nieuws

Groen licht Albert Heijn geeft Magioni vleugels

Ingrediënt & Product

Groen licht Albert Heijn geeft Magioni vleugels

Onderneemster Manon van Essen ontwikkelde groentepizza’s en -bodems onder haar eigen Magionimerk die nu in zo’n driehonderd Albert Heijnwinkels liggen. Hoe doet ze dat?

Ze is creatief, ondernemend en analytisch én ze houdt van lekker eten. Daar moest Manon van Essen iets mee. Nadat ze de door haarzelf ontwikkelde applicatie die handschriften herkent van de hand deed, stortte ze zich op het onderwerp gezonde voeding.

Instagram

Op Instagram kwam ze erachter dat bezoekers wel erg veel interesse toonden in bloemkoolpizza’s. Van Essen besloot het aantal posts te turven en kwam na anderhalf jaar uit op een aantal van 15.000.  Pizza is wereldwijd een van de meest gegeten voedingsmiddelen, maar staat niet erg bekend als gezond. Van Essen besloot daarom de stoute schoenen aan te trekken en een gezonde, maar ook lekkere, pizza te ontwikkelen.

Kennis voedingsindustrie

De zakenvrouw liet zich door haar gebrekkige kennis van de voedingsindustrie niet uit het veld slaan. Bij een pizzeria bij haar om de hoek in Amsterdam-West mocht ze de keuken gebruiken om naar hartenlust te experimenteren. Het resultaat was een pizzabodem met 30 gram bietensap en 40 gram bietenvezel en één met 80 gram bloemkool. Daarna volgden de belegde pizza’s Veganini (vegetarisch) en de Beef Bastard met ieder zo’n 150 gram groente.

Van Essen: “De producten zijn echt bedoeld voor mensen die niet genoeg groente binnenkrijgen, dan gaat het om 95% van de bevolking. De pizza’s van Magioni bevatten 50% minder kilocalorieën en 30% minder koolhydraten vergeleken met de reguliere pizza’s in het supermarktschap.”

Albert Heijn

De kennis van technologie, de analytische kijk, de potentie van een grote markt en daarmee de schaalbaarheid, hielpen bij het vinden van een geldschieter.

Van Essen wist een investeerder te strikken met verstand van de voedingsindustrie. “ Hij coacht me en we ontmoeten elkaar één keer per twee weken.” Maar pas toen Van Essen een deal wist te sluiten met Albert Heijn, gingen de geldsluizen echt open en wist ze meer kapitaal aan te trekken.

 “Iedereen dacht dat het me niet zou lukken om bij Albert Heijn binnen te komen. We kregen wel strenge omzettargets van AH mee. Die druk hadden we heel erg. “

Omdat Van Essen AH ervan overtuigde genoeg publiciteit voor de pizza’s te zullen genereren, ging de supermarktketen akkoord met een pilot in vijfentwintig Albert Heijnsupermarkten. Het werd een succes. “Ik ben technisch en weet hoe algoritmes werken en heb veel verstand van sociale media. Ik vind het erg leuk om groei te managen.”

Van Essen heeft veel te danken aan haar volgers op Instagram en Facebook. “We hebben hier 45.000 volgers en daar danken we mede ons succes aan. Ze posten over onze pizza’s, geven ons advies en delen foto’s over hun eigen pizza’s. Het aantal volgers groeit gestaag door.” Ook haar optreden in RTL Boulevard vlak voor de lancering van Magioni medio april deed de bekendheid van het pizzamerk goed.

Hoewel Magioni het goed doet op sociale media wil Van Essen meer. “We willen hier ook content plaatsen, bijvoorbeeld recepten voor een pizza. Ook willen we pizza-evenementen gaan organiseren.”

Duurzaamheid

Ook zijn duurzaamheidsboodschap wil Magioni in de toekomst meer gaan uitdragen. Zo maakt het jonge pizzabedrijfje de pizzabodems van bloemkool- en bietenafval. Verder zijn er plannen om pizza’s te bakken met gehandicapten. “Of we de Ben & Jerry’s van de pizza’s willen worden? Dat zou heel mooi zijn als we dat kunnen bereiken.”

Een fabrikant in het midden van het land maakt de pizzabodems en de industriële bakkerij Borgesius in Leeuwarden belegt ze. Magioni’s pizzadeeg bleek goed industrieel te verwerken, al stonden de fabrikanten niet echt te trappelen om voor de startup te produceren. Fabrieken richten zich op massaproductie. Alles wat daartussen zit, vinden ze eigenlijk niets, aldus de onderneemster.

Voor het pizzabeleg gebruikt Van Essen mager vlees, minder kaas en veel groente. “Naar verhouding zit er veel groente op en in de pizzasaus zit amper suiker.” Van Essen waakte ervoor dat de pizza niet té gezond zou worden. “De pizza moet vooral lekker zijn en geen konijnenvoer.”

Gezonde productontwikkeling

Zo deed ze eens een test met een pizzabodem die uit 80% bloemkool bestond. De respondenten hadden dan wel het idee dat de pizzabodem gezond was, maar niet echt lekker. Toch probeert Van Essen waar mogelijk haar pizza’s nog gezonder te maken. “De pizza mag nog wel wat vezelrijker, dus misschien komen er volkorenpizza’s”, denkt ze hardop. Om daarna gelijk weer korte metten te maken met dit hersenspinsel. “Maar zelf vind ik dat niet lekker. Het is wel lekker maar niet echt genieten. Mensen moeten wel kunnen zeggen: dit is een echte pizza.”

Momenteel verkoopt Van Essen tussen de 10.000 en 50.000 pizza’s en pizzabodems per maand die te verkrijgen zijn bij onder andere Albert Heijn, Sligro en Deli XL. Dit najaar verwacht ze een stabielere groei want dan zal ze ook gaan leveren aan 200 middelbare scholen en 600 bedrijfskantines.

“Bij bedrijfskantines kunnen de werknemers hun pizza zelf samenstellen met keuze uit bodem, speciale sauzen en beleg. Dat betekent drie keer marge.”

Delhaize

De komende tijd zal Van Essen werken aan het goed neerzetten van het Magioniconcept. En natuurlijk: in het schap blijven van Albert Heijn. Ze vreest de opkomst van de huismerken bij deze supermarkt in ieder geval niet. “Ook die strijd moet je aangaan.”

Mogelijk is de Magionipizza eind 2016 ook verkrijgbaar in één van de buurlanden. Ze heeft vergevorderde gesprekken met een buitenlandse supermarktketen. Zijn dat de supermarkten van Delhaize? Van Essen lacht geheimzinnig. Ze zal in ieder geval verder gaan om Magioni steeds verder internationaal uit te bouwen. “Het komt niet vaak voor dat alle lichten op groen staan.”

Foto's

Reageer op dit artikel