artikel

Drinktec kijkt vooruit

Algemeen

Alhoewel de grootste drankenbeurs van de wereld minder bezoekers trok dan de voorgaande editie in 2005, was de algehele stemming tijdens de Drinktec niet somber. De drankenwereld lijkt zich aan het nieuwe economische klimaat te hebben aangepast en kijkt weer naar de toekomst. Dit vraagt om bijpassende investeringen.

Zo’n 60.000 (70.000 in 2005) bezoekers uit 170 verschillende landen trokken tussen 14 en 19 september richting München. Zij bezochten de 1.600 stands die in twaalf hallen van de Neue Messe waren opgesteld. Opvallend was dat er minder Duitse en meer internationale bezoekers waren. In totaal 33.000 bezoekers kwamen uit het buitenland, 55% van het totaal. Met vooral toenames in het aantal bezoekers uit de landen China, India, VS, Zuid-Afrika, Mexico, Verenigde Arabische Emiraten en de continenten Zuid-Amerika en Afrika.

Omdat het economisch tij niet meezit worden investeringen voorzichtig en doordacht gemaakt, was de algemeen geldende mening van exposanten. De aandacht lag bovenal op efficiency en kostenbesparing. Bedrijven proberen zo lang mogelijk met hun huidige machinepark te doen en willen vooral kleine aanpassingen die het proces efficiënter maken.

Als er dan toch een grote investering wordt gedaan, dan moet het een flexibele, modulaire oplossing zijn, die het liefst ook nog zo min mogelijk ruimte inneemt en makkelijk te onderhouden en schoon te maken is. Leveranciers blijken hierop te anticiperen door steeds meer service te bieden, mee te denken over aanpassingen en niet alleen maar het nieuwste van het nieuwste te willen verkopen.

‘We do more’
Deze omslag in investeringsklimaat maakte van de Drinktec geen sobere bedoening. Nog steeds stonden volledige productielijnen opgesteld en waren de nieuwste palletiseerrobots, etiketteerders, blaasmachines voor pet en afvullers in actie te zien. Van de twaalf hallen was de helft gevuld met procesapparatuur, afvulinstallaties en verpakkingsmachines voor allerlei vloeibare producten. Voor het eerst dit jaar kwamen er meer bezoekers uit de frisdrankensector (40%) dan uit de brouwerijwereld (37%), waar de Drinktec zijn wortels heeft.

Een van de hallen werd volledig in beslag genomen door het Duitse Krones. De ruim opgezette stand toonde onder andere de ErgoBloc L. Deze productielijn kan blazen, etiketteren en vullen zonder dat er tussentijds reiniging nodig is. De componenten zijn modulair en de lijn kan drankjes met en zonder koolzuur aan, tot ruim 43.000 containers per uur. De leverancier toonde nog een aantal nieuwigheden, maar legde ook sterk de nadruk op dienstverlening. ‘We do more’, was het motto van de stand.

Het Franse Sidel mikt met de Easy Feed op snelheid en gemak. Het apparaat komt volgend jaar op de markt en maakt maximaal 80.000 preforms, de voorvormen voor flessen, per uur. Het is volledig modulair met de meeste bestaande blaasmachines. Het kost vijftien minuten om van vorm te wisselen, bovendien neemt het apparaat niet meer dan 10 m2 in beslag.

Recycling
Ook duurzaamheid was een terugkomend thema door de verschillende hallen heen. Waterbesparing en hergebruik, energiereductie, alternatieve energiebronnen en recycling van alle soorten materialen is in alle sectoren aan de orde. Recycling van pet kreeg ook aandacht tijdens de Drinktec. Sidel heeft een blaasmachine die petpreforms (geproduceerd door Husky) van 50% gerecycled pet gebruikt, waarbij het hergebruikte materiaal tussen twee lagen nieuw pet zit.

Het Oostenrijkse Starlinger gaat nog een stapje verder en maakt petflessen van 100% gerecycled materiaal. Het bedrijf introduceerde de eerste pet-recycling lijn in 2003 en komt nu met de Recostar pet. Doordat in de ‘solid state polycondensatie’-reactor voorverwarmde kleine batches onder vacuüm op elkaar worden gestapeld ontstaat een continue proces, dat veel minder energie kost en materiaal geschikt voor voedselverpakkingen oplevert.

