artikel

‘Smaak verkoopt zichzelf’

Algemeen

Wat maakt een product een kwaliteitsproduct? Volgens StreekSelecties en Tastefood zijn er ook in Nederland producten die zo lekker zijn dat ze zichzelf verkopen, maar die de consument nog niet voldoende bereiken. StreekSelecties legt ze in de supermarkt en Tastefood brengt ze via bedrijfscatering onder de aandacht.

Marketing

Ivonne Sleutels

StreekSelecties en Tastefood timmeren aan de weg tussen boer en consument
‘Smaak verkoopt zichzelf’

Wat maakt een product een kwaliteitsproduct? Volgens StreekSelecties en Tastefood zijn er ook in Nederland producten die zo lekker zijn dat ze zichzelf verkopen, maar die de consument nog niet voldoende bereiken. StreekSelecties legt ze in de supermarkt en Tastefood brengt ze via bedrijfscatering onder de aandacht.

De supermarkten in Frankrijk liggen er vol mee, maar in Nederland vinden streekproducten maar moeilijk de weg naar de consument. Twee initiatieven durven het aan om juist deze producten te promoten. StreekSelecties legt ze in de supermarkt en Tastefood brengt ze via bedrijfscatering onder de aandacht.

Een boer met een vale overall en een kip die wat veren mist. Menig marketeer zou de boer een nieuwe overall aantrekken en een andere kip laten fotograferen voor de foto’s die op zijn producten prijken. “Maar niet bij Gijs”, zegt Rogier Arntz. Hij is directeur van StreekSelecties en initiatiefnemer van Gijs, het merk voor streekproducten. Gijs wil dagelijkse taferelen laten zien. Alsof de fotograaf onverwachts is langsgekomen en spontaan een foto nam. Arntz: “What you see is what you get.”.
Tastefood gebruikt liever niet de term streekproduct. Volgens initiatiefnemer Dick Veerman bestaan streekproducten zelfs helemaal niet in Nederland. “De beste Goudse kaas van vorig jaar kwam uit Groningen. Streek en AOC’s (Appellation d’Origine Contrôlée, red.) zijn een traditie die Nederland vergeten is te maken”, legt hij zijn opvatting uit. “Als je dat even snel inhaalt krijg je nepstreek, hoe echt de producten ook zijn.” Maar hoe je de producten ook noemt, Veerman is ervan overtuigd dat er ruimte is voor kwaliteitsproducten, omdat het aanbod in Nederlandse supers beperkt en weinig spannend is. Zijn einddoel is het creëren van volume in met zorg voor kwaliteit gemaakte producten. “In Spanje, Italië en Frankrijk zie je grootschalig gemaakte ambachtelijkheid van hoge kwaliteit. Zó worden Parmezaanse kaas, Serranoham en de worsten van Millau gemaakt, en niet door morsige mannetjes en vrouwtjes in schattige schuurtjes. Dat niveau van kwaliteit moet in Nederland heruitgevonden worden. Via catering kun je mensen vaker voor echt eten laten kiezen en de markt rustig aan een kwaliteitsimpuls geven.”

Beroemdheden
Gijs is sinds eind september in tien Plus-vestigingen verkrijgbaar. Met Gijs is Plus de eerste supermarktketen met een streekproductenlijn. Lokale producten vinden nog moeilijk de weg naar de supermarkt. “Streekproducten zijn lokaal vaak wereldberoemd. Wij bieden ze een groter podium”, legt Arntz uit. “We werden bedolven onder de producten”, schetst Arntz de vraag van boeren naar een extra schakel in de keten om aan retail te kunnen leveren. En dat is precies wat StreekSelecties doet. “De producenten van Gijs hebben nog nooit aan retail geleverd. We willen het merk langzaam laten groeien. Aan het einde van het jaar moet het in honderd winkels liggen”.
Het streekproductenland is nog erg onontgonnen in Nederland. In tegenstelling tot Frankrijk (8%), Verenigd Koninkrijk (6%) en Italië (5%) is het aandeel aan streekproducten nog maar 1% in ons kikkerlandje. Agro & Co Brabant zag potentie en ging op zoek naar een ondernemer met gevoel voor merk en retail. Arntz, eigenaar van marketingbureau Boost Group, wilde nog een derde partij in het schuitje. Een grote club met contacten in de agrarische sector. Dat werd ZLTO waar 18.000 boeren lid van zijn. Gedrieën zijn ze eigenaar van StreekSelecties.

