artikel

Alternatief voor suiker? Als het maar natuurlijk klinkt

Algemeen

Alternatief voor suiker? Als het maar natuurlijk klinkt

Op een beurs over gezonde ingrediënten kunnen suikervervangers niet ontbreken. Tijdens de tweejaarlijkse Health ingredients Europe eind vorig jaar in Frankfurt toonden veel leveranciers alternatieven voor suiker. De wensen waarmee ze rekening houden: een natuurlijke bron, een consumentvriendelijke naam op de verpakking en geen invloed op de smaak. Dit artikel is verschenen in VMT 1 van 25 januari 2019.

Een suikertax in diverse landen, verplicht melden hoeveel toegevoegde suikers in een product zitten en een negatieve consumentenperceptie van suiker. Dit zijn een aantal drijfveren voor voedingsmiddelenbedrijven om naarstig op zoek te gaan naar een alternatief voor suiker. Dat speelt natuurlijk al een lange tijd, maar kwam de laatste paar jaar – vanwege deze drijfveren – nog meer in een stroomversnelling. Lastig is wel dat de smaak behouden moet blijven en het liefst met een natuurlijk (klinkend) ingrediënt. Op Health ingredients Europe (Hi Europe) toonden diverse aanbieders ingrediënten die hieraan voldoen.

Fosvitae

Het Spaanse bedrijf Zukán toonde Fosvitae, een vezel gemaakt van suiker uit suikerriet. Navraag leert dat het niet de vezels uit de suikerriet zijn, maar dat de suiker als grondstof wordt gebruikt. Via een enzymatisch proces vormen ze glucose en fructose om tot een vezel. De suiker had ook uit de suikerbiet kunnen komen, maar dat heeft volgens Zukán een negatieve consumentenperceptie.

Fosvitae kan het caloriegehalte in muffins met 50% reduceren in combinatie met een high-intensity zoetstof. Het kan als substituut dienen voor suiker, polyolen en zelfs vet. Het is een siroop met een hoog gehalte fructo-oligosacchariden (FOS) waardoor de claim bron van vezel mogelijk is.

Inuline

Beneo heeft verschillende alternatieven voor suiker. Zo heeft het bedrijf voor suikerreductie het populaire inuline in het portfolio. Inuline is te labelen als vezel uit de cichoreiwortel. Volgens Beneo behoudt inuline het goede van suiker (lekker, comfort) en neemt het slechte weg (cariës, overgewicht). Daarnaast biedt Beneo palatinose (oftewel isolmaltulose). Dit alternatief is gebaseerd op sucrose van de suikerbiet. De verbinding tussen het glucose- en fructosemolecuul is door een enzymatische bewerking sterker gemaakt dan die van sucrose. Daardoor komt de energie trager vrij en wordt het vetmetabolisme niet onderdrukt. Het heeft 50% van de zoetheid van sucrose zonder een bijsmaak en is te combineren met andere zoetstoffen tot een gewenst zoetheidsprofiel. Het is daarom functioneel voor diabetici, maar ook voor duursporters.

Monkfruit

Het Amerikaanse Monkfruit Corp zet helemaal in op de zoete eigenschappen van monkfruit. Het fruit groeit in Zuidoost-Azië en het zuiden van China. Het heeft een harde schil en binnenin een vezelachtige structuur. Met een heetwaterextractie wordt een vloeibaar concentraat gemaakt. Dit ingrediënt kan als suikervervanger dienen.

Het zijn de antioxidanten in het fruit die de zoete smaak geven; het sap van monkfruit is 20 keer zoeter dan andere fruitsappen. Het concentraat is 150 tot 200 keer zoeter dan suiker.

Het bedrijf positioneert het ingrediënt als een beter smakend alternatief voor stevia: het is namelijk ook een smaakversterker. Het ingrediënt kan worden gelabeld als 100% monkfruit. Het is toepasbaar als suikeralternatief in producten zoals frisdranken en zuivel.

Het is nog niet goedgekeurd voor gebruik in de Europese Unie, de eigenaar van Monkfruit Corp verwacht de goedkeuring in juni van dit jaar. Op de Amerikaanse markt is monkfruit al wel als suikeralternatief toegestaan. Zo wordt het toegepast in Starbucks Doubleshot-koffie en eiwitdrankjes, Chobani Simply 100 yoghurt en Dole Fruit Bowls.


