artikel

Health en Natural ingredients samen in Parijs

Algemeen

Meer dan 500 exposanten tonen op Health ingredients Europe 2008 ingrediënten en innovaties voor gezonde voedingsmiddelen. De vakbeurs is daarmee meer dan 30% groter dan de voorgaande editie in 2006 en lijkt gelijke tred te houden met de groeiende belangstelling voor voeding en gezondheid.

Health ingredients (Hi) Europe vindt dit jaar plaats van 4 tot en met 6 november. Plaats van handeling is Parijs Noord, het tentoonstellingscompex Villepinte. De beurs meet 9.500 m2, waarop 500 exposanten hun programma gezonde ingrediënten tentoonstellen.

Sterke groei
Nieuwe ingrediënten die obesitas, diabetes en andere welvaartsziekten helpen te bestrijden, worden in Parijs gepresenteerd. Verder maken voedingssupplementen en ingrediënten voor nutraceuticals, functional foods en dranken onderdeel uit van het expositieprogramma. Dat de vijfde editie van de beurs bijna eenderde in omvang is gegroeid ten opzichte van de voorgaande, verklaart de organisatie vanuit de toenemende aandacht van consumenten voor gezondere en meer natuurlijke producten.

Natural ingredients
De consumentenbelangstelling voor zowel gezonde als natuurlijke ingrediënten maakt de combinatie van Hi met de vakbeurs Natural ingredients (Ni) een logische. Ni werd in 2007 gelanceerd, gelijktijdig met de vakbeurs Food Ingredients Europe. Toen telde de beurs 116 exposanten uit 26 landen.
Op Ni zijn niet alleen ingrediënten voor voedingsmiddelen te zien, maar ook natuurlijke bestanddelen voor cosmetica, persoonlijke verzorgingsproducten en producten op het grensvlak tussen voeding en medicijn. Onderdeel van Ni 2008 is een biologisch paviljoen.

Conferentie
Onder de titel ‘Consumententrends als drijfveer voor productinnovatie binnen een zich snel ontwikkelend wetgevingskader’, wordt gelijktijdig met de vakbeurzen een congres gehouden. Elke module van de conferentie omvat drie inleidingen van twintig minuten, gevolgd door dertig minuten paneldiscussie en vraag en antwoord.

Thema’s van het Hi-congres zijn: wet- en regelgeving (met veel aandacht voor de claimswetgeving en voedingsprofielen), marktkansen en productinnovatie (obesitas, producten voor kinderen en senioren, zout- en suikerreductie), gezondheidstrends in de verschillende productcategorieën (zuivel, dranken, bakkerijproducten, zoetwaren). Op de Ni-conferentie gaat het over ‘Van kunstmatig naar natuurlijk’ (trends, conservering, smaakversterking, functionele ingrediënten). Verder is er een dag gewijd aan natuurlijke toepassingen anders dan in voedingsmiddelen. De toegangsprijs van het congres varieert met het aantal modulen dat in totaal wordt gevolgd van €150-250 per module.

Reageer op dit artikel