nieuws

Thema clean label: nieuwe granen en gewassen in trek

Algemeen

Thema clean label: nieuwe granen en gewassen in trek

Er zijn merken, producten en ingrediëntenleveranciers die wel varen bij het feit dat consumenten steeds kritischer worden op wat ze binnen krijgen via hun voeding. Clean labelproducent DAFCO en zustermerk Peak’s Free From zijn daar goede voorbeelden van. De laatste trend: een groeiende vraag naar ingrediënten als tijgernotenmeel (chufameel), bakbananenmeel en zoete aardappelmeel. Dit artikel verschijnt in de printuitgave VMT 1.

Dat signaleert Bart Wullems, managing director bij DAFCO (Dutch Allergy Friendly Concepts) en het glutenvrije supermarktmerk Peak’s Free From. Clean labelproducten zijn inmiddels niet meer weg te denken van de supermarktschappen. Wullems ziet dan ook dat het goed gaat met de handel: “Het is echt een ontwikkeling dat mensen steeds bewuster kiezen in wat ze wel en wat ze niet willen eten. Sommigen doen dat omdat ze bepaalde stoffen minder of helemaal niet binnen wensen te krijgen, anderen omdat ze een allergie of overgevoeligheid voor bepaalde stoffen hebben en daarom op zoek zijn naar bijvoorbeeld gluten-, lactose- en/of eivrije producten.”

De eindproducten en ingrediënten die bij DAFCO en Peak’s Free From van de band komen zijn sowieso glutenvrij, maar andere allergenen worden ook vaak uitgesloten in het assortiment. Iconen op de verpakkingen laten dat zien. De productrange varieert inmiddels van crackers en koekjes tot en met brood- en bakmixen. Verder produceert DAFCO een deel van Albert Heijn’s glutenvrije productrange zoals de mixen en ontbijtproducten. Verder vervult het bedrijf een belangrijke rol als leverancier van glutenvrije en allergievriendelijke ingrediënten. “Wij vermalen en vermarkten zo’n beetje alle glutenvrije ingrediënten op de markt, waaronder boekweit, amaranth en quinoa.”

Tijgernotenmeel

Binnen deze clean labelmarkt zijn nieuwe subtrends waar te nemen. “2016 was het jaar van de peulvruchten als ingrediënt. Producenten waren en zijn nog steeds actief bezig om het eiwitgehalte, bijvoorbeeld in deegwaren, te vergroten. Daar is nog steeds vraag naar, dus dat effect ebt nog steeds na. Maar een nieuwe trend van de laatste anderhalf jaar is de sterk groeiende vraag naar ingrediënten als tijgernotenmeel (chufameel), bakbananenmeel, zoete aardappelmeel. Het bijzondere aan bijvoorbeeld tijgernotenmeel is dat het geen noot is, maar een knolgewas dat onder de grond groeit, maar heeft een lekkere zachte en zoete nootachtige smaak, maar dan zonder notenallergeen. Een goede vervanger voor bijvoorbeeld amandel.”

Maar ook producten die al iets langer in de markt te vinden zijn, zoals teff (oergraan uit Ethiopië) en sorghum zitten in de lift, vertelt Wullems. “Producenten zetten echt hun productontwikkeling op deze gewassen om zodoende minder tarwe te gebruiken en een betere voedingswaarde in hun producten te kunnen krijgen.”

Teff is een product waar veel vezels in zitten en de glycemische index is heel positief voor bijvoorbeeld duursporters. “Toepassingen zien we vooral in pasta’s, brood en koeken.”

Kentering

Als ingrediëntenleverancier signaleert Wullems dat er bij R&D-afdeling van voedingsmiddelenbedrijven, ook de grotere, een kentering gaan de is. “Er wordt steeds meer informatie gevraagd over onze ingrediënten door productontwikkelaars. Ze bakken, ontwikkelen en experimenteren ermee. Dat is positief. Daarnaast zien we ook een opvallende verschuiving in de vleesindustrie. Waar vroeger met tarweproducten gewerkt werd om vleesproducten te binden, is men nu vaak op zoek naar alternatieven hiervoor om dat beter te doen.”

Blijvende trend

De beweging richting de consumptie van meer glutenvrije producten komt uit de VS en het Verenigd Koninkrijk. Volgens Wullems is het blijvende trend. “Het gaat hem met name om de richting die de consument kiest voor zijn gezondheid. Het zijn lang niet meer alleen de consumenten die een allergie hebben, maar het wordt ook geconsumeerd door consumenten die bewust kiezen voor een gezonder voedingspatroon. En natuurlijk kunnen de kant-en-klare glutenvrije producten wat vetter en zoeter zijn dan de reguliere varianten, maar de gebruikte granen en andere grondstoffen zijn beter dan de normale tarwevarianten. Maar de trends is dat mensen hun producten steeds meer thuis zelf gaan bereiden. Dan verdwijnt ook het nadeel van vet en suiker.”

Droog en kruimelig

Overigens ziet Wullems nog veel ontwikkelingen op het gebied van textuur van de glutenvrije producten. “Glutenvrij brood staat nu nog vaak te boek als droog en kruimelig. Dat heeft natuurlijk met het ontbreken van een goed glutennetwerk in het brood te maken dat ervoor zorgt dat de luchtigheid en de binding van het brood goed is. Dat wordt met glutenvrij brood opgelost met andere componenten. Dat wordt steeds beter en gaat de laatste vijf jaar heel hard. Het brood is niet meer heel droog. Maar het heeft nog wel de aandacht dat verder te verbeteren.”

AH

Met het verbeteren van de producten groeit ook de interesse van de retailers. Vooral markteider Albert Heijn spant zich de laatste jaren hard in om meer kwalitatieve glutenvrije producten op het schap te krijgen. Wullems: “Albert Heijn ontwikkelt hierop door. En met de introductie van het nieuwe eigen merk is er een groei te zien van 30-50%. Dus dat is echt wel een compliment waard aan het adres van Albert Heijn.”

Reageer op dit artikel