nieuws

AH gebruikt dry misting om plastic op groente- en fruitafdeling terug te dringen

Algemeen

AH gebruikt dry misting om plastic op groente- en fruitafdeling terug te dringen

De Albert Heijn-locatie op het Genderenplein in Hoofddorp start tot en met 28 april een proef met een plasticvrije groente- en fruitafdeling. Naakte broccoli en verspakketten worden met een droge mist behandeld om de versheid te bewaren.

De proef omvat honderd ongekoelde producten van de groente- en fruitafdeling die overpakt in het schap zullen liggen. Het doel hiervan is om te kijken wat de invloed is op de kwaliteit en houdbaarheid van de producten en hoe klanten reageren op de situatie.

Kwaliteitswaarborging

Onder andere cherrytomaten, bospenen, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij, sinaasappelen, peren, appels en mango’s vallen onder de proef.

Om de kwaliteit en houdbaarheid van de naakte groenten- en fruit te bevorderen, gaat Albert Heijn een droge mist-proces inzetten: “In ruim honderdvijftig winkels maken we momenteel gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft”, zegt Marit van Egmond, directeur van Albert Heijn.

“We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we kunnen besparen op plastic verpakkingen”, aldus Van Egmond.

Dry misting

Het droge mistsysteem is getest in supermarkten. Het systeem vernevelt een druppel water ultrasoon tot duizenden kleine druppeltjes. Producten houden hun gewicht, versheid en voedingsstoffen vast door de hoge luchtvochtigheid. Bovendien verdampt de mist boven de producten en haalt zo warmte uit de omgeving.

Dit geeft een koelend effect voor de groente- en fruitproducten die eronder liggen. Ook de producten die onderop liggen hebben baat bij de mistdeken. Dit bemoeilijkt het bedervingsproces.

Verpakkingsfunctie

Verpakkingen zijn een beetje een ingewikkelde kwestie. Aan de ene kant bevorderen zij de houdbaarheid en de kwaliteit van producten en portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. Ook de sabotagegevoeligheid van producten gaat naar beneden.  Plastic folie om een doosje thee, bijvoorbeeld, maakt het moeilijker voor onwelwillenden om met het product te rommelen.

Aan de andere kant zitten we met een plasticprobleem. “Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plasticverpakking echt nodig is”, zegt Van Egmond.

In september 2018 maakte Albert Heijn al bekend het percentage verpakkingsmateriaal te willen terugdringen met 25 procent in 2025.

Reageer op dit artikel