nieuws

Duurzaamheidsrapport: bijna 100% verwaarding brouwerijafval, meer CO2-reductie nodig

Algemeen

Duurzaamheidsrapport: bijna 100% verwaarding brouwerijafval, meer CO2-reductie nodig

Op weg naar een CO2-neutrale brouwerij introduceerde Grolsch in 2018 een krat van volledig gerecycled consumentenplastic. Ook het herontwerpen van de flessen leverde een flinke besparing op glas op.

Dit blijkt uit het jaaroverzicht Duurzaam & Verantwoord Ondernemen 2018 door Koninklijke Grolsch.

“We zien het als uitdaging om dezelfde resultaten te behalen met steeds duurzamere verpakkingen. Denk bijvoorbeeld aan meer gerecycled kunststof, karton of aangepaste palletstickers. Extra aandacht besteden we aan de inzet van plastic. We streven naar minder, beter of geen plastic,” zegt Joost Nawijn van Grolsch.

Energiereductie

Grolsch geeft aan dat de koolstofdioxide-uitstoot sinds 2005 met 32 procent daalde. De koolstofdioxide-uitstoot bleef in 2018 gelijk aan die van 2017.

In 2017 gaf Grolsch aan dat het doel was om de CO2-uitstoot per hectoliter bier te reduceren naar 5,64 kg CO2-equivalenten per hectoliter in 2018 door bijvoorbeeld minder perslucht in de verpakkingen te gebruiken. Dit lukte Grolsch niet. De koolstofdioxide-efficiëntie in 2018 was 5,93 kg CO2-equivalenten per hectoliter bier.

Afvalrecycling

De verwaarding van brouwerij-afval nadert de honderd procent. Zo werd er 50 miljoen kilo bierbostel hergebruikt.

Bovendien zuivert de brouwer zijn afvalwater en zet het om in biogas.

Maatschappelijke verantwoording

Ook op sociaal gebied is de brouwer actief. Het bedrijf werkt samen met Stichting Pak An om ondernemende partijen in de Achterhoek te steunen. Grolsch heeft zo 43 projecten financieel ondersteund.

Om mensen over de risico’s van alcohol te informeren, ondersteunt Grolsch ook enkele projecten. Zo konden middelbare schoolleerlingen in december 2018 ervaren dat alcohol en verkeer niet samengaan. Hiertoe gebruikte de brouwer een 3D-simulator.

Doelen 2019

In 2025 wil Grolsch een koolstofdioxideneutrale brouwerij zijn. Daarom gaat het bedrijf in 2019 bijvoorbeeld onderzoek doen naar verdere CO2-reductie in het transport.

Om op het maatschappelijke vlak beter zichtbaar te zijn wil de brouwerij zijn bierportfolio verder uitbreiden met alcoholvrije en -arme bieren. Die zullen ook breder worden uitgedragen, met name op evenementen, bij studentenverenigingen en in sportkantines.

Reageer op dit artikel