artikel

Bespiegelingen: Duurzaamheid als voorwaarde

Algemeen

Vorig jaar rond deze tijd was de economische recessie net een feit. 2009 beloofde een moeilijk en onzeker jaar te worden. Die voorspelling is uitgekomen. Ook de foodsector ondervond de gevolgen, zij het in mindere mate dan menig andere tak van industrie. De verwachtingen over 2010 lopen uiteen van ‘nog een slecht jaar’ …

Duurzaamheid als voorwaarde
Vorig jaar rond deze tijd was de economische recessie net een feit. 2009 beloofde een moeilijk en onzeker jaar te worden. Die voorspelling is uitgekomen. Ook de foodsector ondervond de gevolgen, zij het in mindere mate dan menig andere tak van industrie. De verwachtingen over 2010 lopen uiteen van ‘nog een slecht jaar’, via voorzichtig optimisme tot redelijk positief. In de foodsector spelen kosten en prijs onder invloed van het economisch tij een rol als nooit tevoren. Desondanks zijn andere aandachtsgebieden niet naar de achtergrond verdrongen. De focus voor gezondheid en gezonde(re) producten is gebleven en – wellicht tegen de verwachting van velen in – blijft de aandacht voor duurzaamheid voortduren. Het is geen hype gebleken, maar duurzaamheid ontwikkelt zich tot een voorwaarde. Het topje van een variant op de piramide van Maslow, werd mij onlangs verteld. In die piramide zie je zaken als voedselveiligheid en gezondheid en dus nu ook duurzaamheid.
De drijvende kracht achter duurzaamheid in de foodindustrie is de retail. Retailers kennen de consument als geen ander en ‘geven diens wensen door’ richting foodproducent. Steeds vaker ook is het pressie vanuit ngo’s die tot duurzame producten en productie leidt. Reden om in deze VMT de gang van zaken rond de chocoladeletters te analyseren (p.10-11). Hoe verloopt zo’n proces en welke lering is daar uit te trekken? Zinvolle kennis, want de volgende productgroep lijkt zich al aan te dienen nu Wakker Dier niet-duurzaam (lees dieronvriendelijk) vlees als speerpunt heeft.
Net als minister Gerda Verburg (p.12-14) beseffen we als VMT-redactie dat duurzaamheid noodzaak is geworden. Daarom is het onderwerp als pijler Duurzaamheid & MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) aan de VMT-formule toegevoegd. Dit betekent dat niet alleen in het vakblad maar ook op www.vmt.nl en via de digitale nieuwsbrief de ontwikkelingen worden gevolgd. En natuurlijk duurzaamheid als onderwerp van VMT-bijeenkomsten. In 2010 staan een congres en ‘VMT on tour’, een excursiedag langs diverse foodbedrijven, in het teken van duurzaamheid. Volgt u de aankondigingen op de VMT-site.
Duurzaamheid is bovendien de rode draad op VMT Food Event op 16 maart. Het evenement voor de totale foodbranche heeft als thema ‘Gezonde toekomst’. Het vizier is niet alleen gericht op gezond en veilig voedsel en een gezonde economie, maar ook op een gezonde/duurzame wereld. Internationaal keynote speaker Paul Roberts, auteur van de bestseller ‘The End of Food’, geeft zijn visie op de moderne voedingsmiddelenindustrie en helpt met zijn betoog om (nieuwe) keuzes te maken. Ook in de rondetafel met prominenten uit de foodwereld zal duurzaamheid onderwerp van gesprek zijn en het komt terug in het ruim 45 lezingen tellende, verdiepende middagprogramma. ’s Avonds staat er als afsluiting van deze congresdag een volledig duurzame maaltijd op het menu. Voedsel voor lichaam én geest onder het motto ‘Feed Your Mind’. We zien u graag op VMT Food Event (www.vmtfoodevent.nl).

Carina Grijspaardt
cgrijspaardt@mbp.nl

Reageer op dit artikel