nieuws

Nominaties Liegebeest 2018: Albert Heijn kan titel prolongeren

Algemeen

Nominaties Liegebeest 2018: Albert Heijn kan titel prolongeren

Wakker Dier organiseert voor de tiende keer de Liegebeestverkiezing waarmee ze misleidende marketing op het gebied van dierenwelzijn willen pakken. Genomineerden dit jaar zijn de plofeend van Albert Heijn, de levende kreeft van Jumbo, zuivelpakken van Campina, de ‘verduurzamings’- campagne van Rabobank en ECOstyle dierenvoeding.

Met haar jaarlijkse Liegebeestverkiezing brengt Wakker Dier leugenachtige claims over dierenwelzijn onder de aandacht. Volgens de organisatie worden consumenten hiermee op het verkeerde been gezet, waardoor echt diervriendelijkere producten geen eerlijke kans krijgen.

Genomineerden

Consumenten kunnen tot en met 2 september stemmen op één van de volgende vijf misleidende claims.

  1. Plofeend Albert Heijn
    Volgens Wakker Dier is Albert Heijn niet eerlijk over de leefomstandigheden van haar Premium Eendenborst. In tegenstelling tot wat er wordt beweerd op de verpakking, zou het vlees van doorgefokte plofeenden afkomstig zijn van dieren die niet buiten komen en geen zwemwater hebben. Afgelopen verkiezing mocht Albert Heijn de prijs mee naar huis nemen voor haar serranoham van industrievarkensvlees, waarvan werd gesuggereerd dat het kwam van varkens in de wei.
  2. Levende kreeft Jumbo
    Op de verpakking van haar levende kreeft adviseert Jumbo de consument om de kreeft een half uur in de vriezer te leggen om deze te ‘verdoven’ voordat hij gekookt wordt. Invriezen is echter geen bewezen verdovingsmethode, aldus Wakker Dier.
  3. Oude koeien Campina
    Campina vermeldt op de verpakkingen van haar zuivelproducten dat haar koeien op verantwoorde wijze zo oud mogelijk worden. In werkelijkheid gaan de meeste melkkoeien voor hun 6e levensjaar echter al naar de slacht vanwege gezondheidsproblemen. Volgens Wakker Dier kan een gezonde melkkoe ruim veertien jaar oud worden.
  4. Rabobank campagne
    Vorig jaar startte de Rabobank vorig jaar een ‘verduurzamings’-campagne begeleid door een tv-spot. De bank geeft aan dat ze de voedingssector te willen verduurzamen. Wakker Dier geeft echter aan dat de Rabobank tussen 2012 en 2017 miljarden euro’s investeerde in onder andere megastallen. Deze gegevens blijken uit onderzoek van de Eerlijke Bankwijzer.
  5. ECOstyle
    De dierenvoeding van ECOstyle is genomineerd vanwege de verwarrende merknaam. Het voer is namelijk niet biologisch, maar gemaakt van industrievlees, in tegenstelling tot wat de consument zou verwachten bij zo’n naam. Het bedrijf geeft aan dat de gebruikte kruiden wel biologisch zijn.

Eerdere winnaars

Behalve Albert Heijn werd de Liegebeest eerder al gewonnen door KFC met hun slogan ‘don’t worry, eat happy’ en door supermarktketen Plus voor hun Goudse kaas. Deze werd gemaakt met stalmelk, maar had een afbeelding van een koe in de wei op de verpakking staan. Inmiddels wordt de kaas gemaakt van weidemelk.

Reageer op dit artikel