artikel

Chocoladeshampoo en superfruit

Algemeen

Veel belangstellenden zullen binnenkort naar Parijs afreizen en SIAL bezoeken. Op ’s werelds grootste voedingsbeurs zijn opnieuw de laatste internationale ontwikkelingen en innovaties te ontdekken. Een van de belangrijkste trends op de beurs vormen voedingssupplementen, biologische en dieetproducten. Die zijn voor het eerst te zien in de nieuwe hal 7, waar ook wijn zijn opwachting maakt.

Het thema gezondheid staat in het middelpunt van de belangstelling van de voedingsmiddelenindustrie. Om deze belangrijke trend onder de aandacht te brengen zette de beursorganisatie het zogenoemde ‘Village Nutrition’ op, waar deskundigen en belangstellenden informatie kunnen uitwisselen over gezondheidsproblemen als obesitas en diabetes. In het ‘gezondheidsdorp’ vinden volop lezingen en debatten plaats.

Meer dan twintig standhouders presenteren er hun kennis over gezonde voeding. De ultieme symbolen voor gezondheid zijn natuurlijk groente & fruit. Het nieuwste modeverschijnsel op dit gebied zijn de zogenoemde superfruits. Hierover houdt Helen Conin een lezing. Deskundigen zullen debatteren over het wereldaanbod en de consumptie van groente en fruit. Op het groente- en fruit innovatieforum zijn innovatieve producten te zien, zoals de ‘Cully & Sully Soups’ uit Ierland, traditionele recepten met verse ingrediënten en zonder kunstmatige toevoegingen. Of de Nieuw-Zeelandse ‘Pitango Organics’, maaltijden met biologische groenten in acht smaken en eveneens zonder kunstmatige toevoegingen.

Beautyfood en supplementen
De biologische sector presenteert zijn assortiment in de compleet nieuwe hal 7 en valt onder het thema ‘Natuur & Welzijn’. Ook voedingssupplementen en dieetproducten zijn onder deze paraplu verenigd. Het natuur- en welzijnsthema ligt in het verlengde van de gezondheidstrend. Maar het is meer dan dat. Het thema weerspiegelt de belangstelling van de consumenten voor duurzaamheid en producten die zowel gezond zijn als het lichaam verzorgen, ofwel cosmetofood of beautyfood. Bij de ontwikkeling van deze ‘gezonde en lichaamsverzorgende’ voedingsmiddelen slaan de industrie en de distributie van de sectoren levensmiddelen, geneesmiddelen en cosmetica de handen ineen om zo te kunnen inspelen op de groeiende vraag.

Shampoos met een chocolade-extract of yoghurtjes die goed zijn voor huid en haar vormen enkele voorbeelden van beautyfood. Het groeiende gezondheidsbewustzijn maakt dat voedings-supplementen op grote belangstelling kunnen rekenen. De beursorganisatie noemt ze ‘onmisbaar op de SIAL gezien de Europese ontwikkelingen.’ In Frankrijk komt de omzet van de voedingsaanvullingen, zoals vitamines en mineralen, uit op €1 miljard in 2006, een groei van 37% over de afgelopen twee jaar. In 2012 zal deze €5 miljard bedragen. De markt haalde wereldwijd een omzet van €45 miljard. Het enthousiasme van consumenten en het groeipotentieel van de supplementen zijn volgens SIAL ‘veelbelovend.’ Ongeveer 15% van alle noviteiten die jaarlijks op de markt komen zijn aanvullingen op het voedsel.

Trends & Innovaties
Eveneens veelbelovend is de wijnsector. Meer dan de helft van de bezoekers in 2006 gaf aan belangstelling voor de sector te hebben. Bekend zijn de ‘Best Buy’ wijnen die dit jaar voor de tweede keer acte de présence geven, een speciale selectie met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding (van €2 tot 6). Hieraan is dit jaar de prijscategorie €6 tot 10 toegevoegd. Een onafhankelijke jury selecteert de ‘Best Buy’ wijnen. In de ruimte ‘Druivensoorten en Merken’ vindt een expositie plaats en vertellen bedrijfsmanagers over hun ervaringen met zich snel ontwikkelende merken. Ook bestaat de mogelijkheid de wijnen te proeven.

De nieuwe hal 7 kan nog lang niet opboksen tegen zijn buurman nummer 6. Hierin bevindt zich de ruimte Trends & Innovaties, al sinds jaar en dag het belangrijkste en meest bezochte evenement van SIAL. Hier speuren de bezoekers naar de laatste consumententrends en vinden ze de meest recente innovaties, geselecteerd door onafhankelijke experts. Een ander paradepaardje van de Franse beurs sinds mensenheugenis zijn de SIAL d’Or-verkiezingen, waar de beste foodintroducties van de afgelopen twee jaar worden gekozen. In mei maakte de organisatie de prijswinnaars bekend van de negen deelnemende productcategorieën. Chocomel Hot won in de categorie ‘zoete kruidenierswaren.’ Op zondag 19 oktober krijgen de categoriewinnaars een zogenoemde Global SIAL d’Or uitgereikt. Op dezelfde dag roept de jury bestaande uit 25 foodjournalisten uit evenzoveel landen een overall winnaar uit.

Nederland
In de hallen zijn naast productcategorieën paviljoens van landen en regio’s aanwezig. Nederland heeft een eigen paviljoen en staat in de topvijf van exposerende landen. In 2006 nam ons land een achtste plaats in. De beursorganisatie verwacht dit jaar 140 Nederlandse standhouders. Twee jaar geleden waren dit er nog 125. Vooral de zuivel-, vlees- en diepvriessector zijn sterk vertegenwoordigd. Het gaat dan om producenten als Friesland Foods Cheese, Aviko, Van Luin Food Group, Vergeer Kaas en Zwanenberg Food Group.

Opvallend is de stijging van het aantal Nederlandse deelnemers in de sector biologische producten, met fabrikanten als Van der Meulen Meesterbakkers en Ecomel Biologische Zuivel. Het merendeel van de exposanten komt uit Europa (58%), maar andere werelddelen zijn in opmars. Zo zal het percentage bedrijven uit Latijns-Amerika dat zijn voedingsmiddelen tentoonstelt in Parijs op 7% uitkomen, een groei van 40% ten opzichte van 2006. Een recordaantal van meer dan honderd Braziliaanse ondernemingen presenteert zich op de Franse beurs met vooral vlees, koffie en fruit.

Distributie
Ook voor distributeurs heeft de beurs veel te bieden. Zij kunnen elkaar ontmoeten in Retail World, in de hallen 5A en 5B. Daar kunnen ze (in het Private Label Forum) op zoek naar exposanten met huismerkproducten middels een databank, een bezoekersgids en een trendoverzicht. Of (in Retail Vision) zich laten informeren over innoverende concepten voor internationale supermarkten en het bestellen van boodschappen via de gsm. In weer een ander deel van Retail World dragen dertig exposanten oplossingen aan voor het aanprijzen van producten op verkooppunten.

De belangrijkste reden om deel te nemen aan SIAL is voor bedrijven het ontwikkelen en versterken van de exportpositie. Maar zo’n grote beurs biedt natuurlijk ook een uitgelezen mogelijkheid om nieuwe contacten op te doen. Vijf dagen lang is Parijs een mondiaal dorp waarin vertegenwoordigers uit onder meer de handel en voedingsmiddelenindustrie samenkomen. En iedere twee jaar breidt het dorp uit met nieuwe landen, regio’s en bedrijven.

Reageer op dit artikel