artikel

Young QA: Hoe profileer je je als serieuze gesprekspartner?

Algemeen

Young QA: Hoe profileer je je als serieuze gesprekspartner?

Jonge kwaliteitsprofessionals stellen in deze rubriek een vraag aan een ervaren vakgenoot. Dit artikel is verschenen in VMT 4 van 19 april 2019.

Deze keer vraagt Kelly Wientjes van Veco Zuivel: “Hoe kun je je als net afgestudeerde QA’er profileren als serieuze gesprekspartner?” Hans Folbert, hoofd QA/QC bij Remia, geeft antwoord.

Daar zit je dan, aan tafel bij je nieuwe collega’s. Net afgestudeerd en vol energie om te beginnen aan je baan. Vol ideeën en vol met vragen. Een expert ben je nog niet, maar besef dat je collega’s dat ook nog niet per se van je verwachten in deze fase van je carrière. En sneller dan je denkt komt dat moment, dat ene onderwerp of probleem, waarbij iedereen naar jou kijkt en professionaliteit verwacht. En daar zit voor mij persoonlijk, en ook bij anderen, een heel belangrijke nuance. Ik verwacht van jou als pas afgestudeerde niet direct uitmuntend leiderschap, geen pasklare oplossing met alle ins en outs, of dat je alles weet. Ik verwacht vooral professionaliteit te zien in de manier waarop je de situatie aanpakt of het gesprek aangaat.

Qua persoonlijkheid vind ik het mooie aan een startende professional je energie, je drive en je vermogen om vanuit bedrijfsperspectief onbevooroordeeld naar processen en problemen te kijken. Geloof in jezelf en in je kunnen. Laat dat gerust blijken, maar durf ook kwetsbaar te zijn. Wil je meer onderzoek? Geef dit aan. Nog niet alle feiten? Kom er later op terug. Onduidelijk? Vraag! Durf om hulp te vragen en blijf kritisch op jezelf. Wees geïnteresseerd in je gesprekspartner en blijf vooral jezelf.

Qua inhoud zeg ik: zorg dat je de context van de situatie begrijpt. Ook ik heb geleerd – soms op de harde manier – dat er regelmatig veel meer achter het feitelijke onderwerp zit dan dat wordt besproken. Vroeg of laat loop je tegen interne politiek aan of is iemand zijn straatje aan het schoonvegen. Vermijd de quickfix, de snelle oplossing. Blijf graven om tot de kern te komen.

En qua expertise zou ik willen zeggen: blijf leren. Ook ervaren QA-managers leren dagelijks nog bij. Durf te vragen en spar over onderwerpen. De meeste collega’s vinden het leuk hun kennis te delen en advies te geven. Sta na afloop even stil bij wat je goed hebt aangepakt en wat je de volgende keer anders wil doen. Sluit je aan bij brancheorganisaties, ga naar netwerkbijeenkomsten en bezoek congressen of evenementen, met name over onderwerpen die je interesse hebben of waar je tegenaan loopt binnen je werk. Zo krijg je verschillende inzichten die jou helpen je mening en expertise verder te vormen.

Samengevat, toon interesse en wees jezelf. Blijf leren, blijf vragen en blijf een professional die steeds meer op haar eigen expertise kan bouwen.

Hans FolbertHans Folbert is hoofd QA/QC bij Remia

Reageer op dit artikel