De productielijn heeft alle noodzakelijke voedselveiligheidstesten doorstaan die nodig zijn om goedkeuring te krijgen binnen de EU. Het dossier ligt bij de Europese Voedselautoriteit EFSA ter beoordeling. Oostenrijk, Duitsland en Australië hebben het systeem al goedgekeurd.

Lichter, lichtst
Naast het hergebruik van pet is het nog steeds een uitdaging om minder plastic te gebruiken. Ruim 60% van de productiekosten worden aan de verpakking gespendeerd. Daar valt dus nog veel winst te halen. Krones rekende tijdens een sessie voor hoe een lichtgewicht en een slim ontwerp van een fles uitwerkt in de kosten. Het resultaat is de Nitropouch, een fles van 500 milliliter die slechts 6,6 gram weegt. Inmiddels is bewezen dat deze fles ook daadwerkelijk in de praktijk kan worden gebruikt.

Ook KHS stuntte met een lichte fles van 6,4 gram, geschikt voor hun Innopet Blowfill Block.
Aangezien de wanden van de flessen dunner en dunner worden komen er ook steeds meer applicaties op de markt om te meten hoe dun de wand is. En of er niet een te dun is en dus te kwetsbaar wordt. Een voorbeeld is de PetWall Profiler van AGR. Het apparaat kan 100.000 flessen per minuut meten. Op 32 plekken wordt de dikte van de wand bekeken tot een nauwkeurigheid van 0,0008 inch.

Goedkoop opvallen
Naast de verpakking is het etiket de blikvanger van een product. Etiketten mogen ook in deze tijd nog steeds opvallen. De interesse voor de duurdere no-label-look blijft, ondanks de economische crisis. Vooral de premiummerken proberen zich met dit etiket te onderscheiden. Maar de vraag naar promotielabels als goedkopere oplossing om je tijdelijk te onderscheiden stijgt. De bezuinigingen zijn ook via de labels zichtbaar.

Zo koos Evian onlangs voor het kleinere en goedkopere etiket van het Franse Veriplast. De ‘Manchon étirable’ hoeft maar 15% gerekt te worden om om de fles te sluiten. Dit in tegenstelling tot de veelgebruikte ‘shrink sleeves’ die een vervorming tot 70% vragen. Shrink sleeves hebben als voordeel dat ze om bijna elke container passen en dat ze het product een premiumlook geven.

In 2004 kwam CCL met afwasbare etiketten voor statiegeldflessen. Brouwerijen als Carlsberg, Sabmiller, Heineken en AB Inbev gebruiken de labels. Ze gaan eenvoudiger en sneller van de fles dan papieren etiketten en zijn daardoor kosten- en energiebesparend. Ook pressure sensitive labels zijn steeds populairder. Met deze techniek kunnen visuele effecten op het etiket ontstaan, zoals hologrammen en speciale glimmende inkt. Zo goedkoop mogelijk opvallen lijkt het devies binnen de etiketten.

Nevenprogramma
De zuivelindustrie gebruikt veelal dezelfde technologieën als de drankindustrie, maar was tot nu toe nog niet duidelijk vertegenwoordigd op de Drinktec. Op de beursvloer was het nog steeds zoeken naar specifiek op zuivel gerichte applicaties, maar het congresprogramma bood wel ruime aandacht aan het belang van zuiveldranken. En de Dairy Technology Awards zagen het levenslicht. Optipack (Duitsland) won met een kosteneffectief dieptrekproces ter vervanging van de productie van het dure standaardcupje. En FF Fischer Planning (Israël) kreeg een award voor een ozonmodule die verpakkingen steriliseert in vulmachines.

Ook werden voor de derde keer de Beverage Innovation Awards uitgereikt. Preshafruit uit Australië was volgens de jury het beste overall-concept met fruitsap dat geen hitte, maar een hogedruk-behandeling heeft ondergaan. Het Nederlandse Fruity King won met Fruit lab de prijs voor de beste nieuwkomer.

Reageer op dit artikel