artikel

Een kwestie van smaak

Algemeen

Netwerken, kennismaken met nieuwe ontwikkelingen en trends en bovenal geïnspireerd raken. Dat zijn de drie doelen van de Food Valley Conferentie, vertelde directeur Roger van Hoesel de ruim 400 internationale deelnemers die op 8 oktober in het Cinemec in Ede bijeen waren. Smaak was het thema van de zevende editie van de jaarlijkse bijeenkomst. Want smaak staat bovenaan het wensenlijstje van de consument. Aan de industrie de taak dit te combineren met zaken als gezond, vers, gemak en duurzaam.

Verschillende factoren zijn van invloed op de smaak van een voedingsmiddel. Aspecten als leeftijd, verwachtingen, ervaringen en cultuur spelen een rol. Bij reductie van suiker, zout en vet in producten – gewenst vanuit gezondheidsperspectief – wil de consument toch geen concessies doen aan de smaak.

In de workshops van de Food Valley Conferentie was ook dit jaar weer voldoende inspiratie op te doen over hoe de smaakuitdaging aan te gaan. Onderwerp van discussie was ‘personalized food’ en ‘Food = Fashion’. Tevens kwamen meer concrete zaken voor het voetlicht, zoals innovatieve technologie om suiker, zout of vet te reduceren en de businesscase iKi bier, over hoe de moderne consument te benaderen met een gezond biertje. Op Innovation Plaza viel op smaakgebied veel te beleven, van zuurdesembrood, geitenkaas en canola-olie, speciale jam en marmelade tot ijs met 0% vet en ijs in de smaak aardbeien/Habanero chilipepers.

Academia Barilla
Een concept waar alles draait om smaak en beleving is de Academia Barilla. Voorzitter Gianluigi Zenti vertelde hoe het in pasta- en bakkerijproducten gespecialiseerde Barilla vanaf 1877 tot nu uitgroeide tot een onderneming met een omzet van €4,5 miljard en 16.000 medewerkers. Centrale vraag die op een bepaald moment werd gesteld, was hoe Barilla zich als onderneming kon onderscheiden. Duidelijk was dat het bedrijf uit Italië in de Amerikaanse markt waar het wilde expanderen, nooit zou kunnen concurreren op prijs. Het antwoord luidde: Ontwikkel een eigen identiteit. Die identiteit was volgens Barilla te verkrijgen via smaak en beleving en deze duidelijk te communiceren met de klant. Om dat vorm te geven, startte het concern Academia Barilla.

Italian food lovers
De Academia communiceert Italiaanse producten als een cultuur. Wat is de historie en hoe leer je het product perfect te gebruiken? Zowel professionals als consumenten zijn de doelgroep, die wordt omschreven als ‘Italian food lovers’. Binnen de Academia worden kookworkshops gegeven en om een groter publiek te bereiken gebeurt dat inmiddels ook in winkels en restaurants, tijdens festivals en zelfs via een tv-programma. Daarnaast is er een scala aan boeken; deze gastronomische bibliotheek komt binnenkort online voor iedereen beschikbaar. Het advies dat Zenti gaf: Onderscheid je van anderen, vooral in een markt waar prijs de enige factor van betekenis is. Onderscheiden kan door een ervaring te creëren. Want voeding heeft een fysieke, maar vooral een emotionele component. “Ga verder dan smaak. Creëer ‘good food’-producten die niet alleen de mond, maar ook het hart aanspreken.”

Smaak en cultuur
Afkomstig uit een geheel andere cultuur was keynote speaker Tun Musa Hitam, CEO van het Maleise Sime Darby. Hij verhaalde over de rijke historie van Maleisië, die is terug te vinden in de voeding. Een cultuur die sterk verschilt van de Europese. “Maar door de vele buitenlandse activiteiten is Sime Darby inmiddels voor een deel Europees geworden en begrijpen wij de Europese cultuur en smaak”, aldus Tun Musa Hitam. De CEO illustreerde hoe smaak evolueerde in de tijd, onder meer door de buitenlandse invloeden die er inmiddels in Maleisië zijn: “Wij ontwikkelen onze eigen versies van buitenlandse producten. Zo is de Maleisische versie van een pizza een pizza met curry.”

R&D
Evenals in de westerse wereld, krijgt Maleisië te maken met de obesitasproblematiek en aan overgewicht gerelateerde ziekten. Research is volgens Tun Musa Hitam de sleutel tot oplossingen voor deze problematiek.Sime Darby investeert 3% van de omzet in R&D. Palmolie is onderwerp van studie. 93% van het genoom is in kaart gebracht. “Dit zal leiden tot een nog duurzamere productie door de ontwikkeling van nieuwe variëteiten van de oliepalm. Daarnaast wordt verder gewerkt aan functional foods, vertelde Tun Musa Hitam. Hij benadrukte dat palmolie weinig trans-vetzuren bevat en dat het rijk is aan vitamine D en E.

Reageer op dit artikel