artikel

Anti-rimpelyoghurt

Algemeen

Uiterlijk telt. En consumenten zijn bereid daar grof geld voor neer te tellen. Gevolg is een gestage omzetgroei in geavanceerde beautyproducten, schoonheidsbehandelingen en plastische chirurgie. Maar wat heeft plastische chirurgie met yoghurt te maken? Recent onderzoek van Het Britse onderzoeksbureau Mintel laat een indirect verband zien: Yoghurtfabrikanten spinnen garen bij de toenemende interesse van consumenten in hun uiterlijk.

Uit Mintel’s Global New Products Database blijkt dat er steeds meer yoghurts worden geïntroduceerd die zijn gericht op het beauty-segment. Nieuw zijn bijvoorbeeld yoghurtproducten met huidverzorgende ingrediënten, bekend uit de cosmetische industrie. Zo zijn er yoghurts met het co-enzym Q10 dat niet alleen antiverouderingeigenschappen heet te hebben, maar ook andere gunstige gezondheidseffecten, zoals het voorkomen van hart- en vaatziekten en tandvleesontstekingen.
Naast CoQ10 voegen fabrikanten in Japan, Taiwan, Zuid Korea, Thailand en China ook collageen toe aan producten in een groot aantal verschillende segmenten. En er wordt gewerkt aan het toepassen van andere ingrediënten met een antirimpel- of huidverzorgend effect, zoals biotine, hyaluronzuur (dat normaal onderhuids wordt ingespoten) en aloë vera. Ook de cosmetische aspecten van een groot aantal andere stoffen en vitamines worden in Azië ingezet om voedingsmiddelen te vermarkten.
De beautyingrediënten worden aan diverse voedingsmiddelen toegevoegd, maar met name aan producten die al een hoog gehalte verrijkende of functionele ingrediënten bevatten, zoals yoghurt en probiotische drankjes, en melk, toetjes, sappen en kant-en-klare vruchtendranken en waters.
In China heeft Danone een yoghurt met kiwi/komkommersmaak geïntroduceerd die is verrijkt met BE80-bacteriën. Het product zou de huid gezond en strak houden en een gunstige invloed hebben op de gezondheid. In Japan heeft de Nippon Milk Community onder zijn Yoplait-merk een vetarme yoghurt met citrussmaak op de markt gebracht die 30 mg geëncapsuleerde CoQ10 bevat.

Eetlustremmers
De beautytrend vertaalt zich ook in eetlustremmende yoghurts. Dit zijn producten die claimen na consumptie langer een voldaan gevoel te geven. Tot nu toe zijn dit soort producten vooral in Europa gesignaleerd. Recente voorbeelden zijn onder andere de Light Yoghurtdrink van het Portugese Lactogal en van het Italiaanse Latteria Sociale Merano, met haver en palmolie waarvan wordt beweerd dat ze klinisch bewezen de eetlust remmen. Volgens de fabrikanten gaat het hierbij niet om het onderdrukken van het hongergevoel maar om het remmen van de eetlust. Hierdoor zouden consumenten minder aandrang voelen om te eten en zich minder hongerig voelen na een kleine maaltijd, wat een interessante benadering van lijnen is.

Vetarm
Gezondheidstrends die ook betrekking hebben op de imagobewuste consument hebben een zeer grote invloed op de yoghurtmarkt, zeker omdat yoghurt op het snijvlak van ‘gezond’ en ‘niet zo gezond’ balanceert. Fabrikanten doen hun best om hun producten in lijn te brengen met de courante definitie van ‘gezond’: pre- en probiotische ingrediënten, goede bacteriën en andere gezondheidseigenschappen die momenteel in zwang zijn. Tegelijkertijd blijft yoghurt een product met bezwaarlijke suiker- en vetgehaltes, kunstmatige ingrediënten en andere eigenschappen die afbreuk doen aan het gezonde imago van het product.
Uit de Mintel Global New Products Database (GNPD) blijkt dat ‘vetarm’ de populairste en meest gebezigde claim is op yoghurtproducten, waaruit nog maar eens blijkt hoe belangrijk het vetgehalte in deze markt is. Daarna volgen ‘suikervrij’/’suikerarm’ en ‘calorievrij’/’caloriearm’ – bewijs dat ‘magere’ producten het goed blijven doen. Suiker wordt ofwel vervangen door andere zoetstoffen of producenten benadrukken dat de producten geen kristalsuiker bevatten, omdat die suiker als schadelijker geldt dan andere suikers.
In Zweden brengt Arla Foods onder het Klöver-label een nieuwe fruityoghurt op de markt: Fruktyoghurt Jordgubb, een aardbeienyoghurt met 0,2% vet. In Duitsland introduceerde Danone FruchtZwerge XXL yoghurt zonder kristalsuiker, conserveermiddelen en kleurstoffen, gericht op het kindersegment.

Still going strong
Functionele yoghurts blijven populair en bieden steeds meer gezondheidsvoordelen. Yoghurts en yoghurtdranken worden verrijkt met prebiotische en probiotische bacteriën, vezels en omegavetzuren. Deze functionele ingrediënten helpen bij het reguleren van de spijsvertering, het beter verteren/opnemen van voedingstoffen en het versterken van het afweersysteem of de gezondheid in het algemeen.
De Mintel GNPD laat een interessante tweedeling zien in de smaken waarin de yoghurts te krijgen zijn: aan de ene kant traditionele smaken die kennelijk niet stuk te krijgen zijn, maar aan de andere kant een verschuiving naar meer avontuurlijke combinaties. Vruchtensmaken zijn onverminderd populair, met ver aan kop de vertrouwde aardbeismaak, op afstand gevolgd door perzik, vanille, mango en sinaasappel. Aan de andere kant zien we een interessant assortiment yoghurts die als innovatieve noot fruit en groente combineren. Granarolo’s Yomo Frutta e Verdura is bijvoorbeeld te verkrijgen in de smaken aardbei/tomaat, bosbes/wortel, ananas/venkel, mango/pompoen en appel/spinazie. Deze combinaties zullen alleen de meer avontuurlijke consument aanspreken, maar ze vormen een welkome aanvulling op de traditionele vruchtensmaken. Bovendien krijgen consumenten zo, met hun yoghurt, ook een klein beetje groenten binnen.

Europa voorop
Verreweg het grootste aantal nieuwe yoghurtintroducties hebben de afgelopen tijd in Europa plaatsgevonden, zo blijkt uit de Mintel GNPD. In het onderzochte kwartaal werden hier maar liefst 450 nieuwe yoghurts gelanceerd, ten opzichte van een kleine 170 in Azië en de Pacific, de op een na grootste markt. In Latijns Amerika, Noord Amerika en het Midden-Oosten werden per regio minder dan honderd nieuwe producten gelanceerd.
Mintel verwacht verder dat de imagobewuste consument in de toekomst de yoghurtmarkt steeds meer zal beïnvloeden. Yoghurtsoorten met lagere suiker- en vetgehaltes zullen consumenten die op hun gezondheid en hun gewicht letten, blijven aanspreken. Mintel voorziet verder dat functionele yoghurts nog verder gespecialiseerd zullen worden en ziet groeipotentieel voor producten met specifieke claims, zoals een eetlustremmende werking.

Reageer op dit artikel