artikel

Parallelle universums (column)

Algemeen

Parallelle universums (column)

Binnen de foodwereld zijn volledig parallelle universums ontstaan. Het eerste is dat van de gevestigde voedingswetenschap, het Voedingscentrum, organisaties als de WHO en de EFSA en de wetgeving.

Het tweede is het universum van de foodbloggers, ngo’s als Foodwatch en de ‘perceptie van de consument’. Beide universums hebben hun eigen waarheid en natuurwetten. Ze weten van elkaars bestaan, maar hun realiteiten zijn volledig uit elkaar gegroeid.

Tussen die twee universums zweven de fabrikanten. Hoewel ze moeten leven en werken volgens de realiteit van het eerste universum, kunnen ze de compleet andere realiteit van het tweede niet meer negeren. Steeds meer consumenten wonen er namelijk. E621 is een boosdoener, kopt de krant in het tweede universum. Geraffi neerde suiker is de grote killer, klinkt het een dag later. Gluten slopen je. En zo gaat het maar door. Dat het veel minder eendimensionaal ligt, lijkt er niet toe te doen.

Knap om te zien hoe sommige fabrikanten de waarheden in het tweede universum weten te vertalen naar hun eigen praktijk en dat ook nog met overtuiging weten te brengen. Mooie voorbeelden in deze VMT zijn Nestlé (pag. 10) en ontbijtkoekfabrikant Peijnenburg (pag. 23). Beide spelers hebben de herformulering van producten tot kunst verheven, maar wel met ruimte voor nuance en wetenschap. Fabrikanten hebben daarmee de sleutel in handen om de twee universums opnieuw met elkaar te verbinden.

Foto's

Reageer op dit artikel