artikel

Rosies groeit uit glutenvrije jasje

Ingrediënt & Product

Rosies groeit uit glutenvrije jasje

Glutenvrije producten zijn nog steeds zeer gewild. Dat merkt het zeven jaar oude bedrijf Rosies maar al te goed. De huidige locatie kan de gevraagde productie nog wel aan, maar een verhuizing naar een grotere locatie is gewenst.

Tijdens de rondleiding door de fabriek gee ft directeur Simone Schellekens meerdere malen aan dat de productieruimte in het Brabantse Heeswijk-Dinther te klein is. De vraag naar glutenvrije producten groeit erg hard, waardoor Schellekens na zeven jaar en enkele uitbreidingen op zoek is naar een nieuwe, grotere locatie.

Glutenvrije cruesli

In 2005 werkte Schellekens nog bij graanpletterij De Halm, die biologische granen, graanvlokken en muesli’s produceert. Het bedrijf kreeg in dat jaar vaak de vraag of het glutenvrije producten kon leveren. Dat was niet mogelijk, omdat er ook tarwe wordt verwerkt. Schellekens zag het gat in de markt en nam de stap om voor zichzelf te beginnen. Samen met De Halm als mede-investeerder begon ze in 2008 met Rosies. Het eerste product was een glutenvrije cruesli. Het was nog een hele klus om die te ontwikkelen, herinnert Schellekens zich. “In 2005 was haver niet geaccepteerd als glutenvrij ingrediënt. Daarom gebruiken we alleen gierst en rijst. De eerste versie van de cruesli met deze ingrediënten leverde een harde en bittere variant op.” De verbeterde versie is zeven jaar later nog steeds in het assortiment, dat intussen is uitgebreid tot achttien producten (zie kader Glutenvrij chocoladerotsje). De klanten waren vanaf het begin enthousiast. Hielp de familie nog mee aan de productie van de allereerste order, nu werken er twintig mensen vijf dagen in de week aan de productie van het glutenvrije assortiment.

Gemalen havervlokken

Schellekens doet zelf de productontwikkeling. Een van de nieuwe producten is een porridge in een cup waar alleen heet water bij moet. De toegevoegde melkpoeder is lactosevrij. “Vanuit het Verenigd Koninkrijk kwam de vraag naar gluten- en lactosevrije producten”, licht ze toe. Het product is vanaf juli eveneens bij een Nederlandse retailketen verkrijgbaar. Voor de ontwikkeling van nieuwe producten, kijkt de Brabantse naar het reguliere assortiment. “Onze Shake Awake van ge malen havervlokken is een glutenvrije variant van Wake Up van Brinta die gebaseerd is op tarwe.” Een van de eisen aan de nieuwe producten is dat ze smaakvol moeten zijn. “Nu hebben consumenten die geen gluten eten veel meer keus uit smakelijke producten, maar in 2005 was alles nog heel vies.” Een van de grootste veranderingen voor productontwikkeling is de acceptatie van haver als glutenvrij product. “Maar dat is niet overal het geval. Dit geldt bijvoorbeeld niet in Oostenrijk”, benadrukt Schellekens.

Maximaal glutengehalte

De hele fabriek van Rosies is glutenvrij. “Dat moet ook wel, omdat we produceren voor private label.” Op deze locatie worden ook de glutenvrije producten van De Halm verpakt. “Zij hebben niet de mogelijkheid om ze in kleine zakjes te verpakken.” Rosies hanteert een norm voor gluten van maximaal 15 ppm. “Maar we zitten meestal lager dan 5 ppm.” De kwaliteit van de grondstoffen is erg belangrijk, vertelt Schellekens. “Een leverancier van boekweit leverde opeens partijen aan met een glutengehalte van 15 ppm. We zijn meteen op audit gegaan en hebben allerlei wijzigingen aangegeven. Dit leidde tot de gewenste maximale gehaltes.” Rosies levert producten in heel Europa, het Midden-Oosten en Azië. Groot-Brittannië is vanaf het begin een belangrijke markt geweest. Daarom is het proces BRC-gecertificeerd. Rosies produceert voor een gedeelte het eigen merk, maar het grootste deel – 60 procent – is private label. Dat is soms lastig, erkent de zelfstandig onderneemster. “Soms proeven ze onze producten en vragen ze om een exacte kopie. Dat kan dan niet, maar we komen er altijd wel uit.”

Uitbreiden

“Het zal wel een keer moeten,” verzucht Schellekens als ze het over de verhuizing naar een nieuwe locatie hee ft. “We kijken al rond, maar er zijn nog zoveel andere producten die we willen maken. Als we verhuizen, liggen we een tijdje stil.” Dat is lastig, want de vraag blij groeien. De glutenvrij-hype is nog niet voorbij, niet in het Verenigd Koninkrijk en ook niet in Zweden, merkt ze. Bovendien zijn producten met haver erg in trek, ook bij sporters. Voorlopig blij de onderneemster nog produceren op de huidige locatie en breidt ze uit waar mogelijk.

Kader: Glutenvrije chocoladerotjes

“Onze leidraad is om elke editie van de beurs Biofach een nieuw product te lanceren,” vertelt Simone Schellekens. Het assortiment bestaat voornamelijk uit ontbijtproducten, maar Schellekens breidt uit met zoete snacks. Het nieuwste product is een chocoladerotsje met cornflakes en lactosevrije melkchocolade in een pouchverpakking. In het assortiment zat ook een wintercruesli die van oktober tot maart te verkrijgen was. Deze versie gaat nu uit het assortiment. “Het kostte te veel tijd om een enkel product voor een paar maanden te produceren.

Free From Food Expo

De vierde Europese vakbeurs Free From/ Functional Food Expo & Conference 2016 is op 9 en 10 juni in Amsterdam RAI. Op het zakelijk event tonen 200 internationale exposanten, onder wie Rosies, producten in de categorieën glutenvrij, lactosevrij, suikervrij, (sport)proteïne, supplementen, vitamines en meer health & vital food. 

 

Reageer op dit artikel