nieuws

Clean label trend gaat snackfabrikanten niet voorbij

Ingrediënt & Product

Clean label trend gaat snackfabrikanten niet voorbij

Snacks- en sauzenfabrikanten zijn volop bezig met het thema clean label. Clean label wordt door de industrie breed opgevat en omvat veel meer dan alleen ‘natuurlijk’. Dat bleek uit een rondgang op de Horecava 2018. “Als we naar de maan kunnen vliegen, kunnen we ook een e-nummer-vrije bitterbal maken.”

Dat clean labeling een ruim begrip is, blijkt direct uit gesprekken met producenten. Voor de een is het vrij van E-nummers en zonder kunstmatige toevoegingen, voor een ander gaat het over suiker-, vet- en zoutreductie en weer een derde denkt ook aan traceerbaarheid en sourcing.

Zonder zonder

VMT sprak onder andere met marketingmanager Out-of-Home Jan-Willem ter Veer bij snackfabrikant Van Geloven (bekend van merken als Van Dobben en Mora). Afnemers en leveranciers in de keten hebben het steeds vaker over ‘zonder zonder’, zegt Ter Veer. Daarmee wordt dan ‘clean label’ bedoeld en gaat meestal over alle hierboven benoemde zaken.

Onderwerpen die Van Dobben actief aanpakt, zijn volgens Ter Veer de sourcing, de traceerbaarheid van het vlees en ketenbeheersing. “Al jaren lang heeft van Dobben de vleesketen onder controle, onze vleesleverancier heeft direct contact met de boer, daar zit maar één schakel tussen.” Wat betreft het dierenwelzijn van het vlees, moet er volgens Ter Veer worden opgeschaald. “Er is nu nog te weinig ‘beter vlees’ beschikbaar.”

Paardenvleesschandaal

Volgens Ter Veer worden standaarden in de industrie steeds hoger. “Het paardenvleesschandaal heeft gezorgd voor een negatieve publieke opinie over paardenvlees in voedingsmiddelen”, vertelt Ter Veer. “Ons paardenvlees (dat gebruikt wordt in kroketten, red.) komt uit Zuid-Amerika en is traceerbaar. Daar is helemaal niks mis mee, maar toch houden wij de optie open om hiervoor alternatieven aan te bieden, ondanks het feit dat dit de nodige investering zal kosten.”

Geen kunstmatige additieven

De publieke opinie over gezonde en natuurlijke voeding gaat door en dat heeft invloed op de communicatie van producenten. Bij de Aziatische snackfabrikant Orien Bites staat er een groot ‘clean label’-logo op de stand afgebeeld, hoewel dit niks nieuws is voor het van oorsprong Singaporese bedrijf.

Het bedrijft voegt al ruim tien jaar geen kunstmatige conserveermiddelen, kleur- en smaakstoffen en MSG (E621, mononatriumglutamaat) toe aan zijn producten. “En toch communiceren we er nu actief over omdat consumenten met dit thema bezig zijn”, weet Richard van Woudenberg, key accountmanager bij Food Empire, de importeur van Orien Bites.

Clean labeling is alomvattend

Ook bij sauzenproducent Oliehoorn is de verschuiving naar clean label te zien. Het bedrijf heeft nu mayonaise op de markt zonder kunstmatige kleur- en smaakstoffen die bereid is met Rondeeleieren.

De tomatenketchup van Oliehoorn wordt gemaakt van tomatenpulp en bevat 30% minder suiker en zout dan voorheen. De pulp is afkomstig van restproducten: tomaten die anders naar de veehouderij zouden gaan of worden weggegooid doordat deze op de grond zijn gevallen.

E-nummer vrije bitterbal

Sinds een aantal jaren is ook de smaakversterker E631 niet meer in bitterballen van Van Dobben te vinden, weet marketingmanager Ter Veer van Van Geloven. De korst van de bitterbal bevat wel een enkel E-nummer.

Productontwikkelaar Mark Kok van een andere snackfabrikant op de Horecava, Oma Bobs Snacks, denkt dat het in de toekomst anders kan. “Als we naar de maan kunnen vliegen, kunnen we ook een E-nummer-vrije bitterbal maken. Alleen ik ben er nog niet achter.”

Veganistische bitterbal

Kok ontwikkelde zelf een veganistische bitterbal, een primeur volgens de snackfabrikant. De productontwikkelaar heeft voor de Kerst hard gewerkt om de bitterbal zo te krijgen als hij nu geworden is, zodat deze op de Horecava nog geïntroduceerd kon worden. “Ik wilde de veganistische bitterbal clean label maken. Bij het ontwikkelen van de korst moest ik kiezen: of kippeneiwit (en dus niet veganistisch) of E-nummers. Het werd dat laatste.”

Op het oog ziet de bitterbal er exact hetzelfde uit als een rundvleesbitterbal. Van binnen ziet men een draadjesachtige structuur. Dat komt door de vleesvervangende tarwevezel die gebruikt wordt in de vulling, dat van zichzelf niet echt een uitgesproken smaak heeft. Uiteindelijk heeft de productontwikkelaar de bitterbal op smaak weten te brengen met een oud recept.

Het is volgens Kok zeker niet onmogelijk dat de veganistische bitterbal in de toekomst ook zonder E-nummers gemaakt kan worden.

Zie hier de videoreportage over de Horecava van VMT, met onder andere een kort interview met Mark Kok (Oma Bobs):

Reageer op dit artikel