artikel

Pepsico wil snackverpakkingen beter recyclebaar maken: ‘Wij gaan naar één soort plastic’

Algemeen

Pepsico wil snackverpakkingen beter recyclebaar maken: ‘Wij gaan naar één soort plastic’

Een chipsverpakking is licht en houdt de inhoud langer vers. Daarvoor is een multilaags verpakking nodig om dit te bereiken. Tot nu toe. PepsiCo wil in 2020 gaan testen met mono-materialen. “We willen de snackverpakking beter recyclebaar maken.” Dit artikel is verschenen in VMT 3 van 22 maart 2019.

“De verpakking van snacks, chips en zoutjes is in principe goed recyclebaar als ze in de plasticstroom terechtkomt”, zegt Barbara van Verseveld, commercieel directeur van de Nederlandse snackdivisie van PepsiCo. De huidige verpakking die het bedrijf al jaren heeft, is licht van gewicht en zorgt dat het product langer houdbaar blijft. Het lichte gewicht is voordelig bij het transport. De kwaliteit van het product staat bovenaan, zegt Van Verseveld. De verpakking bestaat uit twee soorten plastic – PE en PP – en een flinterdunne gemetalliseerde laag die licht en zuurstof tegenhoudt. De combinatie van de twee plasticsoorten zorgt voor stevigheid en flexibiliteit in het productieproces. Deze verpakking is in principe recyclebaar. “De helft van de Nederlanders gooit chipsverpakkingen bij het restafval, de andere helft gooit ze bij het PMD (afkorting van plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkkartonnen, red.). Het restafval wordt verbrand, dan krijg je er nog energie uit. Als de chipsverpakking met het PMD meegaat, komt ze in de reststroom gemengd plastic/mixed folies terecht. Daarvan maken ze laagwaardige plastic toepassingen, zoals bloempotten of bermpaaltjes. Ze kunnen dus wel worden gerecycled, aldus Japo Ouwerkerk, directeur PR en communicatie.


Geen papier

PepsiCo gaat plastic niet vervangen door papier. “Om de barrière-eigenschappen van plastic te bereiken, moeten we naar multilayers. Dan zijn we weer terug bij af. Ook heeft eenmalig gebruik van papier een hogere CO2-uitstoot,” legt Barbara van Verseveld uit, commercieel directeur van de Nederlandse snackdivisie.


Hoogwaardige toepassingen

PepsiCo wil echter naar hoogwaardige toepassingen voor gerecyclede snackverpakkingen. Ouwerkerk: “Verbranden is de minste optie, dan hebben we liever recyclen. Daarom doet het bedrijf onderzoek naar de mogelijkheden van een monolaag met uitsluitend PP of PE. “De verpakking kan dan in een zuiverder recyclestroom terechtkomen, geschikt voor hoogwaardige toepassingen.” Hogere kosten in de toekomst zijn ook een reden om naar een betere recyclebaarheid van de chipsverpakkingen te streven. “Kwaliteit, voedselveiligheid en gezonder maken van de producten blijven bij ons bovenaan staan. Nu komt daar de verpakking bij. We zetten iets van waarde in de markt en dat willen we zo goed als mogelijk terugkrijgen. Daarnaast worden de kosten hoger voor verpakkingen die moeilijk te recyclen zijn. Daar ga je als bedrijf dan ook naar kijken,” zegt Ouwerkerk. Van gerecycled materiaal weer een chipsverpakking maken is nog lastig. Van Verseveld: “Gerecycled foliemateriaal mag vanwege de voedselveiligheid niet weer worden gebruikt als voedselverpakking.”

Eén soort plastic

De snackfabrikant is op Europees niveau hard bezig om naar één materiaal voor plastic te gaan. “We hopen in 2020 de eerste pilot te draaien met het nieuwe materiaal. We gaan dat testen in de fabriek maar ook in het nascheidingssysteem. Het is nu nog te vroeg om te kunnen zeggen of het PE of PP wordt”, geeft Van Verseveld aan. De huidige multilayer combinatie is het beste qua handling in de verpakkingsmachines. Mochten verpakkingen met het nieuwe materiaal nieuwe machines vereisen, dan gaat het bedrijf daarin investeren, zegt de commercieel directeur. “We willen naar 100 procent recyclebaar of composteerbaar in 2025. Daar horen ook investeringen bij.”