Proeven
“Smaak, smaak, smaak, smaak”, antwoordt Veerman op de vraag waarop hij producten selecteert. Hij vindt zichzelf gezegend met een goede smaak en samen met een select groepje mensen dat aan de wieg van Tastefood stond bepaalt hij wat lekker genoeg is. Maar smaak blijft natuurlijk subjectief en ook Veerman en consorten kunnen zich vergissen. Verkoopcijfers liegen niet. De consument heeft altijd het laatste woord. Een goed product bewijst zich daarom via verkoopcijfers.
StreekSelecties is er ook van overtuigd dat smaak verkoopt. Ook bij StreekSelecties is smaak het belangrijkste criterium. Niet lekker betekent niet meedoen. Of producten wel of niet biologisch zijn is van ondergeschikt belang. Ze moeten smaken naar meer. Dan verkoopt het merk zichzelf. Er is iemand nodig die de producten op de juiste plek aanbiedt, maar als de producten van voldoende kwaliteit zijn verkopen ze zichzelf. Daar zijn zowel Veerman als Arntz heilig van overtuigd.

Verhaal
De naam Gijs is een oude boerennaam en daarmee toepasselijk gekozen, vindt Arntz. Streekproducten staan vaak voor authentiek. “Mensen verwachten toch potjes jam met lapjes stof”, lacht hij. Daar koos StreekSelecties bewust niet voor. Met de lijn streekproducten wilden ze niet alleen het geitenwollensokkenpubliek aanboren, maar een veel bredere doelgroep. Ze kozen daarom voor een eigentijds design. Het logo is een oranje klomp met de naam Gijs en het verhaal achter het product krijgt een prominente plek op het etiket. Op de aardbeien van Jan Robben uit het Brabantse Oirschot is boer Jan tussen zijn aardbeien te zien. En de varkens van de scharrelballetjes van de Jofrahoeve uit Esch kun je op het etiket in de modder zien wroeten. In de supermarkten is op een beeldscherm te zien waar de producten vandaan komen. De kleine leveranciers produceren geen onuitputtelijke voorraden. Het assortiment is per regio en per seizoen aangepast aan het aanbod.
Tastefood kiest voor fysieke en digitale communicatie over de producten. De uitgebreide website biedt binnenkort dagelijks informatie over het wisselende menu en alle producten die daartoe behoren. De site is nu al erg populair. Daarnaast vertellen de cateringmedewerkers het verhaal achter de producten. Deze medewerkers kunnen weer trots zijn op hun werk en het product dat ze serveren, zegt Veerman. “Ongemerkt worden ze de nieuwe moeders van onze samenleving.”
De leveranciers van Gijs en Tastefood vertonen zelfs wat overlap, want ook de cateraar zoekt naar middelgrote leveranciers met kwaliteitsproducten. Veerman wil tuinders de tomaten weer laten inzaaien in volle grond met een gegarandeerde afname. Een varkenslapje komt niet van zomaar een varken maar van een bepaald ras en ook de verschillende kippenrassen komen weer op de kaart.

Groeiplannen
Het merk Gijs is exclusief voor Plus voor drie jaar. Het assortiment bestaat nu uit 46 producten, maar is voortdurend in beweging. StreekSelecties voert daarnaast gesprekken met andere retailers om streekproducten te gaan verkopen.
Tastefood levert nu aan vijftien grote bedrijfskantines met 400 of meer lunchgasten zoals Rabobank Nederland en het ministerie van LNV. Aan het einde van het jaar liggen de producten op vijftig locaties. Daarna wil Veerman het concept versneld uitrollen en bekijken hoe snel het bedrijf kan groeien. Via Tastefood maakt hij reclame voor betere producten. Hij schat dat de Nederlandse markt bij een optimaal consumentencontact zoals via catering in ongeveer zeven jaar rijp te maken is voor een consumptieaandeel van 10% op het niveau van grootschalig gemaakte kwaliteit zoals in Franse, Spaanse en Italiaanse supermarkten. Het heeft even tijd nodig, maar met het juiste platform is de consument lekker te maken voor Nederlandse kwaliteitsproducten.

Reageer op dit artikel