artikel

Binnen 24 uur besteld, gemaakt en gedistribueerd

Algemeen

Productie draaien en de buitenshuismarkt bedienen met een totaalassortiment. Deze twee kernactiviteiten van het Brabantse Van Oers zijn een gouden combinatie. Het familiebedrijf kan afnemers van huisgemaakte snacks, salades en dagverse sandwiches voorzien, aangevuld met gewenste groothandelsproducten. Met de bouw van een nieuw groothandels-DC wil Van Oers een logistieke slag maken en zijn productieactiviteiten verder uitbouwen en flexibiliseren.

Een rondje om de productiegebouwen en groothandel van Van Oers leert dat het bedrijfsterrein tot op de laatste vierkante meter wordt benut. Vrachtwagens kunnen nog net tussen de omheining en vangrail op de buitenmuren passeren. Bij de huidige groei zal het plafond binnenkort bereikt zijn. Want bijna elk jaar komt er volume bij.

Commercieel directeur Ruud van Oers (33) noemt het loskoppelen van groothandelsactiviteiten en productie noodzakelijk. “In het nieuwe DC, dat vierentwintig meter hoog wordt, kunnen we sneller en efficiënter orderpicken met pick-to-voice- en pick-to-light-systemen in combinatie met ons warehouse-managementsysteem. Hier hebben we maar dertien laadperrons. Dat is te weinig om onze zestig vrachtwagens efficiënt te laden en te lossen. Onze chauffeurs beginnen om drie uur ’s morgens te laden en de laatste rijdt tegen achten weg.”

Grootmoederssalade
Er is veel veranderd sinds Martien van Oers in de zestiger jaren met zijn vrachtwagen cafetaria’s in de regio ging beleveren. Het toenmalige bedrijf is uitgegroeid tot een onderneming met ruim 300 medewerkers met afzetkanalen in horeca, retail, out of home en catering. Vader van Oers begon in een kleine productie-unit de eerste kroketten en gehaktballen te fabriceren voor snackbarhouders en leverde daarnaast artikelen uit de groothandel. Dit ‘fabriekje’ werd te klein toen er eind jaren zeventig grote klanten bijkwamen, zoals de Efteling en later alle 88 stationsrestauraties. Vanaf dat moment ging het hard.

“Midden jaren tachtig lag de omzet al op een kleine tien miljoen euro en reden er zeven vrachtwagens rond. Midden jaren tachtig betrokken we de huidige bedrijfslocatie die we in de loop der jaren diverse malen hebben verbouwd en uitgebreid. We ontwikkelden ons tot totaalleverancier. Zijn groot geworden met lekkere snackproducten een uitgebreid groothandelsassortiment en het nakomen van afspraken. Later ontwikkelde we de huzarensalade Grand Mère met soepvlees erin. Dat maakte toen nog niemand en was al snel bij veel slagers en groenteboeren verkrijgbaar. Intussen veel gekopieerd, maar nooit geëvenaard is het zomers nog steeds een van onze grootste producten.”

Pionieren
De expansie ging verder met het beleveren van tankstations. Van Oers zal vroegtijdig de potentie van het grijze kanaal. “Met een concept bestaande uit bereiding- en warmhoudapparatuur, soms aangevuld met opslagvriezers in bruikleen had de ondernemer een lage instap om onze producten te verkopen en hadden wij een nieuwe afzetmarkt. Daarmee zijn we absoluut een pionier geweest in de hype rondom het tankstationkanaal. We leveren een ovenklaar snackpakket, zodat de ondernemer niet hoeft te frituren, aangevuld met verse belegde sandwiches, zuivel, slaatjes en groothandelsproducten zoals frisdrank, snoep, koffie en disposables.”

Huzarenstukje
Inmiddels zit Van Oers op een omzet van negentig miljoen – maar dan in euro’s. De voortdurende groei komt uit alle afzetkanalen. Een nieuw bedrijf van Van Oers is Delipack voor assemblage van maaltijdboxen. De boxen bevatten een broodje, een sapje, fruit, een toetje en worden naar klantenwens samengesteld. De uitdaging ligt volgens Van Oers niet zozeer in het samenstellen van de boxen, als wel in het logistieke traject. Vandaag maken en vandaag uitleveren, vraagt om een goede werkplanning. Op het juiste moment kunnen beschikken over extra personeel, is dan cruciaal. “Daarom werken we hier met voornamelijk Poolse medewerkers. Vanwege de flexibiliteit,” vervolgt hij.

Deze morgen zijn tientallen Polen hard aan het werk achter vier lopende banden. Ze werken aan het samenstellen van de vliegtuigboxen. De stemming is opperbest. Hoezo is lopendebandwerk saai?
Ook het opmaken van huzarenschotels gebeurt op deze locatie. Met piekvragen tijdens de feestdagen is het ook hier in de productie hollen of stilstaan. De gedraaide charges zijn op dergelijke momenten enorm. “We hebben nu voor de Pasen zo’n tachtigduizend huzarenschotels in de supermarkten liggen. Afgelopen kerst hebben we er honderdvijftigduizend gemaakt. Ze zijn voorzien van een garnering van saus en vers fruit en niet aan te slepen.” Overuren is volgens Van Oers met deze flexwerkers geen probleem. “Stel het wordt vijfentwintig graden. Dan moet je morgen salades in de winkels hebben liggen. Vroeger wilde dat nog wel eens problemen geven, nu kunnen we aan dat soort pieken beantwoorden. Binnen vierentwintig uur besteld, gemaakt en gedistribueerd bij de klant. Overal binnen ons bedrijf gaat dat zo. Dat is onze kracht.”

