nieuws

Personeelstekort? Zo haal je nieuwe talenten binnen

Algemeen

Personeelstekort? Zo haal je nieuwe talenten binnen

PARTNERBIJDRAGE – Steeds meer bedrijven hebben moeite met het vinden van goed personeel. In bijna alle branches neemt de krapte toe. Begin juli 2018 gaf een kwart van de bedrijven (met meer dan vijf werknemers) aan dat personeelstekorten hun werkzaamheden belemmeren. Wat valt er tegen te doen?

Het personeelstekort is bijna tien keer zo groot als 3,5 jaar geleden, aldus Werf&. De strijd om talent is daarom losgebarsten. Bedrijven redden het niet meer om met simpele vacatureteksten op externe websites de juiste mensen aan te trekken. Het talent dat we zoeken, is aan de slag bij concurrenten, voor zichzelf begonnen of schrijft zich uit bij vacaturesites en LinkedIn om recruiters te ontwijken.

Maar hoe komen we dan aan de juiste talenten? De oplossing: werk aan je werkgeversmerk (employer branding)! Hiermee trek je niet alleen nieuwe medewerkers aan, je bindt er ook je huidige medewerkers mee. Want nieuwe mensen binnenhalen is 1, maar medewerkers vasthouden is uitdaging nummer 2.

Een sterk werkgeversmerk kenmerkt zich door:

  1. Een sterke identiteit
    Het is belangrijk om een identiteit te creëren die jouw organisatie kenmerkt. Dit betekent dat het duidelijk moet zijn waar je als organisatie voor gaat en staat. Tony’s Chocolonely en Coolblue zijn hier goede voorbeelden van. Talenten die namelijk op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, kunnen zich in jouw identiteit herkennen en zullen vervolgens eerder in staat zijn om zelf contact met jou op te nemen. Meer dan ooit zijn talenten op zoek naar een organisatie waar ze écht achter staan en waar ze zichzelf mee kunnen identificeren. Daarnaast zorg je er op deze manier voor dat er mensen in jouw organisatie werken die écht betrokken zijn. Mensen die geloven in het merk, bevlogen zijn, willen presteren en vol trots over de organisatie communiceren. En dit is natuurlijk de beste reclame voor je merk. Oftewel: maak van jouw medewerkers ambassadeurs!

  2. Het investeren in medewerkers
    Een ander voordeel voor organisaties die een sterk werkgeversmerk bezitten, is het feit dat zij vaak beter in staat zijn om medewerkers voor langere tijd te behouden. Dit doen zij allereerst natuurlijk door te zorgen voor goede primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden. Daarnaast speelt de mogelijkheid tot ontwikkeling een belangrijke rol. Door voldoende budget vrij te maken, probeert men te voorkomen dat medewerkers volledig stil komen te staan in hun ontwikkeling. Veel organisaties kiezen er tegenwoordig ook voor om medewerkers zelf op te leiden. Dit gebeurt veelal met de inzet van e-learning software die microlearning stimuleert.

    Infoland 2

  3. Coaches i.p.v. leidinggevenden
    Maar er is nóg een manier om medewerkers naar een volgend niveau te tillen in hun ontwikkeling. Hoe? Door ze te coachen! De leidinggevende speelt hierin een belangrijke rol. Hij of zij moet stoppen met het volledig sturen van medewerkers door continu te zeggen wat ze moeten doen. Dit is een oude manier van leidinggegeven. Door ze meer vrijheid te geven, continu uit te dagen en te inspireren, vergroot je de motivatie bij de betreffende medewerker. Het is hierbij van belang dat de leidinggevende en de medewerker vooraf met elkaar in gesprek gaan over de toekomst. Probeer erachter te komen waar de medewerker energie van krijgt en waar zijn of haar passies liggen. Vervolgens kun je de medewerker in zijn of haar kracht zetten door de motivatieredenen te koppelen aan de daadwerkelijke werkzaamheden binnen de organisatie. Wil je meer weten over deze nieuwe manier van leidinggeven? Lees dan het artikel: Medewerkers motiveren doe je zo!

    Infoland 3

  4. Intrinsiek gemotiveerde medewerkers
    Een sterke (en wellicht vernieuwende) identiteit kan er ook voor zorgen dat jij je als werkgever kunt onderscheiden van de concurrentie. Niet alleen omdat de werkwijze of denkwijze anders is, maar ook omdat je andere faciliteiten biedt. Als we kijken waar Coolblue voor staat dan komen de volgende kernwaarden naar boven: eigenzinnig, flexibel, vrienden en gewoon doen. Deze kernwaarden worden zowel op de werkvloer als in de producten/diensten die ze leveren, gehanteerd. Daarnaast doen zij alles voor een glimlach; zowel voor personeel als voor klanten. En dit levert soms hilarische momenten op. Maar laten we niet vergeten dat deze funfactor ook bijdraagt aan de motivatie van de medewerkers bij Coolblue, en dus de kwaliteit die ze leveren. Het feit dat Coolblue hen in de gelegenheid stelt om dingen uit te proberen en eigenzinnig te zijn, levert vaak de mooiste eindresultaten op.

Tot slot is Coolblue ijzersterk in het uitdragen van haar kernwaarden naar de buitenwereld. En dat is slim. Ze onderscheiden zich hiermee niet alleen als e-commercebedrijf, maar ook als werkgever. Google is hier trouwens ook een goed voorbeeld van. In hun employer brand video laten zij zien hoe er bij Google gewerkt wordt en dat het bedrijf staat voor fun, uitdaging en inspireren. Het resultaat: mensen staan in de rij om zowel bij Coolblue als Google te mogen werken.

Kortom; het is van groot belang om een sterke en onderscheidende identiteit te creëren. Niet alleen om goed talent aan te trekken, maar ook om de motivatie bij de huidige medewerkers te vergroten. Tot slot is het van belang om te investeren in medewerkers en ze continu uit te dagen. De rol van een leidinggevende verandert hiermee naar de rol van coach.

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u advies inwinnen bij Infoland.

Auteur: Iris Boderie, content marketeer bij Infoland

Reageer op dit artikel