nieuws

Nestlé Nederland neemt corporate hoofdkantoor Zwitserland mee in transparantie

Duurzaamheid & MVO

Nestlé Nederland neemt corporate hoofdkantoor Zwitserland mee in transparantie

Voedingsbedrijven weten dat het tegenwoordig een must is om zo transparant mogelijk te zijn. Maar hoe ver ga je daarin en willen de ketenpartijen wel meewerken? Nestlé Nederland neemt het heft in eigen handen, wat tot bewondering leidt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dat je niet altijd hoeft te wachten op orders vanuit een ver corporate hoofdkantoor bewijst Nestlé Nederland. Op het Nederlands hoofdkantoor beseffen ze dat transparantie een must is, zeker over het Nestlé Cocoa Plan, om het consumentenvertrouwen op peil te houden.

Cocoa Plan

Zo nam Nestlé Nederland zelf het initiatief om vorig jaar met belanghebbenden in gesprek te gaan in het Nestllé Cocoa Plan Platform, waar onder andere Solidaridad, Albert Heijn, Cargill maar ook de media (NRC) meedachten over hoe open, transparant en eerlijk over cacao te zijn. Door uit te leggen ‘wat duurzaamheid voor jou’ betekent konden twee Nederlandse consumenten een reis winnen naar Ghana om met eigen ogen te zien hoe het er op de cacaoplantages aan toe ging. Ze spraken onder andere met boeren.

Nestlé Corporate

Het hoofdkantoor in het Zwitserse Vevey waardeerde het eigen initiatief van Nestlé Nederland. “Ook de top wil meer transparant zijn. Maar het mag allemaal sneller én transparanter. Dat corporate denken gaat allemaal trager. We moesten ons transparantie idee echt verkopen”, zegt directeur Nestlé chocolade Nederland Martine Olijslagers-Kuip op het onlangs gehouden Food Future Event in Den Bosch.

Het is natuurlijk lastig om je als groot bedrijf kwetsbaar op te stellen. Bovendien zijn Zwitsers wat behoudender dan Nederlanders, aldus Olijslagers-Kuip. Maar uiteindelijk klonk ook de waardering. “Als markt lopen jullie op dit gebied tien jaar voor.” Nestlé Nederland is niet het enige voedingsbedrijf dat de waarde inziet van transparantie, al heeft iedere onderneming zijn eigen specifieke redenen om hier op in te zetten.

Kraft-Heinz en Nedspice

Zo was de belangrijkste reden voor kruidenfabrikant Nedspice om de schakels in de keten inzichtelijker te maken voedselveiligheid. Weten dus wat er bij de toeleveranciers gebeurt om de voedselveiligheid beter te kunnen borgen. Eerder zaten er te veel pesticiden in de kruiden, constateerde het Nederlandse bedrijf. Kraft Heinz is bezig de transparantie in de tomatenketen te verbeteren met behulp van het Sustainable Food Initiative. Dit om haar competitieve voordeel te kunnen behouden, aldus Dick van Olderen van Kraft Heinz.

Hero jam

Volgens FNLI-directeur Marian Geluk is het belangrijk te bepalen waarover je transparant wil zijn. Hero bracht bijvoorbeeld een serie jams met minder suiker op de markt én besloot hier een speerpunt van te maken. “Vanwege de maatschappelijke discussie over suiker is dit belangrijk om te benadrukken dan dat er geen conserveringsmiddelen in het zoete broodbeleg zitten.”

Transparantie in stroomversnelling

Fooddesigner Marije Vogelzang ziet transparantie in ieder geval steeds belangrijker worden. “De consument maakt een transitie mee in eetcultuur. Ze zijn bereid meer te betalen voor kwaliteit. Als je als bedrijf bereid bent transparant te zijn over je product dan vergroot je de kans dat de consument voor jou kiest.” Hak-baas Timo Hoogeboom is het met Vogelzang eens: “Transparantie raakt in een stroomversnelling. Je kunt je hier als bedrijf niet meer buiten houden.”

Traceerbaarheid cacao

Maar het is niet altijd mogelijk om 100% transparant te zijn, bijvoorbeeld over grondstoffen. “We weten niet waar 100% van al onze cacaobonen vandaan komen. 60% is traceerbaar en 40% dus nog niet. Van alle gecertificeerde cacao weten we uit welke gemeenschappen ze komen.”

Avebe

Bij Avebe loopt een programma dat het mogelijk maakt om te traceren welke aardappels van welke akker komen. “Maar niet iedere boer doet hier aan mee”, zegt Bart Pennings van Avebe die daarmee duidelijk maakt dat iedereen mee moet doen aan het transparanter maken van de keten wil het de beoogde impact hebben.

Data delen

Een bezoeker van het Food Future Event ziet nog een obstakel op de weg naar meer transparantie: het delen van data. “De datatechnologie is verder dan we allemaal beseffen. Stel deze dat beschikbaar in de keten. Natuurlijk is er nog onzekerheid over wat je precies laat zien en wat er met de informatie wordt gedaan. Maar die angst moeten we overwinnen.”

Foto's

Reageer op dit artikel