artikel

IKB-kroket is hot

Algemeen

Ondernemer Paul Brugmans ontdekte met de kikkererwtensnacks Falafun een gat in de markt. Vijf jaar geleden verkocht hij zijn product nog in een kraampje aan de Utrechtse Oude Gracht. Nu brengt hij via supermarkten, snackbars, cateraars en de out-of-homemarkt allerlei variaties op deze smaakvolle en gezonde snack op de markt. Zijn Falafel vezelkroketten krijgen zelfs het IKB-logo.

Paul Brugmans is een horecaman in hart en nieren: “Mijn ouders hadden een snackbar in de Amsterdamse Jordaan en als kind hielp ik regelmatig mee met aardappelen schillen voor de friet. Vanaf mijn achttiende werkte ik in Michelin-sterrenrestaurant Vermeer en op mijn drieëntwintigste werd ik eigenaar van grillrestaurant Broadway in Utrecht.”

Het restaurant draaide goed, maar toch miste de energieke ondernemer iets. “Ik wilde een bedrijf beginnen waarmee ik me onderscheidde.” Toen hij in 1993 ergens in Amsterdam een broodje falafel zat te eten, wist hij hoe: met gezonde, smaakvolle kikkererwtenproducten. Brugmans verkocht zijn restaurant, nam een fruitstalletje aan de Utrechtse Oude Gracht over en bouwde het om tot falafelkraam. Zijn falafelballetjes werden zo’n succes dat hij om de hoek van de straat een tweede zaak begon.

Stroomversnelling
Brugmans had het idee dat de markt stond te springen om een ander soort snack. “Het aanbod aan vegetarische producten was halverwege de jaren negentig beperkt en ik merkte dat veel mensen nieuwsgierig waren naar dit onbekende product.” Hij zocht een industriële fabrikant voor zijn falafelballetjes, ontwierp zelf een verpakking en ging praten met Rombouts Food International, een distributeur voor groothandelsbedrijven in Nederland en België. Vanaf dat moment kwamen de zaken in een stroomversnelling: zijn diepgevroren falafelballetjes werden bereid bij bedrijfs- en sportkantines en op NS-stations. Daarna raakten ook grote supermarktketens als Albert Heijn,

Jumbo en Super de Boer, en maaltijdenleverancier Marfo, geïnteresseerd. Het assortiment breidde zich uit met falafelspiesjes, -bitterballen, -sticks, -kroketten, -spreads, -burgers en -broodjes. Nieuwe producten ontwikkelt Brugmans voor een groot deel in overleg met zijn klanten. “Het broodje Falafun, binnen een minuut op te warmen in de magnetron, ontwikkelden we bijvoorbeeld in samenspraak met de stationscatering.”

Ik Kies Bewust
“De markt snakt naar een gezonde snack”, zo constateerde Brugmans vorig jaar. Hij wilde daarom een kroket ontwikkelen die in aanmerking kwam voor het Ik Kies Bewust (IKB)-logo “Het IKB-logo is afgelopen jaar veel in het nieuws geweest. Tachtig procent van de Nederlanders kent het, maar vanuit de snackindustrie zijn er weinig échte innovaties op gezondheidsgebied. Ik wilde uitzoeken of mijn product aan de IKB-richtlijnen voldeed en of, en zo ja welke claims ik voor mijn product kon gebruiken”, vertelt hij.

Voor het onderzoek naar de IKB-claim klopte Brugmans aan bij de Food Valley Innovation Link, een dienst van Syntens en stichting Food Valley die MKB-bedrijven in contact brengt met de juiste kennisleverancier (zie kader). Een adviseur van Syntens hielp hem een concrete vraag te formuleren. Via Food Valley kwam hij in contact met een specialist bij TNO Kwaliteit van Leven in Zeist.

Vezelkroket
Brugmans. “Ik heb ervan geleerd dat je niet zomaar even een gezondheidsclaim op een product kunt zetten. Je moet goed uitzoeken welke uitspraken je kunt waarmaken en waarin het product zich onderscheidt van andere producten. Dit heeft ertoe geleid dat ik mijn kroket uiteindelijk heb omgedoopt tot de Falafel vezelkroket.” TNO onderzocht wat nodig was om Brugmans’ product te laten voldoen aan de IKB-richtlijnen voor vezels, (verzadigd) vet en zout. Veel hoefde hij niet aan de receptuur te veranderen: “We moesten de portiegrootte verkleinen van honderd naar vijftig gram en de hoeveelheid zout iets verlagen. Dat was prima te doen. Onze producten zijn vanwege alle specerijen ook met weinig zout al smaakvol.”

Op aanraden van TNO patenteerde Brugmans zijn vezelkroket en diende een aanvraag in voor het IKB-logo. Met succes, want het product mag vanaf het voorjaar het logo dragen. De verkoop van de in september vorig jaar geïntroduceerde kroket groeit gestaag. Brugmans verwacht dat het IKB-logo een extra boost zal geven. “Wij worden straks vermeld in de campagnes over IKB. Bovendien zijn vezels hot en kroketten populair. Jaarlijks gaan er in ons land vijfhonderd miljoen over de toonbank. Als ik met mijn gezonde variant een procent van die markt kan overnemen, ben ik een blij mens”, glimlacht de ondernemer.

Snel schakelen
Het eerste geheim achter het succes van Falafun is dat de producten zoveel verschillende mensen aanspreken, van vegetariër tot vleeseter en van snackbarbezoeker tot gast van een chique restaurant. Het tweede geheim is Brugmans zelf, die met oneindig veel energie en enthousiasme de zaken draaiende houdt. “Ik regel veel dingen alleen, waardoor ik snel kan schakelen. Ondertussen kijk ik om me heen naar wat de markt wil en hoe ik de markt kan bereiken, of het nu is via een tijdschrift voor snackbarhouders, een vakbeurs of een muziekfestival. En heeft een potentiële klant geen interesse, dan stap ik gewoon naar de volgende”, verklaart hij.

Zijn Utrechtse falafelkraam en -restaurant heeft Brugmans overgedaan aan zijn neef. De productie heeft hij uitbesteed aan een niet bij naam te noemen fabrikant, terwijl de logistiek in handen is van Rombouts Food Internationaal. “Het productieproces voldoet hiermee aan kwaliteitsnormen als BRC, ISO en IFS, en bij de productontwikkeling werk ik samen met professionals”, vertelt de ondernemer. “Daardoor kan ik binnen een dag recepturen ontwikkelen. En ik kan van hier tot in Spanje tot op kiloniveau leveren, zonder dat ik er omkijken naar heb. Daardoor heb ik de handen vrij voor sales- en marketingactiviteiten.”

Beijing 2008?
Brugmans’ ambities reiken verder dan de vezelkroket, verder dan kikkererwten en verder dan Europa. Zijn ideeën zijn onuitputtelijk: “Ik wil dat mijn producten straks ook op de koelversafdeling van grote supermarkten als Albert Heijn liggen, bijvoorbeeld als gerecht met groente en saus. Samen met Malaysian Airlines werk ik nu aan vegetarische balletjes op basis van aardappelen. Gezonde, vegetarische producten gaan het de komende jaren helemaal maken. En als ik ze aan de man kan brengen via muziekfestivals, waarom dan niet ook straks op de Olympische Spelen in Beijing?”

Reageer op dit artikel