artikel

Opstap naar internationale samenwerking

Algemeen

Een contactadvertentie voor bedrijven die internationale avances willen maken. Promicol BV, leverancier van microbiotische producten, presenteerde zich via het Enterprise Europe Network en sloeg een aantrekkelijke Italiaanse partner aan de haak. Voor ingrediëntenleverancier Lipid Nutrition gloort eveneens een langdurige relatie over de grens.

Hoeveel mkb’ers zijn niet op zoek naar specifieke kennis om hun innig gewenste innovatie voor elkaar te krijgen? En hoeveel mkb’ers hebben niet juist bijzondere expertise in huis waarnaar andere bedrijven smachten om een vernieuwing te realiseren? Deelname aan het Enterprise Europe Network (EEN) kan leiden tot een match. Meer dan 4000 bedrijven uit de Europese Unie, ook uit de voedingsmiddelenindustrie, etaleren er hun knowhow of verzoeken er juist om kennis of een product.

Kennis scouten
“Beschouw EEN als een databank waar Europese mkb’ers kunnen scouten”, zegt Alain Dirven. De innovatieadviseur van Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers, begeleidt bedrijven die technologie zoeken of aanbieden via EEN. “Alle landen uit de Europese Unie zijn erbij aangesloten, maar je vindt er ook bedrijven uit bijvoorbeeld Turkije, Israël en zelfs Chili. Niet alleen mkb’ers kijken mee, ook grote spelers als Philips houden bij of er iets van hun gading tussen zit.”

Flinke stappen
Promicol is een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat flinke stappen zette na te zijn geattendeerd op EEN. De onderneming is tien jaar oud, telt zes medewerkers en is gevestigd in Sittard. “Wij stonden op één been en wilden daarom ons pakket uitbreiden”, aldus general manager Jos Rijkx.
Promicol levert aan de zuivel-, vruchtensap- en cosmetica-industrie instrumenten en vloeistoffen waarmee kan worden bepaald of producten steriel zijn. De sets worden bijna uitsluitend afgezet in het buitenland: in Europa, maar ook in Australië, Nieuw-Zeeland en Thailand.

Rijkx vervolgt: “Met onze producten kun je dus achterhalen of je product wel of niet steriel is. Maar bij een on-steriele uitkomst is het bijvoorbeeld niet duidelijk van welk type bacteriën er sprake is en hoeveel het er zijn. Als bedrijf hebben wij wel de behoefte ook die service te leveren. We willen wat meer body krijgen door dergelijke producten aan te bieden. Syntens attendeerde ons begin 2009 op EEN, en zo kwam ik organisaties tegen die aanvullend zijn op wat wij doen.”

Universiteit van Rome
De kans is groot dat de kennismaking met een van de partijen dit jaar leidt tot een marktintroductie. Rijkx: “Het zijn niet alleen bedrijven die zich hebben aangesloten bij EEN. Je komt er ook kennisinstellingen tegen.

Zo stuitten wij op de Universiteit van Rome. Daar bleken ze de basis te hebben gelegd voor precies zo’n product als waarnaar wij zochten. De universiteit wilde daarmee graag de markt op, maar zonder dat het proces compleet werd overgenomen door een multinational. De Italianen zochten een partner die niet te groot was en toch voldoende kennis had om het product op de markt te brengen. Allebei hebben we gevonden wat we zochten.”

Voordelen
In elk land van de Europese Unie is een aantal partijen verantwoordelijk voor de uitvoering van EEN aldaar. In Nederland vormen Syntens, de Economische Voorlichtingdienst (EVD) en SenterNovem een consortium. Twee laatstgenoemde partijen zijn agentschappen van het ministerie van Economische Zaken. Als innovatienetwerk voor ondernemers wijst Syntens mkb’ers in hun bedrijfspraktijk op de voordelen van EEN.