De gezonde schoolkantine
Werken in het bedrijf is er bij alle familieleden met de paplepel ingegoten. Al jong waren de kinderen van Martien van Oers in het bedrijf te vinden. In de vakanties meehelpen met orderpicken en salades maken. Sinds Martien van Oers het bedrijf overdeed aan zijn drie kinderen is er een nieuwe directie, bestaande uit Wim, Susanne en Ruud. Ook Herman, de man van Susanne, zit in de directie. Ruud werd de commerciële man, maar houdt zich ook nadrukkelijk bezig met de conceptontwikkeling. Vers van de pers is een gezond scholenproject.

Inzet is om scholieren in schoolkantines een verantwoorde lunchkeuze te bieden en een gezonder alternatief voor de vette hap. “Er is een enorme discussie gaande over obesitas binnen het scholenkanaal. Je moet die discussie voor zijn, want wij zijn daar als een van de leveranciers debet aan. Met het Koning Willem I College in Den Bosch werken we aan een gezondere schoolkantine. Het concept is een buffet met kleurzones waar leerlingen langs lopen. Groen voor verse groenten en gesneden appeltjes, geel voor sandwiches en broodjes, oranje voor snacks en blauw voor gezond drinken, zoals yoghurt, breaker, melk en water. We beginnen en eindigen dus met gezond.”

Vet lekker
Onderdeel van het traject is tussen de kroketten en frikadellen snacks aan te bieden met een gezondere samenstelling. Van Oers riep advies in van SVH-Meesterkok Albert Kooy. De ex-tv-kok van het SBS6-programma ‘Big Diet’ maakt zich hard voor de nieuwe Nederlandse keuken. Onder het motto ‘houd het simpel en dichtbij’ hield hij in zijn laatste boek een vurig pleidooi voor bitterballen en frikadellen. Samen met Kooy is een broodsnack ontwikkeld om scholieren ‘gezond’ te laten snacken.

“We hebben nu een drietal tostirollen op de plank in de smaken kaas/tomaat, spinazie/kaas en groentenmix met pindasaus. Het is opgevouwen brood op basis van broodplaat – tomaatbrood, spinaziebrood en bruin brood – met een gezonde vulling. We smeren het in met wat olijfolie en het wordt lekker knapperig geserveerd. Die komt in de oranje zone te liggen. Vet lekker!, waarbij vet is doorgestreept.” Inmiddels loopt in Den Bosch een tostitest. “Het is helemaal nieuw. Afwachten dus. Maar je kunt niet alleen meer gokken op een kroket. Het kroketje op zich zal altijd wel blijven. Maar ik zie bij collega’s dat ze minder productie gaan draaien. Hoewel wij dat nog niet merken. Je moet dus komen met een ander leuk product, verpakt in een innovatief en gezond concept. Dat is toch waar de consument naar toe wil.”

Mama Mia
Met een product als de tostirol steekt het bedrijf zijn nek uit. De trendvolger wordt trendsettend. Dat is precies de bedoeling, stelt Van Oers. De komende jaren wil het managementteam nadrukkelijker inzetten op productvernieuwing en de merknaam ‘Van Oers’ sterker in de markt zetten. Ook het pastaconcept Mama Mia, een serie stoomkookgerechten voor het supermarktkanaal, past in die strategische ontwikkeling. Het concept is ontwikkeld door studenten aan de Franse hogeschool Vatel in Nîmes. De pasta met saus bevindt zich in een gepatenteerde PET-beker, gasverpakt en afgedekt met een ventilerende folie. Speciale groeven in het bekerontwerp zorgen er voor dat de stoom in de magnetron gaat circuleren.

Het resultaat is een beetgaar product. Klaar in twee minuten en nog gezond ook door toevoeging van voldoende groente en vezels. Een geschuimde polystyreen beker zorgt er voor dat niemand zijn hand verbrandt. In de Franse hogesnelheidstreinen is Pasta Mamma Mia al de nieuwe cup-a-soup geworden. “We zijn met dit instituut de overeenkomst aangegaan om voor de Benelux te mogen produceren. De lijn is nu bijna gereed. De reacties zijn positief. Het is een goede pasta met een goede saus en een goede topping. Voor dit verse product is de kwaliteit van de pasta cruciaal. Die is direct gerelateerd aan prijs. Omdat we geen concessies wilden doen aan de al dente-kwaliteit, hebben we de beste Italiaanse pasta gebruikt.”

Het pastaconcept werd vorig jaar op de PLMA-beurs geïntroduceerd. Uiteindelijk had de lancering meer voeten in de aarde dan gedacht. Als elk familiebedrijf dat zich verder wil professionaliseren, moet ook Van Oers eerst een leerproces doormaken. “Vroeger ging het zo: we maakten iets, zetten het in de markt, en gingen daarna nadenken. Dat kan niet meer. We werken nu samen met een retailer en het moet in één keer goed zijn. Dat is nieuw voor ons. Hier zullen we een sprong moeten maken.”

Reageer op dit artikel