Tegenstrijdige belangen

Consumententrends zoals kleinere porties zorgen voor meer verpakking per product. Hoe gaat het bedrijf daar mee om? Van Verseveld: “Dat zijn zeker tegenstrijdige belangen die we tegenkomen. We pakken duurzaamheid daarom breder aan dan alleen verpakkingen. We kijken ook naar gezondheid en CO2-impact. Soms gaan we voor portiegrootte en accepteren we dat we meer verpakkingen krijgen. We kunnen helaas niet overal groene vinkjes plaatsen.”

Druk van publieke opinie

Ouwerkerk geeft aan dat ook de publieke opinie invloed uitoefent. “Eerst was het obesitas, toen kwam het Parijs-akkoord, nu is plastic het nieuwe suiker. Kijk maar naar wat er in Engeland is gebeurd.” Vorig jaar kwam een Britse ngo met de actie om chipsverpakkingen via de post terug te sturen naar PepsiCo. Consumenten postten 30 tot 40 duizend verpakkingen; zelfs het postbedrijf begon te klagen. Dat zorgde voor enorme druk bij PepsiCo. Het bedrijf reageerde daarop door inzamelpunten in supermarkten te plaatsen. “Vanuit de overheid was er geen oplossing voorhanden. Dus hebben we het daar zelf opgepakt.” Engeland heeft niet zoals Nederland een mogelijkheid voor consumenten om PMD te scheiden. “Op lange termijn is het beter als Engeland ook een inzamelingssysteem krijgt zoals dat van Nederland.” Ouwerkerk ziet zo’n actie in Nederland niet zo gauw gebeuren vanwege de bestaande inzamelingssystemen: “Nederland behoort tot de top van de wereld als het om inzameling en recycling gaat.” Van Verseveld ziet wel in dat ook de Nederlandse consument nog voorlichting nodig heeft: de helft gooit de snackzak bij het restafval. “De communicatie moet vooral simpeler. Consumenten denken in papier, metaal, glas en plastic. Als we zeggen ‘dit is plastic met een dun gemetalliseerd laagje en het mag niet bij het plastic’, dan raken ze in de war. De gesprekken om de boodschap te versimpelen, zijn nu gaande.” Op Europees niveau is er Ceflex, een samenwerkings verband tussen producenten van plastic, gebruikers zoals PepsiCo en Unilever en verwerkers als SUEZ. Daarbij wordt gekeken hoe flexibele folies het best kunnen worden verwerkt.

Composteerbare verpakkingen

Sinds 2008 is de snackproducent ook bezig met het testen van biologisch afbreekbare verpakkingen. PepsiCo is begonnen met Sunchips in Canada. “Nu hebben we testen lopen in India, Chili en Amerika met een nieuwe generatie biologisch afbreekbare materialen die in zoveel mogelijk verschillende si tuaties composteerbaar is.” Wat implementatie be treft, kijkt de snackfabrikant naar de lokale in frastructuur. “In Nederland hebben we een goed recyclesysteem voor plastic. Als consumenten een biologisch afbreekbare verpakking bij het plastic gooien, vervuil je die stroom. In landen als Vietnam die helemaal geen inzamelingssysteem hebben, is het wel nuttig om naar biologisch afbreekbare materialen te kijken.”

Hervulbare chipzakken?

En helemaal out of the box: hervulbare chipszakken, is dat een optie? “We hebben teams die concepten bedenken die beyond the bottle of beyond the bag gaan.” Bij de Britse supermarkten Carrefour en Tesco lopen testen met hervulbare Cruesliboxen en hervulbare glazen flessen voor sap. “De vraag is of het wordt opgepikt door de consument, we vragen wel meer van hen. Moeten consumenten in de toekomst met een kar voor zakken en flessen naar de supermarkt,” vraagt Van Verseveld zich af. Met Sodastream, onlangs aangekocht door PepsiCo, lijkt het te werken. Sodastream maakt apparaten waarmee consumenten thuis bruisend water kunnen maken. Ouwerkerk: “Het is altijd de vraag of zo’n oplossing gaat werken. Het is toch weer een extra apparaat op het aanrecht. Bij Sodastream slaat het aan en lijkt het deel te worden van een nieuwe toekomst.” Een hervulbare chipszak staat vooralsnog niet op de planning.

Reageer op dit artikel