Allereerst zijn er volgens innovatieadviseur Dirven voor de ondernemer geen kosten aan verbonden. “Waarom zou je dus niet je eigen profiel aanmaken of juist op zoek gaan naar een profiel van een bedrijf waarbij je denkt baat te kunnen hebben? EEN schept ook geen enkele verplichting. Je plaatst een contactadvertentie, maar hoeft niet op alle reacties in te gaan. Verder is het gemakkelijk dat anonimiteit is gegarandeerd als je dat wilt.

Sommige ondernemers zijn huiverig om hun kennisbehoefte of -aanbod openbaar te maken, maar de bedrijfsnaam en de contactgegevens zijn pas noodzakelijk zodra buitenlandse partijen interesse tonen. Vergeet tot slot niet dat EEN vrij toegankelijk is. Syntens biedt ondernemers aan hen te begeleiden, maar je kunt zelf ook technische kennis zoeken via dit Europese netwerk.”

Internationale oriëntatie
Deelname aan EEN heeft ook Lipid Nutrition een buitenlands contact opgeleverd. Sterker, meerdere buitenlandse contacten, onder meer in Spanje. Na een aantal gesprekken wordt bepaald niet uitgesloten dat de internationale oriëntatie tot nieuwe producten leidt. “We hebben al enkele ingrediënten in de pijplijn, maar weten in dit stadium nog niet of het daadwerkelijk uitmondt in een innovatief product voor de voedingsmarkt”, zegt Global Group manager marketing John Kurstjens.

Lipid Nutrition bedient in levensmiddelen, babyvoeding en voedingssupplementen gespecialiseerde bedrijven met vetten die een positief gezondheidseffect hebben op het menselijk lichaam. Het bedrijf, dat wereldwijd vijf vestigingen kent en het hoofdkantoor in Wormerveer heeft, onderscheidt drie pijlers: gewichtmanagement, gezondheid van het hart en producten voor babyvoeding.

Kurstjens: “Neem bijvoorbeeld ons product Betapol. Dat is speciaal gemaakt voor babyvoeding. Het komt overeen met de structuur van vet van moedermelk, wordt daardoor beter opgenomen in het lichaam en vermindert de kans op problemen met de ontlasting. Met een ander product, Clarinol genaamd, zorg je ervoor dat je minder vet opneemt in de vetcellen en tegelijkertijd dat meer vet wordt verbrand in de spieren. Dat zorgt ervoor dat het vet in het lichaam vermindert en stevigere spieren worden ontwikkeld.”

Voortbouwen
Lipid Nutrition is onderdeel van IOI Loders Croklaan groep, producent en toeleverancier van speciale plantaardige oliën en vetten voor de voedingsindustrie. Kurstjens: “Innovatie is belangrijk voor ons. We hebben een goede positie in de markt door ons te onderscheiden. Dat doen we met producten waaraan een aantal gezondheidsclaims hangt die interessant zijn voor consumenten en die goed wetenschappelijk onderbouwd zijn. Zo kwamen we terecht bij Syntens en bij EEN.”

“We zochten partijen die ons ideeën en concepten kunnen leveren om een nieuw product op de markt te zetten. Wij hebben weliswaar een eigen Research & Development team, maar elke vorm van ondersteuning is nuttig. Vergeet niet dat we spreken over ingewikkelde materie en langdurige processen. Het is gunstig als je kunt voortbouwen op het werk van een andere partij.”

Twee kanten op
Dirven benadrukt dat bij internationale combinaties het mes voor ondernemers aan twee kanten kan snijden. “Enerzijds heb je de mogelijkheid kennis te ontwikkelen die in Nederland nog niet beschikbaar is. Daarmee onderscheid je je hier uiteindelijk van de concurrentie. Aan de andere kant kan de samenwerking met de buitenlandse partner ertoe leiden dat de buitenlandse markt ook in beeld komt voor jouw product. Het is dan heel nuttig dat je optrekt met een partij die kennis heeft van die markt.”

Reageer op dit artikel