nieuws

Albert Heijn eerste partner van Tony Chocolonely’s Open Chain

Algemeen

Albert Heijn eerste partner van Tony Chocolonely’s Open Chain

Albert Heijn gaat voor haar chocolademerk Delicata cacao inkopen volgens de samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely. De supermarkt is de eerste die zich aansluit bij Tony’s Open Chain. Dit doen ze samen met chocolademultinational, Barry Callebaut.

“Alle Delicata-chocoladeletters en repen van Albert Heijn zijn sinds 2010 als eerste UTZ-gecertificeerd. Nu zetten we een belangrijke volgende stap om te komen tot een transparante en duurzame cacao-keten”, aldus Henk van Harn, vice president Houdbaar & Non Food Albert Heijn.

Samenwerkingsprincipes van Tony Chocolonely

De vijf samenwerkingsprincipes van Tony Chocolonely zijn:

  • Weet waar je bonen vandaan komen, koop niet van de grote hoop maar handel direct met boerencoöperaties

  • Betaal meer dan alleen de certificeringspremie, en zorg zo voor een leefbaar inkomen voor de boer

  • Professionaliseer de organisatie van de coöperatie, zorg voor schaalvoordelen en creëer betrokkenheid en vertrouwen

  • Verzeker de boeren van minimaal vijf jaar afzet tegen een hogere prijs, zo help je hen te investeren in hun toekomst

  • Investeer in landbouwkundige kennis en training om de opbrengst van de boer te verhogen

Tony’s Open Chain

Tony’s Open Chain is een platform waarop chocoladebedrijven kunnen beschikken over kennis en tools bijvoorbeeld Tony’s Beantracker. Hiermee krijgen bedrijven wekelijks informatie over de voorraden uit Ghana en Ivoorkust. Ook kunnen de cacaobonen gevolgd worden in het verwerkingsproces.

Albert Heijn is de eerste partner die zich hierbij aansluit. Antoine de Saint-Affrique, CEO Barry Callebaut over de samenwerking: “Het is fantastisch om onze krachten te bundelen met impactbedrijf Tony’s Chocolonely en Albert Heijn. Samen zetten we een grote stap om duurzame chocolade de norm te maken in 2025. Dankzij onze logistieke expertise kunnen we dit succesverhaal verder uitbreiden.”

Druk op de industrie

De drie partijen voeren met de samenwerking de druk op voor de rest van de industrie. “Samen maak je meer impact. Daarom ben ik bijzonder trots dat Albert Heijn en Barry Callebaut met ons meegaan op onze routekaart naar slaafvrije chocolade. Goed voorbeeld doet volgen. Vanaf vandaag is onze impact groter dan alleen onze eigen chocolade,” zegt Henk Jan Beltman, chief chocolate officer Tony’s Chocolonely.

 

 

Reageer op dit artikel