt & Product

Risenta bestormt Nederlandse markt met pasta op basis van sojabonen

Sinds de zomer verkoopt Albert Heijn de pasta’s op basis van sojabonen van het Zweedse merk Risenta dat valt onder het Finse bedrijf Paulig Foods. Wat maakt deze pasta’s onderscheidend? VMT sprak met Carin van Thiel, marketing en salesmanager Risenta Nederland. “We spelen in op de minder koolhydratentrend.”

De pasta’s van sojabonen zijn al vier jaar op de markt in Zweden, maar pas sinds de zomer zijn ze in Nederland, bij Albert Heijn, verkrijgbaar. “We merken dat er vraag is naar producten waar minder koolhydraten inzitten. De Risenta bonenpasta’s bevatten vier keer minder koolhydraten dan gewone volkorenpasta’s. Ook zijn ze glutenvrij en bevatten ze veel vezels”, legt Van Thiel uit.

Chinese sojabonen

De productie gebeurt in een relatief nieuwe Chinese fabriek die in 2015 is gebouwd. In het product zitten biologische Chinese sojabonen. “Als ze gedroogd zijn, worden ze tot bloem gemalen. Die wordt vervolgens gemixt met water om het deeg te verkrijgen. Uit de dunne laag deeg die na het persen ontstaat, worden diverse pastavormen gemaakt. Na vier uur drogen op gematigde temperatuur, maken medewerkers de pastavormen met hand op maat waarna ze verwerkt kunnen worden”, geeft Van Thiel uitleg over het productieproces.

De productie van sojapasta verschilt niet echt veel van die van reguliere pasta, vertelt de marketing en salesmanager. “Alleen de grondstoffen zijn anders.”

Eiwitrijk

De verkoopprijs van € 2,80 ligt behoorlijk hoog. Daar krijg je dan wel een eiwitrijk product voor dat meer verzadigd dan een koolhydraatrijke maaltijd, weet Van Thiel. Afhankelijk van het succes van de eerste introducties bekijkt Risenta of ze meer pastavarianten op de Nederlandse markt brengt.

Naast de Nederlandse markt wil Risenta de Duitse markt aanboren. Hier zijn soortgelijke voedingsprofielen te zien als in Nederland: in veel populaire media en blogs gaat veel aandacht uit naar koolhydraatarme, eiwitrijke producten. “We zien daarin een groeiende markt.”

Plantaardige voeding

Behalve op voedingsgebied wil Risenta op het gebied van milieu een verantwoordelijke rol spelen. “We willen bij het maken van onze producten de milieudruk zo laag mogelijk houden en waar mogelijk compenseren. Dat we plantaardige in plaats van dierlijke eiwitten leveren, draagt er tevens aan bij dat we minder milieubelasting veroorzaken.” Het zal voor sommige Nederlanders even wennen zijn: pasta gemaakt van sojabonen. “Het gaat naar mijn idee om een heel toegankelijk product. Je moet misschien even een drempel nemen, maar zelf neem ik geen andere pasta meer”, zegt Van Thiel.

Reageer op dit artikel