artikel

De koelkast van Jos Hugense

Algemeen

Wat zijn de beweegredenen achter het koopgedrag van consumenten? Kopen ze altijd dezelfde voedingsmiddelen? Proberen ze vaak nieuwe dingen uit? En wat vinden ze van de verpakkingen? Jos Hugense, directeur van Meatless en spreker op het VMT Food Event, vertelt over de producten die hij in huis haalt.

Jos Hugense (48) woont in Goes. Vanwege zijn werk vindt hij het leuk om boodschappen te doen en is altijd op zoek naar nieuwe producten. “Dat is toch part of the job. Meatless is een vernieuwend product, daarom ben ik altijd op zoek naar zeer innovatieve producten. Over het algemeen voedingsmiddelen, maar niet altijd vleesproducten. Ik kijk hoe anderen een product in de markt zetten. En of die aanpak lukt of niet.” Hij en zijn vrouw doen beiden de boodschappen. “Mijn vrouw is degene die trouw is aan producten. Ik ben altijd op zoek naar iets nieuws.”

Blijvertjes
“Adez vind ik een voorbeeld van een goed innovatief product. Het heeft een mooie uitstraling en het weet de voordelen van soja te combineren met een goede smaak. Dat is best moeilijk voor een sojaproduct. Bovendien zit het in een fraaie verpakking. Bij Adez krijg ik het idee dat je al gezond bent voordat je het dopje hebt opengeschroefd. Dat is een van de producten die we geprobeerd hebben en allebei lekker vinden en daarom nu vaker kopen. Een ander voorbeeld is Tropicana. Een mooi merk dat is komen overwaaien uit Amerika en een sap dat duidelijk boven de rest uitsteekt.”

Knap in het schap
“De verpakking van Iglo stoomgroenten is erg handig, maar ook duur. We kopen het wel, maar dat is vanwege het gebruiksgemak. De verpakking is erg knap gemaakt. Verder vind ik Maaslander en Leerdammer een goede uitstraling hebben. Kaas is kaas zou je zeggen, maar zij hebben via hun uitstraling toch een plaats veroverd in het schap.”

Etikettenlezer
“Ik ben geen etikettenlezer. Als ik een product kies ga ik voor smaak en kwaliteit. Als ik bijvoorbeeld cervelaat koop dan weet ik uit ervaring wat goede cervelaat is. Dan kies ik altijd voor de beste. Iets kan nog zo mager en gezond zijn, als ik het niet lekker vind dan koop ik het niet. Daarnaast speelt gemak een rol. We koken in een min of meer vast patroon. Ook zijn we geen weekendkokers, dan besteden we er niet meer tijd aan, we eten dan eerder buiten de deur. Vanwege mijn werk kom ik in vrijwel alle supermarkten. Maar ook af en toe in speciaalzaken. Niet bij de groenteboer, maar wel bij de slager of bakker.”

Vleesloos
Producten met Meatless worden in huize Hugense uiteraard geprobeerd. “Mijn vrouw wil af en toe vegetarisch eten, dus dat soort producten hebben we ook in huis. We eten ook regelmatig fit&good. Vooral de burgers vindt ze lekker. Andere varianten vindt ze te pittig, maar die vind ik juist weer lekkerder.”

Opruimen
“Omdat we maar met zijn tweeën zijn eten we niet zo veel en moet de koelkast regelmatig worden opgeruimd. Verder is het een doorsnee koelkast die gevuld is met vleeswaren, yoghurt, vla, kaas, sauzen, boter, groenten en dingen die ik professioneel probeer. Er is altijd magere yoghurt, omdat mijn vrouw dat eet. En soms ossenworst, omdat we dat allebei lekker vinden.”

Reageer op dit artikel