nieuws

‘Goed uitleggen van complexe zaken soms lastig voor industrie’

Algemeen

‘Goed uitleggen van complexe zaken soms lastig voor industrie’

“Breng als industrie over de bühne hoe je werkt aan innovatie, aan verduurzaming en laat zien wat er binnen de muren van de fabriek nu echt gebeurt.” Dat stelt Marian Geluk, directeur FNLI, een van de sprekers op het Food Future Event op 5 april in Den Bosch.

Gaat transparantie de sector verder helpen? Maar kan dat wel en hoe dan? VMT legde enkele vragen hierover voor aan directeur Marian Geluk van fabrikantenkoepel FNLI.

 

Hoe belangrijk is een transparante voedingsmiddelenindustrie?

“Het vertrouwen van consumenten in de industrie is belangrijk. Transparantie en heldere informatie geven over wat we al doen, wat we gaan doen en wat beter kan, zijn belangrijke factoren voor vertrouwen. Er lijkt sprake te zijn van een steeds grotere groep in de samenleving die geïnteresseerd is in de werking van de voedselketen. Voedsel staat enorm in de belangstelling en er zijn veel vragen over onze industrie.”

Hoe kan de voedingsmiddelenindustrie wat u betreft het beste omgaan met deze belangstelling en vragen?

Bedrijven uit onze achterban kunnen dit benutten als kans: breng over de bühne hoe je werkt aan innovatie, aan verduurzaming en laat zien wat er binnen de muren van de fabriek nu echt gebeurt. We zien dat steeds meer bedrijven zich openstellen en een open stakeholderdialoog voeren: niet alleen reageren op kritiek van buitenaf, maar ook zelf proactief in gesprek gaan. Onze leden gaan veelvuldig in om fabrieken open te zetten voor journalisten. Lastiger wordt het als er vooroordelen of ingegraven standpunten zijn over de industrie. Dan is er vaak geen sprake van een open en eerlijke dialoog. Als metafoor voor transparantie gebruiken we ‘de fabriek van plexiglas’.”

Heeft u een voorbeeld van waar het niet goed gaat?

“Er is onder consumenten een grote vraag naar producten zonder additieven. De industrie probeert dan natuurlijk om hierop in te spelen. Maar om goede producten te maken heb je soms additieven nodig. Een voorbeeld is het gebruik van glutamaat. Dit is een aminozuur dat toegevoegd wordt aan veel levensmiddelen als smaakversterker en wordt aangeduid met het E-nummer E621. Vanwege de vraag van consumenten naar producten zonder additieven willen marketeers dit liever niet aanduiden op het etiket. Daarom worden er gist- of groente-extracten gemaakt waar glutamaat in zit maar niet aangeduid hoeven te worden als glutamaat. We snappen dat bedrijven dit doen, maar is transparantie hier wel bij gebaat?”

Transparantie maakt ook kwetsbaar. Wat is de keerzijde ervan? Kun je wel altijd transparant zijn?

Transparant zijn is een keuze en is in de industrie zeker mogelijk. De vraag is wel altijd wie en wat wil je bereiken met transparantie. Een keerzijde van transparantie kan een overkill aan informatie zijn waardoor het niet duidelijker wordt voor de consument. Daarnaast is het goed uitleggen van complexe zaken soms lastig. Soms los je problemen liever eerst op voordat je er mee naar buiten gaat. Vergelijk het met piloten die zouden praten over problemen tijdens de vlucht, die makkelijk weer opgelost worden, door de intercom aan de passagiers van het vliegtuig. Dat wil je als passagier toch niet weten?”

 

En hoe transparant moet en kun je zijn in het geval zich een voedselschandaal zich voordoet?

“Voedselschandalen schaden het vertrouwen van de consument. Het suggereert dat er van alles mis is met ons eten, terwijl ons eten nog nooit zo veilig was. Bij de fipronilcrisis vorig jaar was er sprake van fraude, maar er bleek geen voedselveiligheidsissue. Toch werden eieren massaal weggegooid en producten uit de schappen gehaald. Hoe moet de consument dit duiden? Mede door de enorme media aandacht dachten sommige consumenten dat er echt grote risico’s waren. In dergelijke situaties kan de industrie transparantie betrachten. Gegeven de (vermeende) belangen, is het dan beter dat een onafhankelijke partij (ook) duiding geeft aan de consument.”

 

Wat kan de industrie er concreet aan doen om transparanter te worden?

“De levensmiddelenindustrie treedt steeds meer in gesprek met de samenleving om de agenda te versterken en vertrouwen te verdienen. We stimuleren onze bedrijven om een open gesprek te voeren over voedsel en hun deuren te openen.

Online communicatie biedt kansen om het gesprek met de samenleving te verbeteren en kansen om de consument te bereiken en te bedienen. Vandaar het initiatief ‘Nederland Voedselland’. Met het open dialoogplatform Nederland Voedselland kunnen bedrijven zelf gesprekken over voedsel initiëren, participeren in gesprekken en verhalen en informatie over bijvoorbeeld keten, herkomst en kwaliteit delen. Op deze manier bieden bedrijven transparantie over wat de levensmiddelenindustrie doet, hoe zij dit doen en waarom ze dit doen. Nederland Voedselland is er voor burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijven die met elkaar het gesprek aan willen gaan over alle belangrijke voedselthema’s. Belangrijk uitgangspunt is dat er ruimte is voor discussie en verschil van inzichten.”

Marian Geluk is een van de sprekers op het Food Future Event op 5 april:

Internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt een belangrijke rol bij de invulling van ketentransparantie. Kennis hebben van eventuele risico’s en misstanden in de keten, is de eerste stap die daarin genomen moet worden. De levensmiddelenindustrie werkt aan de invulling van IMVO door middel van een convenant waar naast fabrikanten en retailers ook ngo’s, vakbonden en het ministerie van Buitenlandse handel  en ontwikkelingssamenwerking aan tafel zitten. De FNLI licht toe wat daarbij komt kijken.

Hier vindt u het complete programma van het event. Reserveer deze datum in uw agenda en schijf u snel hiervoor in.

Reageer op dit artikel