nieuws

Coroos investeert in nieuwe technologie voor Servero-appelmoeslijn zonder toevoegingen

Ingrediënt & Product

Coroos investeert in nieuwe technologie voor Servero-appelmoeslijn zonder toevoegingen

Onlangs introduceerde Coroos onder het merk Servero een appelmoeslijn zonder toegevoegde suiker. Wat kwam er allemaal kijken bij de productontwikkeling en waarom zo nodig een heel nieuw merk in de markt zetten?

Coroos had een droom of eigenlijk een visie: “Van honderd minuten naar tien seconden”, vertelt Elke Schroevers – Schippers van Coroos. Ze heeft het over de verhittingsperiode om groente en fruit microbiologisch stabiel te krijgen met name voor de houdbaarheid. En dan met zoveel mogelijk behoud van smaak en voedingsstoffen, aldus Schroevers die belast is met het nieuwe merk Servero.

Temperatuur

Schroevers: “Immers, door hitte of temperatuur uit de bereiding te laten of te minimaliseren, blijf je veel dichter bij het goede van vers fruit of verse groenten, maar wel met een gemaksaspect voor de eindgebruiker. En dat is precies onze ambitie: we willen natuurlijk de lekkerste zijn.”

R&D-uitdagingen

Wat kwam er allemaal bij kijken om appelmoes te ontwikkelen zonder extra suiker en andere toevoegingen? “De uitdagingen in het R&D proces zijn zo specifiek en vertrouwelijk dat ik daar verder niets over wil vertellen”, is de Coroos-manager strikt. Ze wil wel kwijt dat de productontwikkelaars tijdens de ontwikkeling “vanzelfsprekend op structurele basis” samen werken met onderzoeksinstellingen bijvoorbeeld Wageningen University and Research (WUR).

Nieuwe technologie

Om de productie van de lijn Servero appelmoes mogelijk te maken, bouwde Coroos een aantal specifieke lijnen om. “We hebben geïnvesteerd in een nieuwe technologie en we geloven dat we hiermee een dusdanig groot competitief voordeel kunnen behalen dat we dit de komende 1,5 tot 2 jaar als enige bedrijf op deze manier kunnen doen.”

Coroos of Servero

De vraag blijft: waarom een appelmoes onder de nieuwe merknaam lanceren in plaats van de al bekende naam Coroos te gebruiken? Coroos testte verschillende merknamen onder consumenten. Coroos bleek vooral bij wat oudere mensen nog bekend van vroeger. Maar niet altijd met de allerbeste associaties merkte Schroevers al snel.

“We leerden ook dat de naam Servero perfect past bij de positionering ‘natuurlijk de lekkerste’. Het wekt positieve associaties op aan het serveren van lekkere en gezonde voeding.”

Een totaal nieuw merk lanceren betekent veel werk aan de winkel om de bekendheid te verhogen.

Campagne Servero

Schroevers: “Wij zullen een forse campagne starten deze maand om consumenten op de hoogte te brengen. De twee belangrijkste pijlers daarin zijn bekendheid en bereik. We maken voornamelijk gebruik van massamedia, maar we zullen ook proeverijen en sampling doen. De kosten gaan voor de baten, maar Coroos verkeert in de positie dat ze deze investeringen zelf kan doen zonder derde partij.”

Innovaties

Meer innovaties van het bedrijf uit Geldermalsen zijn in de maak, bevestigt Schroevers. “Deze innovatie is inderdaad een startschot voor nog veel meer mooie innovaties in de toekomst.”

Reageer op dit artikel