nieuws

Herformulering en duurzame inkoop houden Mondelēz op verduurzamingskoers

Duurzaamheid & MVO

Mondelēz International ligt naar eigen zeggen mooi op koers met het behalen van doelen die de organisatie voor 2020 wilde realiseren. Onder de noemer ‘mindful snacking’ zijn inmiddels veel producten geherformuleerd. Verder zet het bedrijf stappen op het gebied van duurzame inkoop van ingrediënten.

Herformulering en duurzame inkoop houden Mondelēz op verduurzamingskoers

Dit blijkt uit het 2018 Impact Progress Report. “Wij zijn van mening dat consumenten zich geen zorgen moeten maken over de impact van hun snackkeuze op het milieu, hun gemeenschap of hun gezondheid”, zegt Dirk Van de Put, directeur van Mondelēz International.

Mindful snacking


Om consumenten bewust te kunnen laten snacken, heeft Mondelēz International het suiker-, zout- en verzadigd vetgehalte in zijn meest populaire producten verlaagd. Zo zijn alle Stimorol-kauwgoms bijvoorbeeld honderd procent suikervrij en bevatten de TUC-koekjes zeventig procent minder verzadigd vet dan voorheen en worden ze bereid met zonnebloemolie.

De multinational geeft aan dat er nog meer moet gebeuren op het gebied van herformulering om hun doel te halen. Een doel wat alvast wel is behaald, is dat vijftien procent van de omzet afkomstig is van per-portie-verpakte snacks.

Sustainable sourcing

Mondelēz International geeft ook inzicht in zijn duurzaamheidsinspanningen. Het bedrijf zet zich met name in tegen ontbossing en voor de bescherming van mensen- en landrechten.

Zo valt er te lezen dat de Milka-producten bereid worden met honderd procent Alpenmelk. Dit houdt in dat de melk afkomstig is van achthonderd zorgvuldig geselecteerde boerderijen in de Alpenstreek, die elk maximaal zestig koeien houden en dichtbij de fabriek liggen.

Ook is bijna 95 procent van de verpakkingen in de Europese Unie gerecycled of recyclebaar. Hiervan is driekwart weer gemaakt uit recyclebaar glas, papier of metaal. Bovendien werd er in 2018 bijna zestigduizend ton verpakkingen geëlimineerd. Het doel van Mondelēz International is om in 2020 65 duizend ton verpakkingsmateriaal uit te sparen.

Reageer op dit artikel