artikel

Groots communiceren met sleeves

Algemeen

Wat begon als een decoratietechniek om energiedrankjes en champagnes uit de schappen te laten knallen, is uitgegroeid tot een rage. Potten met soep, saus en zelfs kuipjes worden steeds vaker voorzien van een sleeve. De krimphoezen toveren zelfs de saaiste verpakkingen om tot eyecatchers.

Vorig jaar bracht Honig Soeper op de markt in bolle glazen pot compleet met full body-sleeve. Heinz liet grafisch bureau Mountain Design en productbureau Flex broeden op het design van het etiket. De gemakkelijke en smaakvolle propositie Soeper moest binnen de herkenbare stijl van Honig passen. Het resultaat is een sleeve die aan de onderzijde het gulle product Soeper afbeeldt en aan de bovenzijde ruimte biedt aan de warme oranje Honig-kleurstelling. Die combinatie zorgt voor een snelle herkenning in het schap. Met een gewoon papieren etiket op de pot was dit effect nooit bereikt. De rondom bedrukking van sleeves is nu eenmaal een krachtig marketinginstrument. De hoogwaardige bedrukking straalt kwaliteit uit en biedt mogelijkheden om het merk groots te communiceren. Keerzijde van de medaille is dat sleeves kostenverhogend werken vanwege het extra materiaalgebruik en de investering in krimphoestechnologie (omhullen en verhitten).

Special effects
De toepassing van sleeves beperkt zich allang niet meer tot cilindervormige producten. Een nieuwe trend is het krimpen van hoezen op onregelmatig gevormde producten. Een taps toelopende of sterk getailleerde verpakking omhullen is geen enkel probleem meer. Computertechnieken zijn onontbeerlijk bij het ontwerpen van zo’n sleeve omdat de print sterk vervormt tijdens het krimpen. Maar het gelikte resultaat is een investering waard.

Wie écht wil opvallen in uitgaansgelegenheden kiest voor toepassing van holografie of speciale inkten. Zo heeft het champagnemerk Pierrel een full body PET-sleeve (dikte 100 micrometer) in zijn assortiment met een fluorescerende siliciumcoating. Bij blacklight licht deze op en worden Arabische figuren zichtbaar.

Persoonlijke verpakking
Een gimmick is het bedrukken van champagnesleeves met een persoonlijke boodschap, zoals ‘Prettige feestdagen, je zusje Paulien’. Sleever international ontwikkelde hiervoor het ‘MySleeve’-concept. De klant maakt in de winkel een keuze uit een set gedessineerde sleeves en schrijft daar wat woorden op. De krimphoes wordt vervolgens met een CustomPack-sleevemachine in de winkel aangebracht. Het concept wordt deze Interpack uitgebreid met MySleeve-Coca-Cola en -water en kan ook gebruikt worden voor het uittesten van etiketteerideeën op de consumentenmarkt.

Twee in een
Maar sleeves zijn meer dan een marketinginstrument. De krimphoes kan ook worden gebruikt om kwetsbare producten extra bescherming te bieden of losse componenten bijeen te houden. Zo heeft de Franse kaasmaker Bressor-Bongrain zijn witschimmelkaas ‘Caprice des Anges’ verpakt in een OPS-monoverpakking die op een vochtopvangschaaltje staat met daaromheen een sleever-cap. De krimphoes integreert de verpakking en biedt tevens UV-protectie. Sleeves dienen ook steeds vaker om verpakkingen tamper proof te maken. Zo worden margarinekuipjes wel gesleeved om ongewenst openen tegen te gaan. Weer een andere toepassing is het combineren van twee verpakkingen in één sleeve. De basilicum saladedressing en tomaten/kruidenpasta van Hellmans oogt als één verpakking. Maar bij het losscheuren van de microperforatie in de sleeve, staan er een dressingsflesje en een tomatenpotje op tafel. Dat is pas convenience!

Reageer op dit artikel