Twee voordelen van palatinose

In de stand van Beneo was een Duitse triatleet die palatinose consumeert. Hij gaf aan dat de voordelen daarvan onder andere zijn dat het makkelijk is om te drinken en dat hij niet zoveel koolhydraten hoeft te eten: “We eten altijd te veel koolhydraten en drinken te weinig water. Dit is een goede combinatie.”


Labelvriendelijk

Het Zwitserse bedrijf Jungbunzlauer ziet dat zoutreductie in sommige landen verplicht wordt. In bijvoorbeeld Brazilië, Argentinië en Chili is op de verpakking een labeling verplicht als het product meer dan 400 mg natrium per 100 gram eindproduct bevat.

Suikerreductie wordt gedreven door suikertax, merkt het bedrijf dat ook suikervervangers in het assortiment heeft. Zo biedt Jungbunzlauer een polyol. “Dat is een goed suikeralternatief: het heeft geen calorieën, een goed smaakprofiel, geen invloed op de bloedsuikerspiegel en is tandvriendelijk”, aldus een medewerker. In chocolade is een combinatie van een polyol en stevia een goed alternatief voor suiker. Een combinatie is nodig om het unieke effect van suiker na te bootsen.

Het bedrijf constateert dat het soms lastig is alternatieven te introduceren als ze geen labelvriendelijke naam hebben. “Namen zoals polyol zijn lastig, want ze hebben een y in de naam. Voor ingrediënten met een x is het nog lastiger. Klanten vragen waarom de ingrediënten zo’n rare naam hebben. We proberen het uit te leggen en vragen om vertrouwen.”

Oplosbare vezel

ADM toonde Fibersol, een wateroplosbare, prebiotische vezel gewonnen uit maïs als alternatief voor suiker. Fibersol kan volgens ADM veel functionele eigenschappen van suiker vervangen. Het heeft geen invloed op de smaak of textuur. Het ingrediënt is bedoeld voor producenten die suiker willen reduceren en tegelijk het vezelgehalte willen verhogen. Claims zoals met minder suiker, suikervrij en geen suiker toegevoegd zijn mogelijk.


Milieuvriendelijk

Milieuvriendelijke merken slaan ook aan bij consumenten die om mindfulness geven. Vooral jongeren (16 tot 34 jaar) proberen milieubewuster te leven, zo blijkt uit onderzoek van Mintel onder Britse consumenten. Holistisch gezond – gezond voor lichaam en planeet – is de trend. De trend van plantaardig sluit daarbij aan.


Gezond eten wordt complexer

Mintel presenteerde de trends in food. Volgens het onderzoeksbureau wordt gezond eten een stuk complexer en gaat het in de toekomst niet alleen meer om suiker- of zoutreductie. In de jaren tachtig ging het vooral om diëten en calorieën tellen. De jaren negentig stonden in het teken van minder vet. Vezels kregen meer aandacht en de boodschap van vijf porties groente en fruit per dag kwam op. Van 2000 tot 2010 kreeg clean label voeten aan de grond: volkoren werd populair. Het huidige decennium staat in het teken van eiwitrijk, plantaardig, free from en goede vetten. Volgens Mintel draait gezonde voeding in de toekomst om: personalised nutrition, gezond ouder worden, een gezonde planeet en holistisch eten dat goed is voor lichaam en geest.

Holistische voeding

Uit het Mintel-onderzoek blijkt ook dat consumenten geloven dat voeding niet alleen invloed heeft op hun fysieke gesteldheid, maar ook op hun geest. Jongere consumenten zijn geïnteresseerd in yoga, mindfulness en meditatie. Dit biedt kansen voor producenten. Er zijn al diverse producten op de markt, zoals relaxthee in Australië: geschikt voor na een meditatiesessie. Ook bijzonder: een komkommer-watermeloendrankje uit Canada met elektrolyten dat gepositioneerd wordt als een post-yogadrankje.

Zelfs de populaire app Mindspace, die mindfulness mainstream maakte, houdt zich bezig met voeding. De app heeft een mindful eten-programma gelanceerd met als doel gebruikers richting bewustere voedselkeuzes te krijgen. Voor consumenten is een gebalanceerd dieet een belangrijk onderdeel van mindful eten: ze zoeken een balans tussen gezond en genieten.

De term mindful vindt zijn weg ook al op voedingsproducten. Zo is er in het Verenigd Koninkrijk het merk Mindful Bites. Een product is notenboter met ‘mindful’ gekozen ingrediënten. 

Reageer op dit artikel