nieuws

Vegetarische Slager levert vleesvervanger aan fastfoodketen Burger King

Duurzaamheid & MVO

De Vegetarische Slager, de producent van vleesvervangers die in handen is van Unilever, levert vanaf dinsdag vegetarische hamburgers aan Burger King, meldt persbureau Bloomberg.

Vegetarische Slager levert vleesvervanger aan fastfoodketen Burger King

De hamburgergigant gebruikt deze vleesvervanger van de Vegetarische Slager voor de vleesvrije burger Rebel Whopper, die aangeboden zal worden in ruim 2500 restaurants in 25 Europese landen.

Vegetarische Slager

Volgens David Shear, baas van Burger King in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, is de Vegetarische Slager “de best denkbare partner” voor deze “uitrol in Europa.”

De Vegetarische Slager werd in 2007 opgericht door Jaap Korteweg. Hij verkocht zijn bedrijf eind 2018 aan multinational Unilever. Producten van de Vegetarische Slager liggen in meer dan 4000 winkels in zeventien verschillende landen in de schappen.vegetarische slager

De vegetarische hamburger is eerst te koop in Spanje, Duitsland, Italië, Portugal en Polen. Het Verenigd Koninkrijk volgt snel, aldus Burger King.

Whopper

Gesprekken over de ontwikkeling van de Rebel Whopper begonnen begin dit jaar, meldt Bloomberg.  De burger is een mix van soja, tarwe en plantaardige olie. Het mag dan wel een vleesvervangers zijn maar de vegetarische Whopper bevat nauwelijksminder calorieën dan de originele Whopper. In de Zwitserse vegetarische versie zitten 608 caloriën, terwijl het origineel er 640 bevat.

De Rebel Whopper.

Ook labelt Burger King de Rebel niet als veganistisch omdat medewerkers deze bakken op dezelfde plaat als de normale Whoppers. Bovendien komt er mayonaise op de burger al kunnen klanten deze ook zonder de saus bestellen.

Veganistisch

De deal met Burger King is een opsteker voor de fabrikant van vleesalternatieven die eerder in 2019 nog meldde er niet in te slagen nog dit jaar het hele assortiment veganistisch te maken. Oprichter Jaap Korteweg had eerder aangegeven daar naar te streven, maar dat doel wordt nu losgelaten. Een nieuwe deadline is er niet.

Unilever

Eind 2018 nam Unilever de Vegetarische Slager over. De levensmiddelengigant gaf aan het portfolio te willen uitbreiden met plantaardige voedingsmiddelen die een lagere impact op het milieu hebben. De Vegetarische Slager ziet de transactie juist als een kans om wereldwijd te groeien.

“We willen de volgende stap nemen, wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vlees de standaard te maken. Het is geweldig dat deze ambities met Unilever in een stroomversnelling komen”, vertelde oprichter Jaap Korteweg.

Reageer op dit artikel