artikel

Stelling: ‘De bakkerijsector laat zich door Unilever met hun Blue Band brood en nu Becel brood de kaas van het brood eten’

Algemeen

Irene Muller-Schoof, voedingsconsulent en bezorgde ouder is resoluut: de sector is niet innovatief genoeg. “Ik weet niet wat het budget voor ontwikkeling is, maar de sector is weinig innovatief geweest op het gebied van gezondheid. Ze laat zich niet alleen het kaas van het brood eten door Unilever (en Zonnatura), maar binnenkort keert de consument zich in Nederland van brood af, omdat brood stijf staat van meer ellende dan veel zout.

Stelling: ‘De bakkerijsector laat zich door Unilever met hun Blue Band brood en nu Becel brood de kaas van het brood eten’

a) Eens. De bakkerijsector heeft onvoldoende slagkracht, innovatief vermogen en geld om dergelijke concepten zelf te ontwikkelen en in de markt te zetten.
b) Oneens. De bakkerijsector is hard bezig om het zoutgehalte van brood geleidelijk te verlagen, maar heeft ervoor gekozen dat de consument daar niets van mag merken.
c) Voedingsmiddelen moeten niet te veel in de medische hoek worden geprofileerd, maar vooral geassocieerd blijven met vers en lekker.
d) Anders, namelijk …

Irene Muller-Schoof, voedingsconsulent en bezorgde ouder is resoluut: de sector is niet innovatief genoeg.

“Ik weet niet wat het budget voor ontwikkeling is, maar de sector is weinig innovatief geweest op het gebied van gezondheid. Ze laat zich niet alleen het kaas van het brood eten door Unilever (en Zonnatura), maar binnenkort keert de consument zich in Nederland van brood af, omdat brood stijf staat van meer ellende dan veel zout. De consument wordt steeds meer voor de gek gehouden met chemische toevoegingen en kleurstoffen om het brood gezond te doen lijken, zoals donker kleuren met mout. Ik pleit voor kortere houdbaarheid van brood, met gezonde ingrediënten en op zondagochtend vers gebakken.”

Marcel van Beusekom van de Consumentenbond kiest voor antwoord b.

“De bakkerijsector werkt momenteel aan een geleidelijke verlaging van het zoutgehalte in het broodassortiment. Die geleidelijke weg is belangrijk, want dan zal de consument er qua smaak niks van merken. Wat Unilever doet, is bepaalde producten als extra gezond presenteren. Daar is niets mis mee, maar het zal de niet de gehele bevolking helpen want niet iedereen vindt het brood van Becel lekker en niet iedereen kan of wil er extra voor betalen. Unilever voegt kalium aan het brood toe, dit ter vervanging van natrium. De bakkerijsector heeft er juist voor gekozen om eerst zonder natriumvervangers te werken. Dat is een goed streven, want je kunt niet eindeloos natrium door kalium vervangen.”

Marianne Geleijnse, zoutdeskundige van Wageningen Universiteit juicht de komst van Becel-brood toe.

“Ik vind het niet verkeerd als verschillende sectoren met elkaar de strijd aangaan om het zout in voedingsmiddelen naar beneden te krijgen. Daarmee houden ze elkaar scherp. Gelukkig is Becel brood een volkorenproduct, want het is belangrijk dat we de zoutreductie bezien vanuit de totale voeding. Unilever heeft kalium toegevoegd aan het brood, wat deels het verlies aan zoute smaak compenseert. Ik vind dat niet alleen de zoutconsumptie, maar ook de zoutvoorkeur van de consument omlaag moet. Daarom hoop ik dat Unilever het gebruik van kalium als een tijdelijke maatregel ziet. De consument moet leren wennen aan een minder zoute smaak, anders kan bakker op de hoek zijn brood met een lager natriumgehalte straks niet slijten.”

Twee grote industriële bakkerijen die VMT benaderde, wilden geen commentaar geven op de stelling. Ook de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) kwam niet met een reactie.

Reageer op dit artikel